مسئولان بجای فضاسازی برای تصویب CFT درصدد ارائه پاسخ قانع کننده به مجلس باشند :: خبرگزاری خانه ملت
مسئولان بجای فضاسازی برای تصویب CFT درصدد ارائه پاسخ قانع کننده به مجلس باشند :: خبرگزاری خانه ملت

علیرضا سلیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن ارزیابی لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، گفت: سوالاتی در خصوص کم‌ وکیف لایحه CFT وجود دارد که سبب شده ابهامات زیادی برای بررسی این مهم ایجاد شود. بر اساس کنوانسیون وین حق شرط کشورمان پذیرفتنی […]



علیرضا سلیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن ارزیابی لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، گفت: سوالاتی در خصوص کم‌ وکیف لایحه CFT وجود دارد که سبب شده ابهامات زیادی برای بررسی این مهم ایجاد شود.

بر اساس کنوانسیون وین حق شرط کشورمان پذیرفتنی نیست

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موافقان لایحه مذکور اعتقاد دارند می توان با تعیین حق شرط به این کنوانسیون بپیوندیم، اظهار کرد: بر اساس ماده 35 کنوانسیون وین کشورها نمی توانند حق شرطی را بگذارند که با روح معاهده مغایر باشد؛ همچنین حق شرط زمانی اجرایی خواهد شد که همه کشورهای عضو FATF آن را بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه مصادق های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد FATF در مواجه با حق شرط کشورها صرفا به دیدگاه خودش توجه کرده و این موارد را اجرایی نکرده است، ادامه داد: به عنوان مثال افغانستان حق شرطی را تعیین کرد اما 22 کشور عضو گروه ویژه اقدام مالی آن را نپذیرفتند و نسبت به آن اعتراض کردند؛ بنابراین

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مسئولان نباید با فضاسازی شرایط را طوری رقم بزنند که لایحه CFT بدون آگاهی تصویب شود، تصریح کرد: بنابراین مسئولان باید به این سوال پاسخ دهند که ضمانت محوفظ ماندن حق شرط های ایران بر اساس مولفه هایی خواهد بود.

چه تضمینی وجود دارد که ایران از لیست خاکستری خارج شود

سلیمی با اشاره به اینکه ایران هم اکنون در لیست خاکستری حضور دارد، افزود: با توجه به اینکه کشورمان در تحریم به سر می برد، چه تضمینی وجود دارد که در صورت پیوستن به این کنوانسیون ایران را از لیست مذکور خارج کنند.

 نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید یادآور شد در شرایط کنونی ایالات متحده تمام بانک های بزرگ را تهدید کرده اگر با ایران همکاری کنند آنها را تحریم می کند از این رو مشاهده می شود که مبادلات بانکی کشورمان دچار خدشه شده است؛ بنابراین باید پاسخ قانع کننده ای ارائه شود که اگر ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پیوست، آیا بانک های بزرگ همکاری خودشان را مجددا آغاز خواهند کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین تجربه برجام نشان داد که وقتی تضمینی برای اجرای تعهدات وجود نداشته باشد آسیب های زیادی کشور را تهدید خواهد کرد و این مهم باید در بررسی لایحه  CFT مورد توجه قرار بگیرد./

پایان پیام



Source link