نتایج انتخابات کنگره تأثیری بر سیاست ترامپ در قبال ایران ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
نتایج انتخابات کنگره تأثیری بر سیاست ترامپ در قبال ایران ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فاطمه محمدی پور: پیروزی دموکراتها در کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در برابر موفقیت جمهوریخواهان در حفظ کنترل مجلس سنا برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور که ظرف دو سال آینده انتخابات مجدد ریاست جمهوری را پیش رو دارد، حامل واقعیات سیاسی جدید و در عین حال تلخی است. بخشی از […]



خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فاطمه محمدی پور: پیروزی دموکراتها در کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در برابر موفقیت جمهوریخواهان در حفظ کنترل مجلس سنا برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور که ظرف دو سال آینده انتخابات مجدد ریاست جمهوری را پیش رو دارد، حامل واقعیات سیاسی جدید و در عین حال تلخی است.

بخشی از این واقعیات جدید آن است که دموکراتهای تازه قدرت یافته نه تنها جاه طلبی های ترامپ در حوزه وضع قوانین جدید و غالباً جنجالی را محدود خواهند کرد، بلکه از امکانات  و قدرت بیشتری برای پیشبرد روند تحقیقات در مورد پرونده روسیه و تبانی احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با مقامات مسکو برخوردارند.

با این حال وضع تحریمهای جدید علیه ایران، جنگ تجاری با چین، وضع تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی و تعقیب یک سیاست حمایتگرانه اقتصادی از جمله کانونهای برخورد با دموکراتها بشمار می روند. 

هرچند ترامپ با توجه به حفظ قدرت جمهوریخواهان در مجلس سنا تا حد زیادی از خطر استیضاح گریخته است، تصویب قوانین و لوایح موردنظر وی بسیار دشوار و حتی در برخی موارد غیرممکن خواهد بود.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید. کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار انتصار است که شهرت جهانی دارد.

*برخی معتقد بودند انتخابات کنگره در واقع یک رفراندوم برای رئیس جمهور ترامپ بود. نظر شما چیست؟

ترامپ از طرف بسیاری از کاندیداهای جمهوری خواه هم برای کسب کرسی در مجلس سنا و هم برای کسب کرسی در مجلس نمایندگان مبارزه کرد.

همچنین چندین نامزد جمهوریخواه از نام ترامپ استفاده کرده و در مبارزات انتخاباتی خود از برنامه کاری ترامپ حمایت کردند. بنابراین ما می توانیم بگوییم که انتخابات میان دوره ای کنگره ۲۰۱۸ به طرق مختلف یک رفراندوم در مورد ترامپیسم بود.

*جمهوری خواهان توانستند کرسی های خود را در مجلس سنا حفظ کنند و دموکرات ها پس از ۷ سال اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند. چرا دموکراتها برنده مجلس نمایندگان شدند؟

انتخابات مجلس نمایندگان بر اساس حوزه های الکترال در هر ایالت صورت می گیرد. بنابراین، برخلاف کاندیداهای مجلس سنا که باید برای کسب پیروزی در سطح ایالت فعالیت انتخاباتی انجام دهند، کاندیداهای مجلس نمایندگان فقط باید در حوزه انتخابیه خود فعالیت کنند نه در سطح ایالت.

جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۰ توانستند بسیاری از حوزه ها را مجددا، به طور غیر عادلانه، تقسیم کنند تا دموکرات ها نتوانند به آسانی پیروز انتخابات شوند. چندین سال استراتژی جمهوریخواهان برای رسیدن به  این هدف موفق بوده است.

با این حال، در طی زمان با تغییر جمعیت و تنوع جمعیت پایه در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا، دموکراتها توانستند در بسیاری از شهرهای بزرگ بر تقسیم غیرعادلانه حوزه های انتخاباتی جمهوریخواهان غلبه کنند و و اکثر کرسی های انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۸ را به دست آورند.

همچنین تعداد زیادی از زنان، به خصوص زنان رنگین پوست، که در سال جاری نامزد مجلس نمایندگان شدند، به دموکرات ها فرصت دادند کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند. تقسیمات زیادی در جامعه آمریکا وجود دارد و یکی از مهمترین آنها تقسیم شهری – روستایی است. دموکرات ها توانستند مراکز اصلی شهرها را به دست آورند.

*اکنون دموکراتها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را به دست آورده اند. آیا این موضوع بر خط مشی سیاست خارجی ترامپ بخصوص در ارتباط با ایران تاثیر دارد؟

بله، دموکرات ها می توانند مسیر را برای رئیس جمهور ترامپ دشوارتر کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند حمایت ترامپ از جنگ به رهبری عربستان سعودی علیه یمن را به چالش بکشند زیرا بسیاری از مخالفان سیاست آمریکا در میان دموکرات ها هستند.

گرچه بعضی از اعضای مجلس نمایندگان  مخالف خط مشی ایرانی ترامپ، به ویژه خروج ترامپ از برجام هستند، من فکر نمی کنم که سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران توسط پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۸ تحت تاثیر قرار گیرد.

مجلس سنا که واقعا در مورد سیاست خارجی مهمتر از مجلس نمایندگان است، هنوز هم توسط نمایندگان ضد ایرانی کنترل می شود کسانی که با روحیه های ایدئولوژیکی شبیه خود در مجلس نمایندگان کار خواهند کرد تا سیاست فعلی واشنگتن در قبال ایران را دست نخورده حفظ کنند. متأسفانه، ضد ایرانی گرایی به طور عمیق هم در میان نمایندگان حزب جمهوری خواه و  هم در میان نمایندگان حزب دموکراتیک ریشه دوانیده است.

*بر اساس نتایج انتخابات اخیر کنگره، آیا شما فکر می کنید ترامپ می تواند در انتخابات ریاست جمهوری بعدی پیروز شود؟

نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره ۲۰۱۸ نشان داد که جامعه ایالات متحده امریکا به همان اندازه –  زمانی که ترامپ وارد عرصه قدرت شد –  قطبی و تقسیم شده است. نیروهای وفادار به ترامپ و ایدئولوژی ترامپیسم هنوز در مخالفت با دشمنان خود متحد هستند و حمایت از ترامپ در میان این گروه یا پایگاه او نسبتا قوی است.

با توجه به سطح حمایت فعلی از ترامپ در میان بخش های خاصی از رای دهندگان آمریکایی، من باور دارم وی شانس خوبی برای انتخاب مجدد در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا دارد.



Source link