نقش گوشی‌های موبایل در میزان دیده شدن وب سایت‌ها
نقش گوشی‌های موبایل در میزان دیده شدن وب سایت‌ها

امروز بعد از یک سال و نیم آزمایش و سعی و خطای با دقت، اعلام می‌کنیم که فهرست کردن سایت‌ها بر اساس نسخه موبایلشان را آغاز کرده‌ایم.   پیش از این برای فهرست کردن سایت‌ها به صورت عمده از ورژن دسکتاپ سایت ها استفاده می‌کردیم و به همین خاطر مشکلاتی برای کاربران موبایل پیش می‌آمد. […]

امروز بعد از یک سال و نیم آزمایش و سعی و خطای با دقت، اعلام می‌کنیم که فهرست کردن سایت‌ها بر اساس نسخه موبایلشان را آغاز کرده‌ایم.

 

پیش از این برای فهرست کردن سایت‌ها به صورت عمده از ورژن دسکتاپ سایت ها استفاده می‌کردیم و به همین خاطر مشکلاتی برای کاربران موبایل پیش می‌آمد. فهرست کردن سایت ها بر اساس نسخه موبایل به این معناست که ما به صورت عمده نسخه‌ی موبایل سایت ها را برای رنک و رتبه دادن در نظر می‌گیریم.

 

ما همچنان تنها از یک فهرست برای نتایج جست و جو استفاده خواهیم کرد و این موضوع به این معنی نیست که سرچ مخصوص موبایل جداگانه خواهد شد. پیش از این از نسخه دسکتاپ استفاده می‌شد و از حالا از نسخه‌ی موبایل محتواها استفاده می‌کنیم.

 

ما این موضوع را از طریق Search Console به اطلاع سایت ها می‌رسانیم. صاحبان سایت ها شاهد افزایش بررسی سایتشان توسط بات‌های اسمارت فون (گوشی هوشمند) گوگل خواهند بود. به علاوه گوگل در صفحات نتایج و صفحات کش (cache) گوگل نسخه‌ی موبایل را نمایش خواهد داد.

 

برای فهم بهتر این موضوع بهتر است مستندات توسعه دهنده های ما را ببینید. برای سایت های که هم صفحات AMP و هم صفحات غیر AMP دارند، گوگل صفحات موبایلی مربوط غیر AMP را فهرست خواهد کرد.

 

سایت هایی که در موج اولیه این تغییر قرار نگرفته‌اند هراسان نشوند. فهرست کردن موبایلی روش جمع آوری اطلاعات ماست، نه روش رتبه بندی محتواها. محتواهایی که از این طریق جمع آوری شده‌اند، هیچ برتری‌ای نسبت به محتواهای دیگر ندارند. هم چنین شما اگر صرفاً محتواهای مخصوص دسکتاپ دارید، باز هم در فهرست‌های ما قرار خواهید گرفت.

 

با این وجود، ما از وب‌مسترها دعوت می‌کنیم تا محتواهای سایتشان را با موبایل نیز سازگار کنند. البته ما هر دو نوع (چه موبایلی و چه دسکتاپی) را مد نظر قرار می‌دهیم. اما از سال ۲۰۱۵، محتواهای سازگار موبایل برای آن‌ها که از طریق موبایل سرچ می‌کنند، نمایش بهتری دارند.

 

برای جمع بندی:

  • فهرست کردن بر اساس محتوا و نسخه‌ی موبایلی سایت‌ها در حال گسترش است. جمع آوری اطلاعات از سایت‌ها به این شکل هیچ برتری از نظر رنک و رتبه ندارد و از ارزیابی سازگاری موبایلی ما نیز مستقل است.
  • داشتن نسخه‌ی موبایل برای سایت‌ها باعث می‌شود تا سایت آن‌ها در نتایج جست و جویی که توسط موبایل انجام می‌شود، نمایش بهتری داشته باشد.
  • بارگذاری سریع برای کاربران دسکتاپ و موبایل می‌توانند در نتایج تأثیر مثبتی داشته باشد.
  • به مانند همیشه، رتبه بندی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

ما به بازتاب و ارزیابی این تغییرات به دقت ادامه می دهیم. سوالات خود را می توانید در فروم های وب‌مستر مطرح کنید.

 

محسن طاووسی، کارشناس سئو