نعیمی لیستی ۳۰۰ نفره برای شهرداری داد
نعیمی لیستی ۳۰۰ نفره برای شهرداری داد

سرویس سیاسی فردا: مناظره ها و جدل ها پیرامون نحوه مدیریت شهر تهران در همین یک سال گذشته هم چنان در میان اصلاح طلبان وجود دارد و کنایه های گاه و بیگاه آن ها به هم نشان می دهد که لااقل یکی از دلایل درگیری  کارگزاران با شهردار قبلی تهران به دلیل اختلاف بر سر […]



سرویس سیاسی فردا: مناظره ها و جدل ها پیرامون نحوه مدیریت شهر تهران در همین یک سال گذشته هم چنان در میان اصلاح طلبان وجود دارد و کنایه های گاه و بیگاه آن ها به هم نشان می دهد که لااقل یکی از دلایل درگیری  کارگزاران با شهردار قبلی تهران به دلیل اختلاف بر سر مساله بودجه عمرانی و پروژه های پیمان کاری است. برخی از اصلاح طلبان حالا کرباسچی و حزب کارگزاران را به این متهم کرده اند که چون نجفی به آن ها بودجه عمرانی نداده است، به مخالفت با او پرداخته اند.

 

محمد جواد حق شناس در این زمینه گفته است: در حوزه رأی شورا و در جبهه اصلاحات، کارگزاران پشت آقای نجفی را خالی کرد، ولی این قضیه موجب زمین خوردن آقای نجفی نشد، چون مجموعه کارگزاران در شورای شهر تهران حداکثر چهار رأی دارد بنابراین اگر تمام این دوستان هم پشت آقای نجفی نبودند، ایشان زمین نمی‌خورد. از این نظر دوستانی که کنار رفتن آقای نجفی را به حساب کارگزاران می‌گذارند، تحلیل درست یا لااقل کاملی از موضوع ارائه نمی‌کنند.

او درباره تلاش کارگزاران برای زمین زدن نجفی می‌گوید: آقای عطریانفر در اسفندماه در مصاحبه‌ای اعلام کردند که آقای نجفی مرد این میدان نیست و اگر آقای نجفی شهرداری را واگذار کند، محسن هاشمی آمادگی دارد شهردار تهران بشود. حتا اگر اقای عطریانفر نظر ش. خصی اش را گفته، یک حزب باید افراد خود را آن هم در این س. طح بالا کنترل کند. آقای نجفی اصلا نتظار نداشت که دوستانش همچون آقایان مرعشی، کرباسچی و عطریانفر این گونه عمل کنند. به هر حال این واقعیت سیاست است. کارگزاران بنابه هر دلیلی، پشت آقای نجفی را خالی کرد و پشت ایشان نبود. اما چنان که گفتم کنار رفتن زودهنگام شهردار را نمی‌توانیم به پای کارگزاران بگذاریم. حمایت کارگزاران در آمدن آقای نجفی مؤثر بود، اما خالی کردن پشت آقای نجفی توسط کارگزاران آن قدر تأثیرگذار نبود. اگر کارگزاران علیه نجفی بیانیه هم می‌داد و به او ناسزا هم می‌گفت، آقای نجفی می‌توانست بماند.

اما حسین مرعشی از دولت مردان اسبق و مسئول ارگان حزب کارگزاران در پاسخ به این صحبت های حق شناس گفته است: مشکل این است که تصور می‌شود اگر ما شهرداری را انتخاب کردیم که دوست و همراه ما بود، تحت هر شرایطی باید او را تقدیس کنیم. شهردار، مقامی قدسی نیست که نشود به او انتقاد کرد. آقای نجفی در مقام شهردار تهران مقام قدسی نداشت. کارگزاران پشت آقای نجفی را خالی نکرد، اما نسبت به بعضی از مواضع و عملکرد‌های آقای نجفی انتقاد داشت. آیا اگر به کسی که در روند انتخابش نقش داشته ایم انتقاد کنیم، یعنی پشت او را خالی کرده ایم؟ یعنی ما، چون آقای روحانی را انتخاب کرده ایم، حق نداریم منتقد او باشیم؟ حق نداریم منتقد آقای حق شناس باشیم، چون در لیستی بود که به آن رأی دادیم؟

او درباره ضعف نجفی در ارائه بودجه نیز گفته است: انتقاد ما روشن بود. ما نسبت به بودجه شهرداری که آقای نجفی برای سال ۱۳۹۷ به شورا ارائه داد انتقاد داشتیم. آقای کرباسچی در مصاحبه‌ای این انتقاد را بیان کرد. به رغم تغییر ش. هردار تهران و مدیریت کلان شهر، هیچ تغییری در بودجه نسبت به دوره قبل اتفاق نیفتاد و همان بودجه ۱۳۹۶ ارائه شد. موضوع روشن است. اگر می‌خواهید در شهری تحول ایجاد کنید، باید این تحول در بودجه دیده شود. اگر همان بودجه سال ۱۳۹۶ با تغییرات جزئی ارائه شود، تحولی حاصل نشده است. این انتقاد ما بود. اما برخی دوستان حالت قدسی به آقای نجفی میدهند.

به کارگزاران گفته شد که چرا می‌گویید مؤسسه مطبوعاتی همشهری بد اداره می‌شود. خب واقعیت است که مؤسسه همشهری بدتر از زمان قالیباف اداره میشود. نباید در این باره حرفی بزنیم؟

مرعشی در این گفتگو البته پرده از پیشنهاد سیصد نفری یکی از اصلاح طلبان برای شهرداری برداشته و گفته است: ما مطلقا کسی را پیشنهادنکردیم. ما به آقای دکتر نجفی هیچ پیشنهادی برای هیچ پستی ندادیم. ما مانند برخی دوستان نبودیم که از رده آبدارچی تا معاون شهردار لیست داده باشیم و حالا بقیه را به سهم خواهی متهم کنیم. حزب کارگزاران نیازمند رجوع به آقای نجفی و بزرگتر و کوچک‌تر از او نیست. ما اصلا پیشنهاد ندادیم. کسی که پیشنهاد داد آقای نعیمی پور بود که لیستی داد که از معاونت خدمات شهرداری تهران تا شهردار ناحیه در آن معرفی شده بود. سیصد نفر پیشنهاد دادند. ما که پیشنهادی نداشتیم.

نکته مهم این گفتگو اما سخنان کنایه آمیز مرادثقفی فعال اصلاح طلب است که طلب کاری کارگزاران از شهرداری را به خاطر نرسیدن پول بودجه های عمرانی دانسته است. او می گوید: حزب کارگزاران حرف خود را می‌زند و می‌گوید من پست نمی‌خواهم، پیمانکار می‌خواهم، پس بودجه عمرانی را افزایش دهید. این اقتصاد سیاسی قابل درکی است. ساختمان ساز‌ها حامی کارگزاران هستند و این حق کارگزاران است که چنین حامیانی داشته باشد. اما آیا سایر اصلاح طلبان با حامیان خود در تهران سخن می‌گویند؟

 

شورای شهر تهران حالا در آستانه انتخاب شهردار جدید است و محمد علی نجفی نیز در توصیه نامه ای یکی از گزینه ها را گزینه مطلوب خوانده است. از طرفی اصلاح طلبان زیادی در هفته گذشته به تبلیغ برای افشانی دیگر گزینه احتمالی شهرداری پرداخته اند. باید دید، شهردار بعدی در برابر بار سنگین شهرداری تهران می تواند تحمل کند یا هم چنان شاهد دعواهای سیاسی و مالی در عرصه مدیریت شهری خواهیم بود. 

 

 

منبع گفتگو: اندیشه پویا



Source link