منطقه آزاد ماکو به قطب تولیدات مشترک ایران و ترکیه بدل می‌شود
منطقه آزاد ماکو به قطب تولیدات مشترک ایران و ترکیه بدل می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به همراه هیات همراه در سفر به ترابزون ترکیه به همراه سرکنسول ایران، با معاون و اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابزون ضمن دیدار و گفت‌و‌گو، از توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری ترکیبی بین منطقه آزاد ماکو و ترابزون خبرداد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا […]


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به همراه هیات همراه در سفر به ترابزون ترکیه به همراه سرکنسول ایران، با معاون و اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابزون ضمن دیدار و گفت‌و‌گو، از توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری ترکیبی بین منطقه آزاد ماکو و ترابزون خبرداد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا سلیمانی در این دیدار ضمن معرفی ظرفیت‌های منطقه در حوزه های صنعتی، گردشگری، کشاورزی، معدن و لجستیک گفت:‌ خوشبختانه توافقات اولیه‌ای برای احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در منطقه آزاد ماکو انجام شده و علاوه بر آن برای ساخت این شهرک، هزار هکتار زمین با امکانات جانبی نیز اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو با ۲۲۰کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، به‌زودی امکان تبدیل به یک قطب تولید مشترک ایران و ترکیه را دارد و توافقاتی با مقامات ترکیه برای جامه عمل پوشاندن به این هدف حاصل شده که ازجمله این اهداف افزایش همکاری‌های مشترک، حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بخش‌های تجاری و اقتصادی منطقه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این منطقه است.

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: در تحقق تعاملات تجاری ۳۰میلیارد دلاری که روسای جمهور ایران و ترکیه هدف‌گذاری کرده‌اند، منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند؛ چون موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو به‌عنوان نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه تنها مرز زمینی است که همه این ویژگی‌ها را باهم دارد.

وی از توسعه گردشگری ترکیبی با برقراری پروازهای ماکو-‌ترابزون خبرداد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری بکری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که می‌تواند بستر همکاری در این زمینه با بندر ترابزون باشد و می‌توان به ایجاد ظرفیت گردشگری ترکیبی بین ماکو و ترابزون در این منطقه با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی اقدام کرد.

مصطفی زینی معاون اتاق تجارت و صنعت ترابزون نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی و سلیقه‌ای دو کشور از توسعه روابط در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و تجاری استقبال کرد.

وی با اشاره به اینکه برای عبور از شرایط فعلی تحریم‌ها علیه ایران باید در حوزه مواد غذایی و دارویی تجارت کرد اضافه کرد: تجارت بین ماکو و ترابزون حاوی منافع مشترک و اقدامی برد-برد است.

زینی خاطرنشان ساخت: همه ما تلاش می‌کنیم که سهمی مهمی در افزایش حجم تبادل تجاری با ایران و هدف‌گذاری روسای جمهوری دو کشور در رسیدن به رقم ٣٠میلیارد دلار تجارت بین دو کشور داشته باشیم.

نوشته منطقه آزاد ماکو به قطب تولیدات مشترک ایران و ترکیه بدل می‌شود اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link