هشدار «گری سیک» به ترامپ درباره خروج از برجام
هشدار «گری سیک» به ترامپ درباره خروج از برجام

[ad_1] خبرگزاری فارس: «گری سیک» مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در یادداشتی مشترک با «سوزان مگی» که در روزنامه آمریکایی «نیویورک دیلی نیوز» به چاپ رسید هشدار داد که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را لغو کند، مرتکب اشتباه ژئوپولتیکی بزرگی شده است. در مقدمه این گزارش آمده است که در منطقه غرب […]

[ad_1]

خبرگزاری فارس: «گری سیک» مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در یادداشتی مشترک با «سوزان مگی» که در روزنامه آمریکایی «نیویورک دیلی نیوز» به چاپ رسید هشدار داد که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را لغو کند، مرتکب اشتباه ژئوپولتیکی بزرگی شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است که در منطقه غرب آسیا که درگیر ناآرامی‌ها است، برجام بعنوان یک منبع نادر از ثبات به حساب می‌آید.

این گزارش به توصیف مزایای برجام اشاره کرده و نوشته است، «با این توافق که به برجام معروف است، ایران به طور مؤثری کنترل حاکم بر منابع هسته‌ای خود را برای ۱۰ تا ۲۵ سال کنار می‌گذارد و فراتر از آن، ایران نظارت دائم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پذیرفته است و در قانون بین‌الملل، تعهد خود را مبنی بر آن نوشته است که “تحت هیچ شرایطی ایران، به دنبال و تولید یا دستیابی به هیچ سلاح‌هسته‌ای نباشد”».

بنا بر گفته نویسندگان این یادداشت، هدف اصلی ترامپ رسیدگی به برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه است، اما ظاهراً وی این واقعیت را نادیده گرفته است که هیچ‌یک از این موضوعات تحت پوشش توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نیست.

گری سیک و سوزان مگی تصریح کردند: «شرکای ما در توافق (برجام)، از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان بر اساس تجربه طولانی مدت مذاکره با ایران معتقدند که درخواست کردن از ایران برای تن دادن به تمامی این موضوعات به مفهوم آن است که هیچ توافقی با ایران محقق نمی‌شد».

آن‌ها افزودند: «نکته این واقعیت این است که آژانس ۱۰ مرتبه به صورت پیاپی نتیجه‌گیری کرده است که ایران به طور کامل از توافق پیروی کرده است و آن‌ها معتقدند که بهتر است ایران بدون تسلیحات هسته‌ای داشته باشیم تا اینکه ایرانی با قدرت اتمی هسته‌ای داشته باشیم».

طبق این گزارش، ترامپ تقریباً در تقبیح برجام بعنوان «بدترین توافقی که تاکنون صورت گرفته است»، تنها بوده است و نه تنها نزدیک‌ترین همپیمانان آمریکا و قدرتمندترین رقبای این کشور با نظر وی مخالف هستند، حتی اعضای تیم امنیت ملی خود وی نیز استدلال کرده‌اند که عقب‌نشینی از این توافق به منافع آمریکا خدشه وارد می‌کند.

نیویورک دیلی نیوز گزارش کرد، در اکتبر گذشته، ترامپ حاضر نشد در مقابل کنگره تأیید کند که برجام به بهترین شکل در راستای منافع آمریکا است و از نمایندگان کنگره خواست تا اقداماتی را برای تقویت این توافق هسته‌ای در پیش بگیرند و البته آن‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند.

طبق این گزارش، در ماه ژانویه، ترامپ بار دیگر حاضر به تأیید پایبندی ایران به برجام نشد و تهدید کرد که اگر همپیمانان اروپایی آمریکا اقدامی را برای تقویت برجام انجام ندهند، از آن خارج خواهد شد. ضرب‌الاجل بعدی برای تأیید پایبندی ایران و از جمله تمدید تعلیق تحریم‌های ایران طبق برجام، ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به تمامی این موارد نوشت که غرب آسیا همچنان بی‌ثبات‌ترین منطقه در جهان امروز است. جنگ داخلی سوریه بدون هرگونه چشم‌اندازی از پایان آن، تداوم دارد. جنگ یمن، بدترین فاجعه انسانی جهان را ایجاد کرده است. شورای همکاری خلیج فارس به واسطه تحریم یکی از اعضای آن که قطر است، در حال از هم پاشیدگی است و این در حالی است که هیچ اشاره‌ای به اوضاع سیاسی ناامیدکننده عراق، لبنان، مصر و لیبی نشده است.

این گزارش در پایان نوشت: «خروج آمریکا از برجام، مهم‌ترین ائتلاف ما را تضعیف می‌کند و اعتبار آمریکا در اجرای توافقات را زیر سوال می‌برد و همچنین چشم‌انداز هرگونه مذاکره احتمالی با کره شمالی را خدشه‌دار می‌کند. این بحران انتخاب است. بحرانی که ما به آن نیازی نداریم».

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link