مشکلات اقتصادی کشور مانع تصویب لایحه مناطق آزاد می‌شود: انتظار برای ورود به صحن مجلس
مشکلات اقتصادی کشور مانع تصویب لایحه مناطق آزاد می‌شود: انتظار برای ورود به صحن مجلس

[ad_1] گزارش: ملیحه اسناوندی چهاردهم تیرماه سال‌۱۳۹۵ بود که رئیس‌جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری‌-صنعتی و ۱۲منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد تا ایجاد این هشت […]

[ad_1]

گزارش: ملیحه اسناوندی

چهاردهم تیرماه سال‌۱۳۹۵ بود که رئیس‌جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری‌-صنعتی و ۱۲منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد تا ایجاد این هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. براساس این لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، ایجاد کند. اما با وجود اینکه این لایحه در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته‌ و قرار بود پیش از پایان سال‌۱۳۹۶ در صحن علنی مجلس طرح و تصویب شود، اما به دلیل همزمانی تصویب لایحه مذکور با بررسی لایحه بودجه سال‌۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی و بعد از آن تعیلات نوروز شاهد طولانی شدن روند تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه‌ اقتصادی جدید بودیم. اکنون نیز این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس مسکوت مانده؛ به اعتقاد نمایندگان شرایط بد اقتصادی کشور باعث شده که این لایحه به صحن علنی مجلس نیاید و هنوز با گذشت سه سال از طرح آن، زمان دقیقی برای تصویب مشخص نیست.

اما بنابر اظهار نظر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مدت بررسی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه در کمیسیون‌های مجلس، بیش از ۷۰منطقه ویژه اقتصادی دیگر توسط نمایندگان به این لایحه افزوده شد. گفته می‌شود این نمایندگان باتوجه به انتخابات سال آتی مجلس و به منظور افزایش اقبال در حوزه انتخاباتی، اقدام به سهم‌خواهی از این لایحه کردند.

در این گزارش با نمایندگان در خصوص هدف برخی از وکلای ملت از پیشنهاد ۷۰منطقه ویژه اقتصادی و علت مسکوت ماندن لایحه افزایش مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی گفتگو کردیم. به اعتقاد این نمایندگان اولویت اصلی کشور در شرایط کنونی افزایش منطقه آزاد نیست، بلکه مشکلات ارز و بازار سکه دغدغه اصلی مجلس است؛ از این رو این لایحه با وجود اتمام بررسی در کمیسیون اقتصادی به صحن نیامده، اما با وجود تحریم‌های فعلی تشکیل این مناطق برای نجات‌بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ضروری است.

انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

آخرین جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی لایحه مناطق آزاد

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت لایحه مناطق آزاد جدید در کمیسیون اقتصادی گفت: این لایحه به همراه نقشه‌هایی که پیوست بوده، آمده و در دست بررسی است. نکات و ایراداتی را نمایندگان مطرح کردند که در کمیسیون در حال بحث است و آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون با آقای بانک داشتیم، موضوع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیگیری شد و موافقت‌ها و مخالفت‌ها مطرح شد، ابهامات نیز در حال بررسی تا رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علت نیامدن این لایحه به مجلس به خاطر وضعیت اقتصادی است، گفت: خیر، این موضوع صحت ندارد و موضوع در حال بررسی بیشتر در کمیسیون است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای اضافه کردن مناطق ویژه اقتصادی گفت: ‌بعضی از مناطق شرایط لازم و توان کافی برای این موضوع دارند؛ نمایندگان نیز برای ایجاد انگیزه در ساکنین این پیشنهاد را مطرح می کنند. در کمیسیون هم این پیشنهاد بررسی می‌شود و اگر شرایط وجود داشته باشد با شکل‌گیری مناطق ویژه اقتصادی موافقت می‌کنیم، وگرنه ۷۰منطقه پیشنهادی همه شرایط لازم را برای شکل‌گیری مناطق ویژه اقتصادی ندارند، چون اینها زیرساخت و هزینه می‌خواهد و کسی مسئولیت به عهده نمی‌گیرد. این ۷۰منطقه نیز مثل همان بیست و خرده‌ای منطقه ویژه اقتصادی است که فعالیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد این ۷۰منطقه نیز به همراه ۷منطقه آزاد به زودی به صحن می‌آید.

انارکی در خصوص نگاه بهارستان‌نشین‌ها و سرانجام لایحه افزایش مناطق آزاد در مجلس گفت: در دو شرایط منطقه آزاد می‌تواند موثر باشد، اگر هدف در منطقه آزاد ایجاد تولید و تحقق آن با دید صادراتی باشد، این طبیعتا مثبت است؛ چون در منطقه آزاد تسهیل ارتباطات، مواد اولیه، حمل و نقل پول و بروکراسی کم اداری وجود دارد، پس می‌تواند برای کشور مفید باشد و صادرات نیز به سرزمین اصلی و هم سایر کشورهای دیگر انجام می‌شود. ضمن اینکه با تشکیل مناطق آزاد در مناطق مرزی ایجاد اشتغال هم می‌کنیم.

وی ادامه داد: خاصیت دیگر مناطق آزاد نگهداشت نیروی انسانی یا شهروندی در این مناطق است، چون اگر مناطق مرزی ما از نظر اشتغال و درآمد و سرانه مناسب نباشد، طبیعتا مهاجرت صورت می‌گیرد و این مهاجرت باعث می‌شود که هم مرزهای ما خالی شود و هم مجبوریم چندین برابر هزینه کنیم برای اینکه از مرزها توسط نیروهای نظامی انتظامی محافظت کنیم و هم اینکه مشکلات حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی و تداخل فرهنگ‌ها در سایر مناطق کشور ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مواردی که گفته شد با هدف صادرات است، اما زمانی منطقه آزاد براساس واردات شکل می‌گیرد یعنی سرزمین اصلی و تحریم آنقدر شدید باشد که ما بخواهیم از مناطق آزاد برای تامین بعضی از مایحتاج عمومی سرزمین اصلی استفاده کنیم؛ با این نگاه اضافه کردن مناطق آزاد به صلاح نیست. اگر هدف در ایجاد منطقه آزاد روشن باشد و مجموعه امتیازاتی که داده می‌شود برمبنای آن هدف باشد، طبیعتا در تحقق آن، مناطق آزاد می‌تواند بهترین جا از لحاظ مکانی و چه از لحاظ سیاست‌گذاری باشد تا بتواند تامین کننده هدف ما قرار گیرد.

حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

الزام وجود مناطق آزاد بخاطر تحریم‌های آتی

حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت لایحه مناطق آزاد جدید گفت: منطقه آزاد دو بخش دارد، یک بخش نقشه‌هایی که داده نشده بود که بالاخره این کار انجام شد و تقریبا در مرحله نهایی شدن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است؛ چون طبق قانون نقشه جغرافیایی باید کاملا مشخص باشد و در موقعیتی باشد که زیرساخت‌های لازم در آن وجود داشته باشد. یک قسم دیگر، اصلاح منطقه آزاد است که آن هم در دستور است و هنوز کار جدی در کمیته نشده که ان‌شاالله این اقدام هم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به واسطه شرایط فعلی اقتصادی کشور و بحث لایحه مالیات ارزش افزوده در اولویت است و بعد از مالیات بر ارزش افزوده ان‌شاالله نوبت به لایحه افزایش مناطق آزاد می‌رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط اقتصادی کشور تصویب این لایحه به صلاح است، گفت: با توجه به شرایط جدید کشور و فضایی که ما در آینده بخاطر تحریم‌ها پیش‌رو داریم، حضور و وجود مناطق آزاد اگر در برابر آنچه در برابر قانون پیش‌بینی شده جلو رود، می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها کند و با نگاه صادرات‌محور در تامین ارز مورد نیاز کشور می‌تواند کارساز باشد.

حسینی شاهرودی در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای ۷۰منطقه ویژه اقتصادی گفت: مناطق ویژه، مناطقی درون سرزمینی است که مرزی نیستند و صادرات‌محور هستند و صرفا با قصد تولیدات صادرات‌محور ایجاد می‌شود؛ وارداتی هم اگر در این مناطق باشد، واردات تکنولوژی و مواد اولیه است، نه مثل مناطق آزاد که شاهد واردات کالاهای مصرفی در آن هستیم که به مناطق اصلی می‌آید. اگر قرار باشد از مناطق ویژه کالایی صادر شود و به سرزمین اصلی بیاید، مشمول همان عوارض و مالیاتی خواهد بود که از مرزهای ما می‌آید.

وی خاطرنشان کرد:  پس صرفا مناطق ویژه برای تولید محصولاتی است که صادرات‌محور باشند و یا نیاز اساسی داخل کشور را فراهم کند‌.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص هدف نمایندگان از ارائه پیشنهاد این تعداد منطقه ویژه اقتصادی گفت: طبیعی است که نمایندگان همیشه پیشنهاداتی دارند و اگر شرایطش را داشته باشد، در کمیسیون بررسی می‌شود و نهایتا به دبیرخانه منطقه آزاد می‌آید‌. لذا اگر قابلیت منطقه ویژه وجود داشته باشد، در کمیسیون مطرح و مصوب می‌شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس:

نسخه واحدی برای مناطق آزاد وجود ندارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: دو موضوع برای مناطق آزاد مطرح است، اول اینکه منطقه آزاد فی‌النفسه خوب است یا نه و دوم اینکه این مناطق آزاد عملکرد خوبی دارند یا نه. من فکر می‌کنم در اینجا کمی خلط مبحث می‌شود، چراکه اگر مناطق آزاد ما عملکرد خوبی ندارد یا به خاطر مدیریت ضعیف است و یا در برنامه‌ریزی مشکل دارد و یا ایراد نظارتی وجود ندارد، اینها دلیل بر آن نمی‌شود که بگوییم مناطق آزاد خوب نیستند.

وی ادامه داد: مثال ساده‌ای می‌زنم؛ وقتی کسی بچه‌اش بد باشد، دلیل نمی‌شود همه بچه‌ها بد باشند، ممکن است از لحاظ تربیتی آن بچه خوب نباشد؛ پس نمی‌شود به همه بچه‌ها تعمیم داد. لذا منطقه آزاد فی‌النفسه خوب است، مخصوصا در شرایط اقتصادی فعلی کشور، البته این نسخه واحدی نیست یعنی در رشد اقتصادی که بالای ۸درصد تولیدی است شاید نیاز به منطقه آزاد به این گستردگی نباشد، اما الان که در تحریم و تنگنا هستیم و در ارتباط با کشورهای دیگر دچار مشکلی می‌باشیم، همان طور که اتاق فکر آنها برای دوستان ما برنامه دارد که سیاست‌های تشویق بگذارند که آنها با ما وارد معامله نشوند، اتاق فکر ما هم برای دوستان باید برنامه داشته باشد که اینها با معاملات با ما دچار ضرر نشوند؛ لذا ما این بسته را در منطقه آزاد می‌توانیم فراهم کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: پس اینکه نسخه واحد بنویسیم که منطقه آزاد همیشه خوب است، درست نیست؛ چراکه منطقه آزاد همیشه خوب نیست، منطقه آزاد برای کشورهای توسعه یافته چیز خوبی نیست و نظام اقتصادی‌اش را بهم می‌زند ولی کشور در حال توسعه در حال تحریم باید منطقه آزاد داشته باشد. اما اینکه منطقه آزاد کارنامه مثبتی دارد یا خیر، باید بگویم که خیر؛ چون اینها برنامه‌ای برای صادرات نداشتند و یا نتوانستند در حوزه صادراتی از بسترها و معافیت‌های قانونی استفاده کنند لذا نتوانستند تولید کنندگان را بیاورند و از سیاست های تشویقی و حمایتی استفاده کنند و برای آنکه درآمدزایی داشته باشند، به واردات چمدانی روی آوردند در واقع بیشتر مرجع وارداتی شدند تا صادراتی؛ در صورتی که در شرایط فعلی کشور، من با منطقه آزادی که بتواند با کشورهای همسایه ارتباط اقتصادی برقرار کند و تحریم‌ها را صحیح دور بزند، موافق هستم.

کوسه‌غراوی، نماینده مردم گلستان در مجلس:

عملیاتی نشدن پیشنهاد مناطق ویژه اقتصادی

شهرام کوسه‌غراوی، نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت لایحه مناطق آزاد گفت: با وضع اقتصادی کنونی، لایحه منطقه آزاد اگر به صحن بیاید رای نمی‌آورد؛ برای همین قرار شده که کمی زمان بگذرد و مسائل اقتصادی از جمله ارز و سکه حل شود تا بتوانیم این لایحه را مصوب کنیم.

وی در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای افزایش منطقه ویژه اقتصادی گفت: این حجم زیاد نشان از عملیاتی نشدن موضوع دارد.

کوسه‌غراوی ادامه داد: در مقابل ۷۰منطقه ویژه اقتصادی، ۷منطقه آزاد وجود دارد که همه کار کارشناسی روی آنها انجام شد تا صادرات بیشتر از واردات در آنجا انجام شود، ولی متاسفانه با پیشنهاد ۷۰منطقه ویژه اقتصادی کارها سخت می‌شود، باز باید بریم جلوتر و وضعیت اقتصادی به ثباتی برسد و ببنیم نتیجه این پیشنهاد چه می‌شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این لایحه در شرایط فعلی اقتصادی به نفع کشور است، گفت: قطعا به نفع است؛ خیلی از مناطق مثل اینچه‌برون منطقه ویژه‌ای است که می‌تواند موثر هم برای صادرات و هم پیشرفت استان بوده و به اشتغال جوانان کمک کننده باشد، ولی روی خیلی از مناطق باید کارشناسی بیشتری صورت گیرد تا اتفاق بهتری در آن استان شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: گاها گفته می‌شود که چون مناطق آزاد قبلی خوب عمل نکردند پس مناطق آزاد جدید اضافه نشود. در این خصوص باید بگویم که عملکرد نامطلوب به سبب مدیریت است و چیزی که در کشور باید بهینه به آن بپردازیم مدیریت می‌باشد. مدیریت مالی، منابع انسانی و مدیریت منطقه آزاد باید دست به دست هم بدهند و به بهتر شدن شرایط کمک کنند. الان نیز باید شرایطی فراهم شود که این ۷منطقه تصویب شود نه آنکه ۷۰منطقه ویژه اقتصادی به آن اضافه کنیم. کشور یک ظرفیتی دارد و این ظرفیت‌ها را طوری باید جلو ببریم که اتفاق اصلی رقم بخورد و درکنار آن اتفاق، کشور و استان منفعت ببرند، در عین حال اشتغال ایجاد شود و رشد اقتصادی صورت گیرد. آن موقع می‌توانیم بگوییم که منطقه آزاد می‌تواند در رونق تولید، صادرات و اقتصاد کمک کننده باشد.

حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تکلیف مناطق آزاد تا یکماه دیگر مشخص می شود

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشنهاد ۷۰منطقه ویژه اقتصادی گفت: تعداد دقیق را نمی‌دانم، اما زمانی که موضوعی در مجلس فتح باب شود، نمایندگان به فراخور حالشان و علایقشان پیشنهاداتی را برای منطقه‌ خودشان می‌دهند، منتها دلیل نمی‌شود که همه پیشنهادها تصویب گردد.

وی در پاسخ به این سوال که این فراخور حال برای گرفتن رای از بدنه منطقه برای انتخابات آتی مجلس نیست، گفت: خیر، مشکلات اقتصادی و مخصوصا اشتغال به نمایندگان فشار می‌آورد و فکر می‌کنند مناطق آزاد می‌تواند گریزگاهی برای اشتغال باشد.

حضرتی در پاسخ به این سوال که چرا این لایحه به صحن نمی‌آید، گفت: چون ارزش افزوده در دستور کمیسیون است، این تمام شود نوبت به مناطق آزاد می‌رسد.

وی تاکید کرد: تا یک ماه دیگر تکلیف این لایحه در صحن مشخص می‌شود.

نانواکناری، نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس:

نگاه بهارستان‌نشین‌ها به منطقه آزاد جدید

ولی‌الله نانواکناری، نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار درخصوص آخرین وضعیت لایحه منطقه آزاد گفت: این لایحه هنوز در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است و به صحن نیامده.

وی درمورد نگاه بهارستان‌نشین‌ها به مناطق آزاد جدید گفت: منطقه آزاد باید بتواند امور صادرات را تسهیل و تسریع کند. ما در واقع با این هدف‌گذاری مناطق آزاد را تعریف کردیم که بتوانند عامل تولید و توسعه برای ابعاد اقتصادی کشور باشند. طی بررسی‌هایی که به عمل آمد، مناطق آزادی که امروز مشغول بکار هستند نتوانستند به آن هدف اصلی دست پیدا کنند، لذا این نگاه منفی به مناطق آزاد ایجاد شد که چرا وقتی این تعدادی که داریم، به سوددهی نرسید و ما به هدفمان دسترسی پیدا نکردیم، باید منطقه آزاد را اضافه کنیم؟ از آن طرف منطقه آزاد با آن رویکردی که تعریف کردیم اگر اجرایی شود، در توسعه اقتصاد کشور می‌تواند موثر باشد؛ پس از این سمت نقطه مثبت وجود دارد. امیدواریم دولتمردان ما نسبت به منطقه آزاد، دنبال رو تدابیری که اتخاذ شده، باشند و نگاه قومیتی و منطقه‌گرایی نداشته باشند، بلکه مستعد بودن منطقه آزاد در جهت رشد و توسعه اقتصادی برایشان قابل اهمیت باشد و آنها را در راستای این اهداف سوق دهند تا در آینده از این امکان به بهترین شکل استفاده شود.

نانوا کناری در خصوص شروط اصلی مجلس برای برای تصویب مناطق آزاد جدید و این موضوع که تا وقتی که گمرک ایران مناطق آزاد جدید را تحویل نگیرد اجازه فعالیت به عنوان منطقه آزاد داده نمی‌شود، گفت: این نکته دلیلش این است که منطقه آزاد معبری برای ورود قاچاق کالاست، برای اینکه از این معابر جلوگیری کنیم باید نظارتی بر آن باشد تا قاچاق کالا صورت نگیرد. فکر می‌کنم گمرک اگر با جدیت وارد شود می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد، وگرنه منطقه آزاد با تعریفی که دارد این آزادی عمل شاملش می‌شود که بتواند اقداماتش را انجام دهد.

وی درخصوص پیشنهاد نمایندگان برای شکل‌گیری ۷۰منطقه ویژه اقتصادی گفت: بعضی از مناطق مستعد این اقدام هستند و ارزش منطقه ویژه اقتصادی را دارند، مثلا ما در مازندران بخصوص فریدون‌کنار و بابلسر به دنبال این هستیم که منطقه آزاد شکل دهیم، چراکه معتقدیم این منطقه پتانسیل خوبی درجهت امورات صادراتی دارد؛ باتوجه به تراکم تولی پروتئین (مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و مرکبات و کیوی و برخی دیگر از محصولات کشاورزی منطقه) می‌تواند در امر صادرات ایفای نقش کند. منطقه آزاد وقتی شکل بگیرد این موضوع می‌تواند تحقق پیدا کند و توسعه‌ای برای  کشور، استان و منطقه باشد. از این بابت شاید تمایل برای شکل‌گیری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نمایندگان وجود داشته باشد. اما اینکه همه این مناطق این پتانسیل و توانایی را دارد، سوالی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. اگر با گرایش بر امر صادرات، منطقه آزاد تاسیس شود و این موضوع لحاظ گردد، یک کار مناسب است، اما اگر این موضوع یعنی صادرات لحاظ نشود، شکل‌گیری این مناطق کار درستی نمی‌باشد.

بیگلری، نماینده مردم کردستان در مجلس:

منطقه آزاد در صف انتظار

محسن بیگلری، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت مناطق آزاد جدید گفت: طبق آخرین خبر که از آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گرفتیم، کار کمیسیون تمام شده و آماده ارائه به صحن است. آقای پورابراهیمی تاکید داشتند که مسائل ارزی پیش آمده، وقت مجلس را گرفته و به محض اینکه مسائل ارز و مسئله استیضاح به جایی برسد بعد از آن نوبت به لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید می‌افتد، ولی زمان آن مشخص نیست.

وی تاکید کرد: اگر مسئله ارز نبود، این لایحه خیلی زودتر به صحن می‌آمد و با رای نمایندگان تکلیفش مشخص می‌شد.

بیگلری در خصوص پیشنهاد بهارستان‌نشین‌ها برای ایجاد ۷۰منطقه ویژه اقتصادی گفت: این موضوع به انتخابات ارتباطی ندارد. آقای بانک به عنوان رئیس مناطق آزاد کشور، باید جاهایی را تعیین کند که شرایط لازم را برای شکل‌گیری منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داشته باشند.

وی درخصوص لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: این لایحه به هر حال به صحن می‌آید و نمایندگان نیز برخورد منطقی می‌کنند، امروز شکل‌گیری مناطق آزاد برای کشور لازم است، چراکه به ایجاد اشتغال کمک می‌کند، به خصوص در شرایط ویژه اقتصادی فعلی و ما به جای آن که به دنبال واردات باشیم بیشتر به تولید و صادرات باید بپردازیم، آن وقت دیدگاه نمایندگان نیز نسبت به این لایحه مثبت می‌شود.

وی با اشاره به نگاه منفی برخی نمایندگان نسبت به این لایحه گفت: اگر مدیریت مناطق آزاد قبلی ما مشکل داشته‌اند، باید به دنبال آن باشیم که آنها را اصلاح کنیم نه آن که فلسفه مناطق آزاد را زیرسوال ببریم و بگوییم چون برخی مناطق کارآمد نبودند پس مناطق آزاد جدید هم رای نیاورد؛ این نگاه غلط است، راه حل این است که مناطق آزاد جدید اضافه شود اما قوانین هم برای مناطق آزاد جدید اصلاح شود و هم مناطق آزاد قبلی ساز و کارش درست و قوانین مناسبی برایشان وضع و اجرایی شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید نقاط مثبت و منفی مناطق آزاد را توامان دید، اکثر مناطق آزاد در محدوده محروم هستند و ما شاهد بیکاری زیاد در این مناطق هستیم.

بیگلری افزود: این لایحه روابط اقتصادی و تجاری ما رو بهبود می‌بخشد و ما می‌توانیم به بازار جهانی راه پیدا کنیم، ضمن اینکه جلوی قاچاق هم گرفته می‌شود و سیستم نظام‌مند می‌شود.

نوشته مشکلات اقتصادی کشور مانع تصویب لایحه مناطق آزاد می‌شود: انتظار برای ورود به صحن مجلس اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link