موفقیت‌های میدانی مقاومت یمن؛ دستاوردهایی که بلای جان سعودی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
موفقیت‌های میدانی مقاومت یمن؛ دستاوردهایی که بلای جان سعودی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود گذشت بیش از سه سال و نیم از تجاوز ائتلاف سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه این کشور، همچنان به سلسله عملیات های خود علیه سعودیها و مزدوران آنها در جبهه های مختلف نبرد ادامه […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود گذشت بیش از سه سال و نیم از تجاوز ائتلاف سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه این کشور، همچنان به سلسله عملیات های خود علیه سعودیها و مزدوران آنها در جبهه های مختلف نبرد ادامه می دهند.

ناظران صحنه سیاسی یمن همگی بر این باورند که دستاوردهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در مقابله و مواجهه با سعودیها و متحدانِ تا دندان مسلح آنها خواب را از چشمان خاندان سعودی ربوده است و این موفقیت های میدانی به کابوس بزرگی برای خاندان آل سعود و تمامی هم پیاله های آنها تبدیل شده؛ به ویژه اینکه طی روزها و هفته های اخیر نیز مواضع استراتژیک متعلق به سعودیها و متجاوزان وابسته به آنها در جبهه های مختلف هدف اصابت موشک های بالستیک و دوربُرد مقاومت یمن قرار گرفته است. 

به عنوان نمونه، ارتش و کمیته های مردمی یمن اخیرا منطقه «المجازه» واقع در شهر مرزی عسیر را هدف حمله موشکی قرار دادند. طبق اعلام رسانه های یمنی، به دنبال این حمله که به وسیله شلیک موشک بالستیک انجام شد، شماری از عناصر متجاوز سعودی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر، نیروهای یمنی طی عملیاتی در استان الجوف موفق شدند بر «جبل قعشان» مسلط شوند.

این در حالی است که حدود ۵ روز پیش منابع یمنی از شلیک موشک بالستیک دوربُرد توسط یمنی ها به فرودگاه جیزان عربستان خبر دادند. طبق اعلام این منابع، یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن موشک بالستیک از نوع بدر۱ به فرودگاه بین المللی جیزان شلیک کرد. موشک بالستیک «زلزال ۱» نیز از جمله دیگر موشک هایی است که موجبات آزار و اذیت سعودیها در مقیاس های بسیار بزرگ را فراهم آورده است. 

روز یکشنبه هفته جاری بود که یگان موشکی وابسته به ارتش و کمیته های مردمی یمن مواضع استراتژیک رژیم سعودی در شهر مرزی جیزان را هدف شلیک موشک بالستیک «زلزال ۱» قرار داد. به دنبال این حمله گسترده شمار زیادی از عناصر متجاوز سعودی کشته و تعدادی دیگر نیز به شدت زخمی شدند. این حمله ضربات مهلکی را به صفوف متجاوزان و مزدوران وابسته به آنها وارد کرد.

اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری عربستان سعودی و متحدان متجاوز آن را به ستوه آورده، این است که حملات گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن به عملیات های نظامی زمینی محدود نمی‌شود و دیگر ابعاد از جمله حملات هوایی را نیز شامل می شود؛ حملاتی که به وسیله پهپادهای یمنی صورت می گیرند.

به عنوان نمونه طی هفته جاری، نیروهای مقاومت یمن برای چندمین بار پیاپی موفق شدند با استفاده از پهپادهای خود از نوع «قاصف۱» مقر فرماندهی نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را در منطقه ساحل غربی هدف قرار دهند. این درحالی است که نیروهای مقاومت یمن بارها با استفاده از پهپادها و موشک های بالستیک ساخت داخل مواضع متجاوزان را در جبهه های مختلف این کشور و حتی خارج از آن و در خاک عربستان هدف قرار داده اند.

در حال حاضر بکارگیری پهپادهای یمنی «قاصف ۱» که از قدرت نشانه گیری بالایی نیز برخوردار هستند و بیش از ۹۰ درصد اهداف خود را به سادگی مورد اصابت قرار می دهند، به دغدغه اصلی سعودیها و همپیمانان آنها در جنگ یمن تبدیل شده است. نیروهای یمنی با بکارگیری این پهپادهای پیشرفته علیه مواضع استراتژیک متجاوزان و مزدوران آنها، موجی از ترس و وحشت را در صفوف شان حاکم ساخته اند.

از سوی دیگر، ترس و وحشت سعودیها و متحدان آنها از قدرت نظامی روزافزون نیروهای یمنی ناظر بر آینده نیز هست. دشمن سعودی به خوبی می داند که تداوم این روند می تواند آسیب های به مراتب جدی تری در مقایسه به گذشته، به آن وارد کند. درست به همین دلیل است که عربستان سعودی تمام تلاش خود برای محافظت از مواضع استراتژیکش در جبهه های مختلف نبرد را به کار بسته است. 

در همین ارتباط، «محمد قادری» فرمانده نیروهای دفاع ساحلی وابسته به انصار الله یمن در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: اگر کشورهای متجاوز در روند فعالیت بندر الحدیده مانع تراشی کنند بنادر جبل علی واقع در دبی و جده واقع در عربستان در تیر رس موشکهای یمن قرار خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: ما می توانیم به کشورهای متجاوز دست پیدا کنیم و عمق خاک عربستان و امارات را هدف قرار دهیم. واکنش ما به تجاوزات این کشورها شدید و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

قادری تاکید کرد: بندر الحدیده تنها رگ حیاتی است که یمن از آن تغذیه می کند و اگر علیه آن اقدامی انجام شود ما عمق خاک عربستان و امارات را در آینده نزدیک هدف قرار خواهیم داد. نیروهای دریایی و دفاع ساحلی تاکنون به صورت واقعی وارد این جنگ نشده است و این جنگ بر تمام جهان تأثیر گذار خواهد بود. جامعه بین الملل باید برای متوقف کردن هرگونه حماقتی از سوی کشورهای متجاوز وارد عمل شود.

مسأله دیگر در خصوص جنگ یمن این است که مقامات رژیم سعودی خود نیک می دانند که در این جنگ نتوانسته اند اهداف مورد نظر خود را محقق سازند. نکته قابل تأمل در خصوص این شکست بزرگ آن است که سعودیها در جریان جنگ یمن از کمک شماری از کشورهای متحد و هزاران نفر از عناصر مزدور از سراسر جهان برخوردار بوده و هستند؛ مسأله ای که شکست آنها در نزد افکار عمومی را به مراتب بزرگتر جلوه می دهد.

لذا مقامات سعودی به منظور فرار از بزرگ جلوه کردن شکست عظیمشان در یمن به حربه های مختلفی متوسل شده اند که یکی از عجیب ترین این حربه ها اعطای مدال افتخار به متجاوزان است! در واقع آنها این اقدام را به منظور فریب افکار عمومی و القاء این مسأله که آنها در جنگ یمن پیروز شده اند، انجام می دهند. 

در همین راستا، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در اقدامی که به مثابه دهن کجی به کشورهای جهان و افکار عمومی به شمار می آید دستور داد تا به ۱۸۹ تن از افسران و کارمندان نظامی وابسته به وزارت دفاع این کشور که دستاوردی داشته و در عملیات نظامی عربستان علیه یمن شرکت کرده اند مدال دهند. پادشاه عربستان پیشتر نیز با دادن امتیازاتی به نظامیان سعودی که در تجاوز به یمن دست داشته اند سعی در تقویت روحیه این نظامیان شکست خورده داشته است.

در هر صورت، آنچه که کاملا واضح به نظر می رسد این است که سعودیها و متحدان آنها در جنگ یمن با شکست سنگینی مواجه شده اند و درحال حاضر این نیروهای یمنی هستند که ابتکار عمل را به دست گرفته اند. سعودیها خود نیک می دانند که تنها راه نجات آنها از باتلاق یمن، توقف هرچه سریعتر جنگ احمقانه ای است که علیه مردم بی گناه به راه انداخته اند.

[ad_2]

Source link