مطالباتی با رنگ و بوی توسعه/ خواسته‌های مردم از رئیس دولت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
مطالباتی با رنگ و بوی توسعه/ خواسته‌های مردم از رئیس دولت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ابوالفضل بنی‌هاشمی: روحانی سیزدهم و چهاردهم آذرماه به استان سمنان سفر می‌کند، استانی که از خشک‌سالی و بیکاری تا پروژه‌های صنعتی، حمل‌ونقل، راه‌سازی، زیرساخت‌های حوزه ورزش و جوانان، روستاها و بهداشت و درمان تا دانشگاه‌ها و علم و فناوری و ارتباطات همگی در سبد مطالبات رنگارنگ آن می‌گنجد اما مردم در […]


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ابوالفضل بنی‌هاشمی: روحانی سیزدهم و چهاردهم آذرماه به استان سمنان سفر می‌کند، استانی که از خشک‌سالی و بیکاری تا پروژه‌های صنعتی، حمل‌ونقل، راه‌سازی، زیرساخت‌های حوزه ورزش و جوانان، روستاها و بهداشت و درمان تا دانشگاه‌ها و علم و فناوری و ارتباطات همگی در سبد مطالبات رنگارنگ آن می‌گنجد اما مردم در آستانه این سفر چه می‌خواهند و چقدر به این سفر خوش‌بین هستند.

استان سمنان زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه اقتصادی دارد، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، قرارگیری بر پنج راه اصلی شمال‌شرق کشور و هم‌جواری با هفت استان ایران اسلامی، ظرفیت‌های معدنی فراوان ازجمله وجود ۴۲ ماده معدنی، گردشگری شامل گردشگری طبیعی، ورزشی، درمانی، میراث گردی و ده‌ها مورد دیگر در شرق و غرب در کنار موضوعاتی مانند نزدیکی به تهران، وجود صنایع خوب به‌خصوص در گرمسار و سمنان سبب شده تا دیار قومس، بتواند ظرفیت‌های عظیم توسعه را داشته باشد.

اما آنچه در استان سمنان مفقود است چیست که باوجوداین همه ظرفیت هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی رشد اقتصادی را آن‌گونه که باید در استان شاهد باشیم؟ به نظر می‌رسد پاسخ ساده باشد، همان‌طور که مرتضی عرب معصومی مدرس دانشگاه در گفتگو با مهر می‌گوید: موضوع عدم تکمیل زنجیره محاسن و مزیت‌های اقتصادی در استان سمنان است.

وی معتقد است: ما در استان سمنان صنعت و یا کشاورزی به‌وفور داریم، می‌توانیم تا حدی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را نیز حتی برایشان فراهم کنیم، نیروی انسانی و متخصص خوبی را نیز داریم، در مقوله توزیع و عرضه هم خوب هستیم اما آیا تمام زنجیره تولید شامل نیروی کار، بسته‌بندی، سورت بندی، عرضه، حمل‌ونقل، بازاریابی، بازرگانی، انتقال، تحویل، بازار فروش و عرضه به مشتری را یکجا توانسته‌ایم باهم داشته باشیم؟ اینجا است که کُمِیت استان سمنان لنگ می‌زند، درواقع ما برای تکمیل ظرفیت‌ها و زنجیره‌های دارای مزیت نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که یکی از آن‌ها فرودگاه است.

مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه هم دراین‌باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: مهم‌ترین نکته در سفر روحانی این است که بدانیم چه چیزی می‌خواهیم، نکاتی که امروز از این سفر مطالبه می‌شود باید به‌دوراز هیجانات و با منطق اعتبارات دولت همراه باشد تا موفق شویم.

علی‌رضا معصومی می‌افزاید: وقتی شخص اول اجرایی کشور در یک استان حضور می‌یابد باید به جنبه‌های مثبت اجتماعی و فرهنگی آن‌هم نگاه کرد اینکه تنها به پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی فکر کرد مقوله‌ای نادرست است.

مطالباتی با رنگ و بوی توسعه

محدثه کریمیان کارشناس ارشد جامعه‌شناسی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه حضور اشخاص سرشناس مملکت بهترین فرصت برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی در سطح جامعه محسوب می‌شود، گفت: چنین رویدادهایی به یک هم‌افزایی حول محورهای مشترک منجر می‌شود محورهایی که در استان سمنان می‌تواند اشتغال، فرهنگ، مسائلی مانند مهاجرت و خشک‌سالی و … تعریف شود که درد مشترک تمام مردم استان از «ایوان کی» تا «میامی» است.

در کنار مطالباتی که مردم از رئیس‌جمهور دارند نباید از این امر چشم‌پوشی کرد که سفر روحانی در وهله اول می‌تواند بهترین فرصت برای همدلی در سراسر استان سمنان و در میان آحاد مردم و حتی جریانات سیاسی باشد، فرصتی که دست می‌دهد تا بار دیگر همه در یک جبهه بایستند و از رئیس‌جمهور نظام اسلامی ایران استقبال کنند.

اشتغال یکی از مطالبات مردم است

در این میان اما مردم چه توقعاتی دارند، باید برای پاسخ به این سؤال به میانشان رفت، خیابان قدوسی یکی از خیابان‌های مهم شاهرود است که در آن نبض بازار می‌تپد و از دور و نزدیک برای خرید مایحتاجشان گرد هم می‌آیند یکی از شهروندان شاهرود که اعتقاد دارد از رئیس‌جمهور باید استقبال پرشور داشت، می‌گوید: روحانی باید در این سفر چاره‌ای برای خشک‌سالی استان سمنان و شاهرود بیندیشد.

بیکاری عامل اصلی مهاجرت از روستاهای استان سمنان است که باعث شده جمعیت روستاها تا ۴۰ درصد کاهش یابد روح‌الله عرب عامری می‌افزاید: مردم ما در سایه رفع معضل خشک‌سالی است که به اشتغال و توسعه کشاورزی، دامداری و صنایع می‌رسند، برای مثال در روستای زادگاه بنده سال‌ها است دیگر دامداری و کشاورزی رونق اولیه را نداشته و همه جوانان برای کار دیگری به شاهرود و آزادشهر رفته‌اند.

وی می‌گوید: دیگر مطالبه مردم باید کار باشد امروز بیکاری عامل اصلی مهاجرت از روستاهای استان سمنان است که باعث شده جمعیت روستاها تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

فرهنگ دیگر مطالبه مردم

خانواده شاهرودی در محل نمایشگاه کتاب‌ این شهر به خبرنگار مهر، می‌گویند: باید فکری به حال فرهنگ این شهرستان هم کرد، ما اگر دو سال یا چهار سال یک‌بار فرصت میزبانی نمایشگاه کتاب را نداشته باشیم واقعاً در تهیه اقلام فرهنگی مانند کتاب و نشریه و … با مشکلاتی روبرو هستیم.

علیرضا میرباقری پدر خانواده می‌گوید: پنج فرزند دارم که هرکدامشان به یک‌رشته هنری علاقه‌مند هستند اما فصل مشترکشان خوشبختانه کتاب‌خوانی است و برای تهیه کتاب‌هایشان نهایتاً دو مرکز در کل شهرستان وجود دارد، ما توقع داریم نگاه دولت‌مردان به فرهنگ نیز نگاه جامعی باشد.

وی افزود: البته که کار، اشتغال‌زایی، کشاورزی و صنعت، مرز هوایی و توسعه حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری مطالبات مهم‌تری هستند اما خواهش ما از مسئولان این است که فرهنگ را نیز فراموش نکنند.

دانشگاه‌ها زیر ذره‌بین دولت

فرزند خانواده میرباقری می‌گوید: به عقیده من باید دولتمردان به مقوله دانشگاه‌ها و تحقق شعار «دانشگاه کارآفرین» نگاه ویژه‌ای داشته باشند انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه با وزارت نفت یک عامل مهم در توسعه این دانشگاه و اشتغال‌زایی است که امیدواریم در این سفر نهادهای بیشتری با دانشگاه‌های استان سمنان تفاهم‌نامه همکاری امضا کنند. این از آن جمله مطالبات است که شاید از عامه مردم نشنویم اما به‌هرحال کسری از جمعیت این شهرستان را دانشجو تشکیل می‌دهند و باید به فکرشان بود.

متین میرباقری می‌گوید: دیگر موضوع این است که دولتمردان باید به فکر تصویب طرح‌هایی برای تغییر الگوی کشت و مسائل آبیاری بخش کشاورزی و بهبود راندمان باشند تا از این آسیبی که به منابع آبی رسیده جلوگیری شود دیگر خواسته مردم مقوله محیط‌زیست و تعطیلی معدن شاهوار است که محیط‌زیستمان را نابود کرده است.

دیگر عضو خانواده میرباقری نیز درباره مطالبات سفر معتقد است: باید به مسئله زنان نیز توجه داشت، در این سفر مردم انتظار دارند برخی پروژه‌های ورزش بانوان مانند پارک بانوان، زمین‌ها و زیرساخت‌های ورزشی برای تقویت حوزه ورزش زنان و مشارکتشان در ورزش قهرمانی و همگانی تصویب شود.

مسئولان فکری بیندیشند

دیگر شهروند شاهرودی و مدرس دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: به نظر می‌رسد این سفر دارای برکات خوبی خواهد بود، اما باید دانست که اعتبارات عمرانی و اقتصادی دولت کاهش‌یافته و لذا باید مسئولان شهرستانی تلاش کنند تا سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بخش خصوصی سوق دهند، برای مثال شاهرود قطب معدن است و می‌توان از این منظر توسعه یافت.

تا می‌توانیم باید مجوز ایجاد، احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری، اکتشاف و استخراج و … را بگیریم تا با کمک بخش خصوصی بتوان کاری را صورت داد وگرنه به بخش دولتی نمی‌توان امیدوار بود صادقی می‌گوید: به نظر می‌رسد اگر مسئولان شهرستانی و استانی برای رفع مشکلات مردم فکری نکنند سفر روحانی نیز بی‌فایده خواهد بود، این سفر تنها می‌تواند سرفصل برخی اعتبارات را برای ما به ارمغان آورد و برخی کلنگ‌ها بر زمین زده شود اما قطعاً همه‌چیزتمام می‌شود مگر اینکه مسئولان شهرستانی و استانی پیگیر آن باشند.

وی می‌افزاید: از سفر دوره نخست رئیس دولت نهم هنوز پروژه‌های قابل توجهی در شاهرود داریم، مثلاً ورزشگاه ۱۵ هزارنفری نمونه خوبی است که باید گفت اگر مسئولان پیگیر نباشند سفر به‌تنهایی فایده‌ای ندارد و تنها پروژه‌های نیمه‌تمام برای ما به یادگار خواهد گذاشت، درنتیجه من مزیت‌های زیادی برای این سفر می‌بینم اما وظیفه اصلی بر دوش مسئولان استان سمنان است.

این مدرس دانشگاه درباره اولویت‌ها نیز می‌گوید: باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به شاهرود آورد تا منتظر اعتبارات دولتی نماند و پروژه‌ها ۱۵ سال طول نکشند، لذا من معتقد هستم در این سفر تا می‌توانیم باید مجوز ایجاد و احداث و راه‌اندازی و بهره‌برداری و اکتشاف و استخراج و … بگیریم تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم کاری را صورت دهیم وگرنه به بخش دولتی نمی‌توان خیلی امیدوار بود.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

دیگر شهروند شاهرودی اما مهم‌ترین برکت سفر روحانی را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام می‌داند و می‌گوید: ما اگر بتوانیم در این سفر فقط و فقط پروژه‌های نیمه‌تمام استان را به اتمام برسانیم شاهکاری را رقم‌زده‌ایم.

اگر دولت توانست فکری به حال پروژه‌های نیمه‌تمام کند قطعاً می‌توانیم شاهد تحولات خوبی باشیم محمد عامریان با یادآوری اینکه در استان سمنان تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام وجود دارد، می‌گوید: باید پذیرفت که عزم مسئولان در اتمام آن‌ها نیاز اصلی و اساسی محسوب می‌شود، من شنیده‌ام که قرار نیست در این سفر پروژه جدید تصویب شود مگر در شرایط خاص و معتقد هستم کار درست نیز همین محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر دولت توانست فکری به حال پروژه‌های نیمه‌تمام کند قطعاً می‌توانیم شاهد تحولات خوبی باشیم اما اگر این امر صورت نگیرد فکر نمی‌کنم سفر دارای برکات زیادی برای شاهرود باشد چراکه پروژه قابل دفاعی در این شهرستان وجود ندارد که افتتاح شود هرچند شاهد کلنگ زنی چند طرح خواهیم بود.

سعید ناجی سرپرست استانداری سمنان هم ضمن بیان اینکه رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه و چهارشنبه به این استان سفر خواهد کرد، تأکید کرد: این سفر برنامه‌های مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها حضور در اجلاسیه سراسری نماز است که از سوی ستاد اقامه نماز کشور و استان سمنان برگزار می‌شود.

وی گفت: مراسم استقبال روز سه‌شنبه صبح در شهرستان شاهرود با حضور آحاد مردم استان سمنان خواهد بود.

ناجی افزود: در کنار استقبال رئیس‌جمهور از سوی مردم، حضور روحانی دریکی از دانشگاه‌ها و دیدار با دانشجویان به مناسبت روز دانشجو برنامه‌ریزی‌شده است و همچنین نشست توسعه با حضور نخبگان استان سمنان در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … برگزار خواهد شد.

سرپرست استانداری سمنان بابیان اینکه شورای اداری استان دیگر برنامه حضور رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، گفت: این نشست درواقع جمع‌بندی برنامه‌های سفر هیئت دولت به این استان خواهد بود و رئیس‌جمهور در این نشست سفر را جمع‌بندی و تبیین می‌کند؛ البته قبل از این نشست حضور وزرای معین به‌منظور افتتاح پروژه‌ها و کلنگ زنی برخی طرح‌ها در شهرستان‌ها نیز برنامه‌ریزی‌شده است.

ناجی بابیان اینکه افتتاح پروژه‌های شهرستان‌های استان سمنان به طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، بیان داشت: آخرین برنامه روحانی در این سفر دو روزه نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران است.

قدرت الله ابک سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان هم درباره پروژه‌های پیشنهادی برای سفر ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در مرحله نخست ۸۵ پروژه برای سفر آذرماه پیشنهاد شد که البته امکان تعدد این پروژه‌ها وجود دارد نکته اصلی اما درباره این طرح‌ها این است که در آن‌ها سعی شده تا همراهی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در کنار نگاه مثبت به توسعه روستایی مدنظر قرار گیرد.

ابک بابیان اینکه پروژه‌های پیشنهادی شامل همه بخش‌ها است، تأکید کرد: این طرح‌ها برحسب اولویت‌هایی مانند آب، خشک‌سالی، اشتغال، جاده و حمل‌ونقل، گردشگری، نوسازی مدارس و … تقسیم‌بندی شده است اما به دلیل اینکه هنوز این طرح‌ها نهایی نشده نمی‌توانیم فهرست آن‌ها را بیان کنیم. تنها می‌توان گفت دغدغه تمام مردم استان سمنان به‌طور همه‌جانبه در این سفر لحاظ شده و با تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توانسته‌ایم غالب دغدغه‌ها را احصاء کنیم.

شاهرود آماده میزبانی

شاهرود کم‌کم آماده میزبانی می‌شود ،دیوارهای شهر از نوشته‌ها و عکس‌های روحانی پرشده‌اند اما رنگارنگ‌تر از این تابلوها و دعوت‌نامه‌ها، مطالبات مردمی هستند که از دور و نزدیک شهر و روستا کوچک و بزرگ همه و همه چشم امید به دولت تدبیر و امید دارند.

روحانی می‌آید و می‌رود اما آنچه این سفر را ماندگار خواهد کرد، برکات و خیرات آن خواهد بود که امیدواریم بتواند توسعه و تحولات خوبی را برای مردم استان سمنان ایجاد کند.



Source link