نام میدان امام‌خمینی را به مهندس بازرگان تغییر دهید!
نام میدان امام‌خمینی را به مهندس بازرگان تغییر دهید!

entry-content سرویس سیاسی فردا: آقای احمد مسجدجامعی بعد از نامگذاری خیابان گفته «با توجه به اینکه مهندس بازرگان نقش مهمی در پیشرفت شهر تهران داشته که باید از تلاش‌ها و خدمات ایشان قدردانی شود. نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر تهران به نام مهندس بازرگان، حرکتی در راستای تجلیل از خدمات و تلاش‌های ایشان برای پیشرفت […]

entry-content

سرویس سیاسی فردا: آقای احمد مسجدجامعی بعد از نامگذاری خیابان گفته «با توجه به اینکه مهندس بازرگان نقش مهمی در پیشرفت شهر تهران داشته که باید از تلاش‌ها و خدمات ایشان قدردانی شود. نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر تهران به نام مهندس بازرگان، حرکتی در راستای تجلیل از خدمات و تلاش‌های ایشان برای پیشرفت و توسعه پایتخت است.»(ایرنا)

نکته اول: آقای مسجدجامعی! مهندس بازرگانِ نخست‌وزیر دولت موقت و دبیرکل نهضت آزادی دقیقا چه نقشی در “پیشرفت شهر تهران” داشته؟

نکته دوم: آقای مسجدجامعی! بعد از مصدق نوبت مهندس بازرگان و احتمالا ابراهیم یزدی و یدالله سحابی است. نام مصدقِ نامسلمانِ از نظر امام را، مصدقِ نماد ملی‌گرایی سکولار غیردینی را بر خیابانی در تهران گذاشتید؛ عیبی ندارد، اما مرد باشید و تکلیفتان را مشخص کنید و ادعای خط امام و دفاع از امام را کنار بگذارید. بین دوره زمانی مصدق و دوره رهبری امام چند دهه فاصله بوده، گیرم با تحریف تاریخ توانستید نظر امام درباره مصدق را مخدوش کنید؛ با عتاب‌های صریح امام نسبت به بازرگان و نهضت آزادی چه می‌خواهید بکنید؟ هرچند برای کسانی که «او هم مسلم نبود» صریح امام درباره مصدق را زیر پا گذاشتند، بازخوانی جملات امام درباره نهضت آزادی و بازرگان در نامه زمستان ۶۶ و بازخوانی نامه‌ها و سخنان بازرگان علیه امام در سال‌های ۶۰ تا ۷۳ فایده‌ای ندارد.

آن‌هایی که تا دری به تخته میخورد میگویند “اگر امام بود”، بگویند با توجه به شناختی که از امام دارند اگر در دوران حیات ایشان چنین پیشنهادی توسط مسئولین مطرح می‌شد چه واکنشی نشان می‌دادند؟ چرا باید جماعتی نانِ نامِ امام را بخورند، ولی نمکنشناسانه به مرامِ ایشان پشت کنند؟

آقای مسجدجامعی! نامگذاری خیابان و میدان به نام چهره‌های سیاسی، تکریم و تجلیلی از آنهاست. از هیچ‌جای گفتمان امام عزیز، تکریم و تجلیل دکتر مصدق و مهندس بازرگان درنمی‌آید که هیچ، بلکه آن‌ها توسط ایشان به عنوان چهره‌هایی که در خط صحیح سیاسی و عقیدتی حرکت نکرده‌اند معرفی شده‌اند. بنابر این توجیهات و تحلیل‌های تاریخی و شبه‌تاریخیِ سیاستزده‌ای که درباره خدمات مصدق وبازرگان ارائه می‌شود را پیش از هر کس، به پیشگاه امام باید برد و به ایشان اشکال کرد چرا دقت نظر امثال شما را نداشته‌اند.

بنابر این با توجه به اینکه نامگذاری و تجلیل از مهندس بازرگان در تضاد با گفتمان امام‌راحل است، پیشنهاد می‌شود نامِ میدانِ امام‌خمینی را به میدان مهندس بازرگان تغییر دهید تا همگان پیامِ صریح این اقدامتان را متوجه شوند.

 

 

منبع: پیام شهید