معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران
معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران

معرفی تالاب لیپار چابهار یکی از شگفتی های طبیعت ایران  که از جاذبه های بی نظیر کرانه دریای عمان است، تالاب لیپار است که بخاطر رنگ صورتی اش در جهان معروف است، این تالاب در فاصله 15 کیلومتری بندر گواتر  چابهار واقع شده است. این تالاب در سال 1362 خورشیدی به دستور دادکریم شیخ زاده […]


معرفی تالاب لیپار چابهار

یکی از شگفتی های طبیعت ایران  که از جاذبه های بی نظیر کرانه دریای عمان است، تالاب لیپار است که بخاطر رنگ صورتی اش در جهان معروف است، این تالاب در فاصله 15 کیلومتری بندر گواتر  چابهار واقع شده است.

این تالاب در سال 1362 خورشیدی به دستور دادکریم شیخ زاده با مساحتی حدود 14 کیلومتر احداث شد  که یکی از 4 تالاب شور در جهان است که آب آن قابل آشامیدن نیست.

تالاب صورتی لیپار از یک طرف به کوه های مخروطی مینیاتوری و از طرفی در کنار درختچه های بیابانی قرار گرفته که زیبایی وصف ناپذیری دارد. لیپار در زبان بلوچی به محل تلاقی آب رودخانه و آب دریا گفته می شود.

در این مقاله آس چارتر به معرفی تالاب زیبای لیپار چابهار می پردازد. شما نیز می توانید برای سفر به چابهار و بازدید از این تالاب زیبا بلیط لحظه آخری شیراز چابهار را از سایت آس چارتر تهیه نمایید، و سپس سفرکنید.

دلیل صورتی بودن این تالاب

این دریاچه به دلیل رنگ قرمز و صورتی که دارد به این نام معروف شده است. ولی دلیل اصلی صورتی بودن این دریاچه وجود پلانکتون های گیاهی و فعل و انفعالاتی که در طبیعت صورت می گیرد است، همچنین وجود مواد آلی و معدنی که از سمت خلیج به این دریاچه آورده می شوند، که باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال می شود.

همچنین جریان های دریایی حاصل از طوفان های موجب افزایش پلانکتون های گیاهی می شود که در آذر ماه رنگ آن به حداکثر میزان خود می رسد.

معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران

پوشش جانوری تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار در میان دوکوه قرار گرفته که صحنه پرواز عقاب دشتی بسیار فوق العاده و جذاب است، این تالاب از پوشش جانوری همچون فلامینگو، چنگر، طاووس کن، باقرقره، تیهو است، که وجود همچین پرندگانی زیبایی این تالاب را دوبرابر کرده است.

همچنین این تالاب فضای مناسبی برای پرندگان مهاجر آب های شور و شیرین از جمله فلامینگو، مرغابی، پلیکان و چنگر و… است که فقط در بعد از فصل زمستان به این منطقه مهاجرت می کنند.

موجودات داخل دریاچه نیز می توان به 31 پلانکتون جانوری، 93 پلانکتون گیاهی، 64 گونه از انواع نرم تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه از سخت پوستان، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه مختلف از انواع جلبک ها نیز وجود دارد.

پوشش گیاهی تالاب لیپار چابهار

این تالاب  پوشیده شده است، از درختان بلوط و گزنه و همچنین داخل تالاب وجود بوته ها ودرختچه های گز، کهور، نی، و حرا که با جزر و مد آب و تبخیر آب دیده می شوند. در این منطقه رویش پنبه های وحشی یکی از جاذبه های این منطقه است، که زیبایی خاصی به اطراف تالاب داده است، مردم بومی این منطقه از این پنبه برای تهیه بالشت و تشک استفاده می کنند.

صنایع دستی در تالاب لیپار

در اطراف تالاب لیپار کپرهای کوچکی ساخته شده است که زنان بلوچ آن منطقه صنایع دستی خود را که از محصولات دریایی با دستان هنرمند خود ساخته اند، و محصولات بومی مانند نمک دریایی که از از تالاب استخراج شده، زیورآلات دست ساز وصدف های دریایی را به فروش می رسانند. وهمچنین زنان بومی با حنا  نقش های زیبایی را بر روی دستانتان طراحی می کنند.

معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب لیپارچابهار

چابهار مانند دیگر شهر های ایران از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است که هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از این جاذبه ها به این شهر سفر می کنند، در کنار تالاب زیبای لیپار شما می توانید از دیگر جاذبه های نزدیک به این دریاچه نیز دیدن نمایید. در ادامه به معرفی این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

تلگراف خانه انگلیسی ها

یکی از جاهای دیدنی چابهار تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها است. این ساختمان یکی از قدیمی ‌ترین بناهای مدرن چابهار و یکی از قدیمی‌ترین تلگراف‌خانه‌های ایران است که در اواخر دوران قاجار بنای آن را انگلیسی‌ها ساختند. در سال 1377  این بنا بخاطرمعماری منحصربه‌فردش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای تیس

در 5 کیلومتری چابهار روستا یی با حدود 2500 سال قدمت که یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و مهم‌ترین بندرگاه مکران است بنام تیس قرار دارد. این روستا امروزه به ‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری که زیباترین جاذبه ها رو در خود جا داده است میزبان مسافران زیادی است.

از جمته جاذبه های بی نظیر این روستا می توان  گورستان جن تیس، مسجد جامع تیس، مجموعه غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه انوشیروان، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌های تیس و بندر صیادی تیس را نام برد.

غاربان‌های مسیتی

در 5 کیلومتری روستای تیس در دامنه کوه های شهباز، غاربان‌های مسیتی به غارهای سه‌گانه تیس معروف هستند قرار دارند. در زبان بلوچی بان به معنی مرد خداپرست و مسیتی به معنی پرستشگاه است.

این غارها درگذشته پرستشگاه یا مکانی برای ذبح بوده‌اند که تشریفات مذهبی در آنها انجام می‌شده است. یک سکو در جلوی این غارها وجود داشته تا اعمال مذهبی بر روی آن انجام شود. این غارها حدود 25 متر از سطح زمین ارتفاع دارند. جالب است بدانید که درواقع یکی از غارها طبیعی و دوتای دیگر مصنوعی است.

روستای رمین

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چابهار روستای رمین است که نزدیک به تالاب لیپار و کوه‌های مینیاتوری است. نوار ساحلی کلات رود که در روستای کمین چابهار که مزین به تپه‌های ماسه‌ای با چشم‌اندازی زیبا است با وسعتی نزدیک به 10 هکتار در نوار ساحلی دریای عمان دارد.

معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران

پلاژ ساحلی تیس

یکی دیگراز جاهای دیدنی چابهار پلاژ ساحلی تیس است، پلاژ ساحلی تیس بهترین گزینه برای کسانی است که علاقه مند به شنا کردند هستند، همچنین می ‌توانید از تفریحات دریایی همچون قایق ‌سواری، جت اسکی در هوای بی‌نظیر چابهار نیز لذت ببرید.

بهترین فصل بازدید از تالاب لیپار

تابستان بخاطر آب و هوای گرم و تخریب آب دریاچه فصل مناسبی برای بازدید نیست. بهترین فصل برای بازدید از جاذبه های گردشگری زمانی است که آب دریاچه بالا باشد، از این رو ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور ومهر، اواخر زمستان تا اوایل بهار بهترین فصل برا دیدن از این جاذبه های طبیعی زیبا است.

مسیر دسترسی به تالاب لیپار

ایران، سیستان بلوچستان، 15 کیلومتری شرق چابهار، جاده ساحلی چابهار به گواتر در نزدیکی روستای رمین.

نوشته معرفی تالاب لیپار چابهار، دریاچه صورتی ایران اولین بار در ایران ناز. پدیدار شد.