وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به چابهار: سیستان و بلوچستان گنجی بی‌پایان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به چابهار: سیستان و بلوچستان گنجی بی‌پایان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه، چابهار دریچه توسعه ملی است و اهمیت بسیاری دارد، گفت: رئیس‌جمهوری نیز برای توسعه استان سیستان و بلوچستان نگاه و تاکید ویژه‌ای دارد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعباس صالحی سفر دو روزه‌ای به جنوب استان سیستان و بلوچستان داشت. وی در ابتدای سفر با حضور […]


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه، چابهار دریچه توسعه ملی است و اهمیت بسیاری دارد، گفت: رئیس‌جمهوری نیز برای توسعه استان سیستان و بلوچستان نگاه و تاکید ویژه‌ای دارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعباس صالحی سفر دو روزه‌ای به جنوب استان سیستان و بلوچستان داشت. وی در ابتدای سفر با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز و قصرقند در سالن همایش های چابهار افزود: باتوجه به اینکه چابهار را دریچه توسعه ملی می‌دانیم، باید نسبت‌های آن را با فرهنگ و جامعه رصد کنیم؛ مسیری که توسعه چابهار و مراکز و مناطق استان طی می‌کنند حرکت به سوی کم کردن فاصله‌هاست. این استان کم‌کم به سوی شاخص‌های ملی و استانداردها قدم برمی‌دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: چابهار ویژگی‌های فرهنگی و هنری بسیار زیادی دارد که نیازمند نگاه ویژه‌ای است.

صالحی اضافه کرد: همه توجه‌ها به توسعه چابهار معطوف شده، زیرا توسعه سیستان و بلوچستان را در پی دارد. چابهار اهمیت خاصی در زمینه‌های مختلف دارد و هنرمندان آن نیز نقش‌آفرینان خوبی هستند و همیشه خوش می‌درخشند.

صالحی یادآور شد: توجه ویژه دولتمردان به پروژه‌های توسعه‌ای منطقه چابهار، سال به سال در حاکمیت و دولت تقویت ‌شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چابهار دریچه توسعه ملی به شمار می‌رود، گفت: چابهار نیازمند توسعه فرهنگی است، بنابراین نیازهای این منطقه باید به خوبی ارزیابی و تحلیل شود تا مشکلات جدیدی پیش نیاید، زیرا استان سیستان و بلوچستان به تدریج به سوی شاخص‌های ملی و استانداردها قدم برمی‌دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس، استاندار و فرمانداران استان با نگاه‌های فرهنگی و مثبت می‌توانند بسیاری از مشکلات را مرتفع کنند.

تبدیل چابهار به مدرسه هنر

وی به تهیه تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و افزود: باید چابهار به یکی از پایگاه‌های مد و لباس و مدرسه هنر تبدیل شود و در این رابطه همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

صالحی با بیان اینکه امید است همراه با وزارتخانه‌های دیگر بتوانیم پروژه‌های توسعه فرهنگی را همراه با توسعه اقتصادی در این منطقه پیش ببریم، گفت: حوزه فرهنگ و هنر باید یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی این استان باشد تا مسائلی چون بیمه هنرمندان، حمایت از فرهنگ‌های بلوچی، حمایت از هنرمندان و معیشت آنان و اقتصاد فرهنگ و هنر به صورت طبیعی‌تر در گردش باشد.

وی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا به مسیر قابل اطمینان‌تری برسیم. توسعه فرهنگی و اقتصادی همراهی بیشتری را می‌طلبد، باید توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در چابهار بیش از گذشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چابهار نیازمند توسعه فرهنگی است، بنابراین نیازهای این منطقه باید به خوبی ارزیابی و تحلیل شود تا مشکلات جدیدی پیش نیاید؛ رئیس‌جمهوری همیشه در مورد توسعه چابهار سخن می‌گوید و مسئولان نیز نگاه خوب و توسعه‌ای به این منطقه دارند.

۲٫۵درصد بودجه کشور سهم حوزه فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در نشست شورای اداری شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲ و نیم درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ اختصاص دارد که اندک است.

صالحی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا سهم فرهنگ در سبد خانوار افزایش یابد، اظهار داشت: سرانه مصرف خانوار در حوزه فرهنگ، تفریحی و اوقات فراغت در کشور زیر سه درصد است.

وی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که ایران تنها تهران نیست و این مسئله مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی بیان کرد: با وجودی که بودجه فرهنگی کم است اما فضای حوزه های فرهنگی استان‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه بودجه استانی تنظیم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گسترش فضاهای فرهنگی و هنری باید مورد توجه مدیریت شهری باشد.

وی اظهارداشت: باید توجه داشت که مکان‌های فرهنگی و هنری در شهرها دریچه‌های تنفسی روح هستند و مدیران شهری به این مهم توجه خاصی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پایان پروژه های نیمه‌تمام در اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد است گفت: از کلنگ‌زنی‌هایی که به جایی نمی‌رسند باید خودداری کرد.

صالحی به آمادگی وزارت ارشاد اسلامی برای تکمیل مراکز فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه همچنین آماده برگزاری جشنواره تئاتر مرزی در جنوب این استان است.

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ایرانشهر، با محکوم کردن حادثه تروریستی چابهار، ضمن تسلیت و طلب صبر برای خانواده‌های شهداء و شفاء عاجل برای مجروحان این حادثه، گفت: عوامل حادثه تروریستی چابهار افرادی هستند که می‌خواهند از این استان یک چهره ناامن را نشان دهند و نمی‌خواهند دارایی‌ها و ظرفیت‌های این استان کشف شود.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان گنجی بی‌پایان است؛ کسانی که تلاش کردند این استان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر حجاب‌های دروغینی که چهره واقعی سیستان و بلوچستان را پوشانده کنار زده شود، گنج‌های بی‌پایان معنوی این استان نمایان می‌شود.

سیستان و بلوچستان آنگونه که هست نشان داده شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان ذخایر بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف داشته و دارد. باید تلاش شود از طریق تورهای عکس و فیلم‌های کوتاه، فرصت معرفی این استان را فراهم کرد تا چهره واقعی استان را به دنیا نشان داد.

صالحی تاکید کرد: عکاسان و فیلمسازان داخلی و بیرونی، سیستان و بلوچستان را آنگونه که هست نشان دهند نه آنگونه که دشمنان می‌خواهند. باید توجه گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان معطوف کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم نگاه توسعه‌ای را در سیستان و بلوچستان قوی کنیم، ابتدا باید تصورات را درباره این منطقه از طریق فیلم و عکس تغییر دهیم.

صالحی بیان کرد: باید نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان معطوف کرد. این استان صدها اثر ثبت شده دارد که برخی از آنها ثبت جهانی هستند اما باید این آثار معرفی شود تا نگاه‌ها به این استان تغییر کند.

وی تاکید کرد: این استان مفاخر تاریخی و معاصر قابل توجهی دارد، نکوداشت آنها می‌تواند در معرفی استان بسیار موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نگاه وزارت ارشاد به استان‌های مرزی و به طور ویژه سیستان و بلوچستان که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد «عمیق و برنامه‌محور» است.

صالحی تصریح کرد: ارتقا سرانه فضای فرهنگی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، فضاهای فرهنگی و پروژه‌های در دست ساخت باید زودتر تکمیل شود و بر تعداد آنها نیز افزود شود.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات کمک می‌کند تا زمینه اشتغال فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور فراهم شود. البته خرید آثار تولیدی در فضای حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد توجه این وزارتخانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اقدامات انجام شده در حوزه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گفت: شمار بیمه شدگان این حوزه از حدود ١٧هزار نفر اکنون به ٣٠هزار نفر افزایش یافته است.

صالحی ارتقای سرانه فرهنگی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، ایجاد فرصت‌های مکمل برای گسترش فضاهای فرهنگی و افزایش سرانه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در این استان مرزی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در حمایت از هنرمندان مسیری را شروع کردیم که طی کردن این مسیر با وجود منابع مالی دولتی راحت نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد زبان و ادبیات بلوچی نیز خاطرنشان کرد: زبان بلوچی به عنوان یک زبان ایرانی و تاثیرگذار در منطقه باید بیش از گذشته مورد حمایت‌های علمی قرار گیرد.

صالحی بیان کرد: مکتب خانه موسیقی که مکمل استودیو در فضای شهرهای سیستان و بلوچستان است مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. موسیقی محلی سیستان و بلوچستان به ویژه بلوچی می‌تواند به عنوان مزیت عمومی و منطقه‌ای بوده و مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکل نگارخانه‌های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش مرتبط با حوزه سفال کلپورگان مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفت گفت: حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان در تهران و حتی کشورهای منطقه در این دوره در وزارتخانه لحاظ شده است تا هنرمندان فرصت حضور بیشتری را داشته باشند.

اتخاذ تدابیر خاص در زمینه مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان

صالحی ادامه داد: در حوزه آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان نیز تدابیر خاصی مدنظر قرار گرفته است. همچنین مسائل مربوط به بیمه و معیشت هنرمندان کشور به ویژه سیستان و بلوچستان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد که اگر پرده ‌ها کنار رود این دارایی به سرمایه‌های پرباری برای استان تبدیل می‌شود.

۳۰هزار فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود با اصحاب فرهنگ و هنر بلوچستان در ایرانشهر دیدار کرد.

صالحی در این نشست گفت: براساس توافق این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، زمینه اشتغال ۳۰هزار نفر در حوزه فرهنگ و هنر از طریق اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: ارائه این تسهیلات کمک می‌کند تا زمینه اشتغال فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور فراهم شود.

وی تاکید کرد که خرید آثار تولیدی در فضای حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه این وزارتخانه است.

صالحی تاکید کرد: مسائل مربوط به بیمه و معیشت هنرمندان کشور به ویژه سیستان و بلوچستان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

بازدید از «رمین» روستای دوستدار کتاب چابهار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از روستای «رمین» در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی چابهار بازدید کرد.

«رمین» چابهار، یکی از روستاهای دوستدار کتاب کشور شناخته شده است.

روستا «رمین» از توابع شهرستان چابهار جزء ۱۰روستای نمونه کشوری دوستدار کتاب و کتابخوانی است.

۱۶۸نفر از اهالی «رمین» عضو کتابخانه این روستا با یک هزار و ۶۰۰جلد کتاب هستند.

نوشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به چابهار: سیستان و بلوچستان گنجی بی‌پایان است اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link