نبرد با تل آویو هرگز متوقف نشده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
نبرد با تل آویو هرگز متوقف نشده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] خبرگزاری مهر، گروه بین الملل– محمد فاطمی زاده: رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اخیر قصد برگزاری انتخابات «شهرداری‌ها و شوراهای محلی» در جولان اشغالی را داشت اما مردم این مناطق انتخابات مذکور را تحریم کردند و با برگزاری تظاهرات گسترده اعلام کردند جولان همواره بخشی از سوریه بوده است. در پی برگزاری انتخابات رژیم صهیونیستی […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل محمد فاطمی زاده: رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اخیر قصد برگزاری انتخابات «شهرداری‌ها و شوراهای محلی» در جولان اشغالی را داشت اما مردم این مناطق انتخابات مذکور را تحریم کردند و با برگزاری تظاهرات گسترده اعلام کردند جولان همواره بخشی از سوریه بوده است.

در پی برگزاری انتخابات رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی، وزارت خارجه سوریه دو نامه اعتراضی به سازمان ملل و شورای امنیت ارسال کرد. دمشق با ارسال دو نامه به سازمان ملل و شورای امنیت به برگزاری انتخابات مذکور در جولان اشغالی اعتراض کرد. در نامه وزارت خارجه سوریه آمده است: اقدامات رژیم صهیونیستی، اعطای مشروعیت به سازمان‌های مشروع را دنبال می‌کند و این تلاشی برای اجرایی کردن طرح‌های یهودی‌سازی، شهرک‌سازی و نژادپرستانه است.

همزمان ساکنان بلندی های اشغالی جولان سوریه در اعتراض به انتخابات شوراهای محلی رژیم صهیونیستی در این منطقه و تلاش این رژیم برای یهودی سازی این منطقه دست به تحصن زدند. سوری های ساکن این منطقه مخالفت خود را با این اقدام رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

در همین رابطه خبرنگار مهر با «خالد العبود» نماینده پارلمان سوریه گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*هدف رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات «شهرداری‌ها و شوراهای محلی» در جولان اشغالی طی روزهای اخیر چه بود و مخالفت سوری های ساکن این منطقه با این اقدام را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر مردم ما در منطقه جولان به سوی مشارکت در فرآیند انتخابات می رفتند، به جزئی از جامع اشغالگر اسرائیلی تبدیل می شدندمعتقدم که رژیم اشغالگر و غاصب تلاش می کند تا با اینگونه اقدامات جولان اشغالی را به رژیم و کیان خود ملحق و جزئی از آن کند. بر همین اساس نیز در دفعات قبلی سعی کرد هویت اسرائیلی را بر اهالی و ساکنان جولان تحمیل کند اما مردم ما در جولان در برابر اسرائیلی ها ایستادند و این هویت را به هیچ وجه نپذیرفتند. بنابراین رژیم صهیونیستی در صدد است تا اهالی و مردم ما در منطقه جولان اشغالی را در جامعه سیاسی خود بگنجاند. برگزاری انتخابات در این منطقه نیز در این راستا گامی مهم بود؛ زیرا اگر مردم ما در منطقه جولان به سوی مشارکت در فرآیند انتخابات می رفتند، به جزئی از جامعه اشغالگر اسرائیلی تبدیل می شدند اما مخالفت آنها با انتخابات در واقع مخالفت با پیوستن به جامع اشغالگران اسرائیل بود. به همین دلیل اقدام مردم ما در منطقه جولان، در تاکید بر هویت تاریخی و ملی این منطقه بسیار حائز اهمیت و رد الحاق به جامعه اسرائیل بود.

*با توجه به آزادسازی اکثر مناطق سوریه از چنگ تروریست های داعش، آیا ارتش و دولت سوریه برنامه ای برای آزادسازی مناطق اشغالی جولان از چنگ صهیونیست ها دارد؟ تاچه میزان درگیری نظامی میان سوریه و رژیم اسرائیل بر سر جولان محتمل است؟

ما نبردی گسترده با این رژیم غاصب داریم و به همین دلیل به سمت سازش بر سر جولان یا دیگر مناطق نخواهیم رفتبر این باورم که درگیری و نبرد میان ما و رژیم اشغالگر تاکنون حتی یک لحظه هم متوقف نشده و همچنان پابرجا است. این نبرد فقط بر سر جولان نیست بلکه بر سر فلسطین و برخی سرزمین های عربی اشغال شده در گذشته است و ادامه دارد. موضع سوریه در این خصوص مشخص و واضح است اما این نبرد و تقابل دارای اشکال و سطوح مختلف است. ما نبردی گسترده با این رژیم غاصب داریم و به همین دلیل به سمت سازش بر سر جولان یا دیگر مناطق نخواهیم رفت. تقابل سیاسی با رژیم اشغالی نیز نوعی از انواع مقابله و درگیری با این رژیم است اما در عرصه تقابل نظامی میان طرفین معتقدم که سوریه در برهه کنونی خواهان ایجاد جبهه جنگی جدید نیست؛ به ویژه اینکه طی سال های اخیر درگیر جبهه داخلی بوده ایم. البته در صورت تجاوز اسرائیل به سوریه، پاسخ آن را می دهیم و دولت و مردم سوریه برای این پاسخ در هر زمان و مکانی آمادگی دارند. بنابراین درگیری گسترده نظامی میان طرفین در برهه کنونی رخ نمی دهد و اندکی تاخیر خواهد داشت.

*مقامات ترکیه اخیرا از قصد خود برای آغاز عملیات در منبج و شرق فرات خبر داده اند. موضع و تحلیل شما در خصوص این اقدام آتی آنکارا چیست؟

دولت سوریه برای اتحاد این بخش از اراضی خود مصمم است و این کار را یا با قدرت سخت انجام خواهد داد و یا با قدرت نرمبه نظرم وضعیت شرق فرات تا پس از پایان عملیات آزادسازی ادلب معلق است و تحولات شرق فرات با تحولات ادلب نیز تفاوت دارد. آنجا (شرق فرات) برخی از سوری ها وجود دارند که با آمریکا همکاری دارند و در صدد تجاوز هستند. این نوع حمله و تجاوز به نفع آمریکایی ها است و به همین دلیل پس از ادلب، شرق فرات باید جزئی از کشور سوریه در عرصه سیاسی و غیر آن باشد. به میزان ارتباط آمریکا و نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه کاری نداریم و در صورت بروز فرصت، دولت سوریه از تمام توان سیاسی و نظامی و اطلاعاتی خود برای بازپس گیری این منطقه استفاده خواهد کرد. البته در صورتی که برادران کُرد برای بازگشت به آغوش وطن ابراز تمایل کنند، وضعیت متفاوت است و به نظرم این اتفاق در آینده رخ خواهد داد. من همانند گذشته باز هم کردها را نصیحت می کنم که آمریکا آنها را مانند دیگر ابزارهای خود، در زمانی مناسب رها خواهد کرد. بنابراین دولت سوریه برای اتحاد این بخش از اراضی خود مصمم است و این کار را یا با قدرت سخت انجام خواهد داد و یا با قدرت نرم.

*روند عملیات آزادسازی ادلب بسیار کُند پیش می رود. چه موانع سیاسی و نظامی بر سر آغاز این عملیات وجود دارد؟

ما منتظر می مانیم اما این انتظار خیلی طول نمی کشد. زیرا نیروهای مسلح سوریه آماده هستنداولا باید مسائل منطقه ای به ویژه ایفای نقش متحدان خود را رها کنیم. برادران ایرانی ما تلاش می کنند بر روی طرف های منطقه ای تاثیر بگذارند تا به راهکاری برای حل موضوع دست یابند و همزمان ارتش سوریه نیز با هزاران عنصر مسلح در ادلب وارد جنگ نشود. دوستان روس ما نیز همین اقدام را انجام می دهند. ما به دوستان روس و برادران ایرانی فرصتی داده ایم تا این اقدام را انجام دهند و توافق سوچی میان پوتین و اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه نیز در همین راستا صورت گرفت. ما منتظر می مانیم اما این انتظار خیلی طول نمی کشد. نیروهای مسلح سوریه آماده هستند و در صورت عدم حصول توافق تحت نظارت روسیه و عدم اقناع ترکیه، نیروهای ما در آمادگی به سر می برند و به نظرم ترکیه ادوات و تجهیزات تسلیحاتی را از ادلب خارج نخواهد کرد و مماطله می کند. زیرا اهدافی در سر دارد اما زمانی که ارتش سوریه به سوی ادلب پیشروی کند، غافلگیر خواهند شد و تجهیزات آشوب نیز از بین خواهد رفت. در صورت آغاز این عملیات، تا سه هفته این منطقه را بازپس خواهیم گرفت.

[ad_2]

Source link