موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران
موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران

موزه بنزین خانه آبادان جایگاه پمپ بنزین قدیمی آبادان به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال 1306 شمسی در مرکز شهر آبادان توسط کمپانی بریتیش پترولیوم  احداث شد. این مکان ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید که حلب های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید. در این مقاله […]


موزه بنزین خانه آبادان

جایگاه پمپ بنزین قدیمی آبادان به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال 1306 شمسی در مرکز شهر آبادان توسط کمپانی بریتیش پترولیوم  احداث شد.

این مکان ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید که حلب های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید.

در این مقاله با آس چارتر همراه باشد تا با این موزه خانه بنزین آبادان بیشترآشنا شوید.

برای سفر به آبادان شما می توانید بلیط هواپیما شیراز آبادان خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

معرفی موزه بنزین خانه آبادان

موزه بنزین خانه با مساحت 1856 متر مربع، در کنار جایگاه جدید پمپ بنزین در مرکز شهر و مقابل شورای شهر آبادان، واقع شده است.

موزه بنزین خانه آبادان، داستان توزیع نفت و فرآورده های نفتی ایران را در گذشته برای ما روایت می کند، تمام  آن چیزی که تا چند سال پیش، از نخستین پمپ بنزین کشور بر جای مانده بود یک ساختمان قدیمی 90 ساله با دو اتاقک خالی و متروکه، دو مخزن بزرگ و پرچی و یک ساختمان 60 ساله که تا چند سال به عنوان انبار پخش مورد استفاده قرار می گرفت، بود.

که در اواخر سال 1392 وزیر نفت پنج نقطه از اماکن تاریخی را برای احداث موزه صنعت نفت انتخاب کرد، این مناطق شامل نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان، اسکله تاریخی و جراثقیل اکوان و گوگرد، آموزشگاه فنی و حرفه ای، خانه های تشریفاتی و جایگاه پمپ بنزین.

درنهایت در پی تمام تحقیقات جایگاه پمپ بنزین آبادان برای راه اندازی این موزه بنزین خانه آبادان انتخاب شد.

موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران

ساختمان اصلی موزه

ساختمان اصلی موزه، از دو سالن تشکیل شده است که در هر کدام از آنها اشیای خاص و منحصر به فردی به نمایش در آمده است.

در ابتدای ورود به ساختمان اصلی، تابلویی بر روی دیوار درضلع شرقی، برای معرفی ساختمان پمپ بنزین ها نصب شده است که اطلاعاتی را در خصوص ساختمان پمپ بنزین ها، اهمیت و معماری به کار رفته در آنها را بصورت مختصر دراختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. این ساختمان از چهار سالن تشکیل شده است.

سالن اول موزه

در سالن اول این موزه تابلوهایی از عکس های قدیمی جایگاه های بنزین در سراسر کشور ویک دستگاه تلمبه دستی فلزی که زمانی برای تخلیه مواد نفتی به کار برده می شود و یک سبد فلزی که حاوی شیشه های حمل روغن است،

وهمچنین در گوشه ای از سالن ماکتی از یک کارگر که یونیفرم مربوط به این کار را پوشیده و در حال اندازه گیری نفت سفید است و انواع بشکه، پیمانه نفت و قیف با تصاویر قدیمی پوشش داده شده از قیر،

و انواع لوازم نفت سوز خانگی و صنعتی و نمونه هایی از اسکناس ها و تمبرهای صنعت نفت، انواع لامپا، گردسوز، فانوس، دستگاه خوراک پزی، اجاق فیتلیه ای، چراع تلمبه ای نفتی (پریموس)، خانه گرم مادر بزرگ را در ذهن تداعی می کند. نیز در این سالن به نمایش گذاشته شده است.

سالن دوم موزه

با ورود به سالن دوم با تصاویر سیاه و سفید نصب شده بر روی دیوار، مواجه خواهید شد که شما را به گذشته های دور می برد.

به دورانی که از چهارپایان برای حمل و نقل پیت های نفت استفاده می شد، تصاویری نیز از پدربزرگان و مادربزرگان که در صف انتظار دریافت نفت ایستاده اند، انواع کیل و پیمانه های درجه دار و مجموعه ای از حلب های 20 لیتری مخصوص حمل سوخت و مواد نفتی،

و وجود یک ویترین شیشه ای که انواع چراغ های فیتیله ای از اتاق اول جدا شده، برای نمایش انواع بخاری، نمونه های اصلی ظرف های روغن موتور، امشی و دیگر فرآورده های نفتی عرضه شده در جایگاه ها،

روزنامه ها و آگهی های تبلیغاتی قدیمی، تصاویر کارگران و کالابرگ های مرتبط با توزیع فرآورده های نفتی که در فضای کوچک اتاق، پنجره های نورگیر و گلدان های شمعدانی روی تاقچه، حس نوستالژیکی به بازدیدکننده می بخشد.

موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران

بخاری های نفت سوز

این بخاری های نفت سوز ساخت کشور انگلستان و تحت انحصار شرکت های انگلیسی از جمله والور هستند. که در بین سال های 1300 تا 1330 با ملی شدن صنعت نفت، ایران با محدودیت فروش از سوی انگلیسی ها مواجه شد.

در آن زمان بود که مرحوم دکتر مصدق به فکر جایگزینی برای بخاری های نفت سوز انگلیسی و تولید نفت سوزهای ایرانی و کم مصرف افتاد. که بخاری و چراغ های نفت سوز علاالدین توسط  آقای عالی نسب تولید شد.

کتاب راهنمای ایران

کتابی کوچک و بسیار قدیمی بنام راهنمای ایران که متعلق به سال 1330 شمسی از دیگر آثار قدیمی موجود در این سالن است.

بخشی از این کتاب که نقشه شهر آبادان اختصاص دارد در ابعاد بزرگ تر که اطلاعات لازم را در خصوص کلیه مراکز و مناطق شهر آبادان از جمله جایگاه پمپ بنزین چاپ و  بر روی دیوار نصب شده است.

سالن سوم

در سالن سوم این موزه اجزای داخلی دستگاه های دسپنسر یا توزیع کننده ها، انواع دستگاه های ایمنی و خاموش کننده آتش، تصاویر جایگاه ها در ایران، کلیشه های حک بر روی حلب های توزیع فرآورده های نفتی به نمایش گذاشته شده اند.

این اتاق همانند یک کارگاه آموزشی برای علاقه مندان به ویژه دانش آموزان شده استف که دانش اموزان می توانند با کلیه اجزای داخلی دستگاه پمپ بنزین از نزدیک آشنا شوند.

تابلوی نقاشی

تابلوی نقاشی در ابعاد 3 ×5 متر که توسط یک بانوی هنرمند جوان نقاشی شده است، در این سالن قرار گرفته است، این تابلو تصویری از نمای قدیمی ساختمان، کارکنان جایگاه در حال بنزین زدن، پیرمردی که رنج زندگی را با حمل حلب های خالی به دوش می کشد و … تاریخ پخش و توزیع نفت را به زیبایی نشان می دهد.

نازل بنزین

در مرکز این سالن 12 عدد نازل بنزین قدیمی که به صورت دوار از سقف آویزان شده اند، که سیر تکامل آنها را از زمان ساخت تا به امروز نمایش می دهد.

موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران

سالن چهارم

در این سالن که چهارمین سالن این موزه است،  انواع  محصولات فرهنگی و هنری به فروش می رسد.

بر روی تمامی محصولات، تصویری از موزه بنزین خانه حک شده است، از جمله کالاهایی که در این سالن می توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید مانند: انواع کلاه، تی شرت، لیوان، ساعت، کیف دستی، ماشین های بازی کوچک و … است.

در ضلع غربی سالن، تابلویی به صورت شماتیک و به عنوان یادگاری از اسکناس های پرداخت شده توسط برخی از مسئولان صنعت نفت که اولین خریداران اقلام فرهنگی بوده اند نصب شده است.

مسیر دسترسی به موزه بنزین خانه آبادان

استان خوزستان، آبادان، پارک شهرداری، جنب پمپ بنزین، رو به روی شورای اسلامی شهر.

نوشته موزه بنزین خانه آبادان ، نخستین پمپ بنزین ایران اولین بار در ایران ناز. پدیدار شد.