مطابق قاعده مصونیت حقوقی دولت‌ها آمریکا حق صدور حکم مصادره اموال ایران را ندارد :: خبرگزاری خانه ملت
مطابق قاعده مصونیت حقوقی دولت‌ها آمریکا حق صدور حکم مصادره اموال ایران را ندارد :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به شکایت ایران از آمریکا به دادگاه لاهه به دلیل مصادره اموال ایران با حکم دادگاه‌های داخلی آمریکا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها فقط دادگاه‌های داخلی خود را صالح می‌دانند و مقید به اجرای هیچ قاعده‌ای نیستند زیرا می‌دانند در محاکم بین‌المللی محکوم می‌شوند و این موضوع به ضرر […]

[ad_1]

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به شکایت ایران از آمریکا به دادگاه لاهه به دلیل مصادره اموال ایران با حکم دادگاه‌های داخلی آمریکا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها فقط دادگاه‌های داخلی خود را صالح می‌دانند و مقید به اجرای هیچ قاعده‌ای نیستند زیرا می‌دانند در محاکم بین‌المللی محکوم می‌شوند و این موضوع به ضرر آن‌ها است.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قاعده مصونیت دولت‌ها در حقوق بین‌الملل موضوعی پذیرفته شده است؛ بر اساس این قاعده هیچ دولتی در دادگاه‌های داخلی سایر کشورها نمی‌تواند محکوم شود، در واقع رفتار آمریکا دقیقا آ

برخلاف این قاعده مسلم حقوق بین‌الملل است که در اَشکال مختلف، دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به این موضوع رای داده و تبدیل به رویه شده است.

وی افزود: اقدام دولت آمریکا برخلاف قواعد حقوقی و رویه سایر کشورها است و شکایتی که ایران کرده با استناد بر این رویه حقوقی و قاعده شناخته شده در حقوق بین‌الملل است تا منجر به محکوم کردن رفتار آمریکا شود، طبیعتا برگرداندن آرا و استرداد مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون دلار باید نتیجه شکایت ایران از آمریکا باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اقدام آمریکا را نپذیرفته است

پورمختار با بیان اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اقدام آمریکا را نپذیرفته است، ادامه داد: لاهه اکنون وارد فرایند رسیدگی می‌شود و ان‌‎شاءالله رای به نفع ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی گفت: مبنای صدور حکم مصادره اموال ایران در دادگاه‌های داخلی آمریکا، بمبگذاری در لبنان است، این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از هر ابزار و بهانه ای برای مصادره ملت ایران جهت مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

پورمختار اظهار داشت: موضوعی که آمریکا علیه ایران مطرح کرده، مصادره اموال ایران به جهت حادثه بمب گذاری در لبنان است اما باید توجه داشت که مردم لبنان در آن مقطع نیز مخالف حضور آمریکا بودند و پس از کشته شدن 270 نفر از تفنگداران آمریکایی، دولت ایالات متحده مجبور به ترک لبنان شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موضوع نشان می دهد که آمریکا جز زبان زور زبان دیگری را نمی‌فهمد؛ در آن زمان با فشار مردم لبنان از این کشور خارج شد ولی پس از آن به دلایلی واهی اموال ایران را مصادره کرد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در کشورهای مختلف جهان حضور مضر دارد و مردم آن کشورها نیز مخالف آمریکا هستند، اگر هر مشکلی برای آمریکایی‌ها رخ دهد نباید ایران را مقصر بشناسند، در واقع می‌توان گفت، دشمنی ایران با آمریکا نشان دهنده این نیست که ایران در بمبگذاری‌ها و اقدامات دیگران علیه آمریکا نقش دارد./

پایان پیام

[ad_2]

Source link