واکنش قاسمی به ادعاهای ترکمنستان درباره قایق ایرانی
واکنش قاسمی به ادعاهای ترکمنستان درباره قایق ایرانی

خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان که مدعی شده تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت سرنشینان قایق ایرانی به خاطر حمل مواد مخدر و عدم پذیرش دستورات مرزبانان ترکمن صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در این بیانیه ادعا‌هایی توسط طرف ترکمنستانی مطرح شده که […]



خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان که مدعی شده تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت سرنشینان قایق ایرانی به خاطر حمل مواد مخدر و عدم پذیرش دستورات مرزبانان ترکمن صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در این بیانیه ادعا‌هایی توسط طرف ترکمنستانی مطرح شده که به غیر از تعداد کشته و زخمی و دستگیرشدگان؛ بقیه ادعا‌ها در هاله‌ای از ابهام است و هنوز برای طرف ایرانی این ادعا‌ها تا به نتیجه رسیدن بررسی‌ها قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: نیرو‌های مرزبانی ۲ کشور در تماس با یکدیگر هستند و بررسی‌هایی توسط طرف ایرانی و با همکاری نیرو‌های ترکمنستان در حال انجام است تا ماهیت موضوع و چگونگی حادثه مشخص شود از جمله اینکه قایق ایرانی در چه نقطه‌ای از دریا حضور داشته و به چه دلیل به سمت آن شلیک شده است.

وی در عین حال گفت: براساس بررسی‌های اولیه اعتقاد بر این است که نیرو‌های مرزبانی ترکمنستان توانایی دستگیری این افراد را حتی بدون شلیک به سمت آن‌ها داشته‌اند.

قاسمی اضافه کرد: بعد از حادثه مزبور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در ترکمنستان و حتی مقامات محلی و مرزبانی ایران در تماس با دولت و مرزبانی ترکمنستان تلاش‌هایی را برای روشن شدن ابعاد این قضیه آغاز کردند.

وی با بیان اینکه بر اثر این حادثه یکی از سرنشینان کشته و نفر دوم زخمی شده و ۲ نفر نیز توسط نیرو‌های مرزبانی ترکمنستان دستگیر شده‌اند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بعد از اطلاع از این قضیه در یادداشتی رسمی مراتب اعتراض دولت ایران را به طرف ترکمنی منعکس کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: آنچه که غیرقابل قبول است شلیک نیرو‌های مرزبانی ترکمنستان به یک قایق غیرمسلح است. ادعا‌هایی که در این بیانیه توسط طرف ترکمن مطرح شده هنوز برای طرف ایرانی ثابت نشده، ولی هیچ کدام دلیل بر شلیک به یک قایق غیرمسلح در صورتی که حتی خلافی را مرتکب شده باشد، نیست.

قاسمی بار دیگر بیان کرد: نیرو‌های مرزبانی جمهوری اسلامی با همتایان ترکمن خود و دیگر کانال‌ها از جمله کانال دیپلماتیک در حال پیگیری و بررسی موضوع هستند و باید کمی صبر کرد تا ماهیت حادثه و نتایج تحقیقات و بررسی‌ها روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که بروز چنین حوادثی در نقاط مرزی امری طبیعی است و گهگاهی از این نوع اتفاقات رخ می‌دهد، تصریح کرد: البته طرف ایرانی با جدیت تمام این موضوع را تا روشن شدن ابعاد قضیه دنبال خواهد کرد.

وی اعلام کرد که جسد یکی از سرنشینان تحویل طرف ایرانی شده و فرد زخمی هم در ترکمنستان در بیمارستان به سر می‌برد و ۲ نفر دیگر نیز در بازداشت هستند.

لازم به ذکر است در اخباری که پس از این حادثه منتشر شد آمده بود که بر اثر این حادثه ۲ نفر کشته و ۲ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه پس از بروز این حادثه نیز در اظهاراتی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی رسمی از دولت ترکمنستان خواستار توضیح درباره این حادثه شده و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

قاسمی با اشاره به روابط دوستانه فیمابین خاطرنشان کرده بود: شدیدا به اقدام نسنجیده نیرو‌های مرزبانی ترکمنستان در تیراندازی به یک قایق ماهیگیری و غیرنظامی معترضیم، چرا که حتی اگر ماهیگیران ایرانی به آب‌های ترکمنستان نزدیک شده باشند بر اساس رویه و عرف معمول بین‌المللی نیرو‌های مرزی می‌توانند آن‌ها را از محدوده آب‌های آن کشور دور کنند. از این رو خواستار توضیح فوری و رسمی مقامات مسئول در ترکمنستان هستیم و امیدواریم با توجه به روابط مودت آمیز بین ۲ کشور و با همکاری مقامات ذیصلاح آن دولت چگونگی ابعاد این حادثه روشن شود.



Source link