وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری در سرپل‌ذهاب/۱۶۰ مجروح تاکنون/ تعطیلی مدارس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری در سرپل‌ذهاب/۱۶۰ مجروح تاکنون/ تعطیلی مدارس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: زلزله ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه و ۳۱ ثانیه شامگاه یکشنبه حوالی سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند و این امر موجب شد که بخش هایی از استان لرستان نیز این زمین لرزه را احساس کنند. طول و عرض جغرافیایی این زمین لرزه […]


خبرگزاری مهر- گروه استان ها: زلزله ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه و ۳۱ ثانیه شامگاه یکشنبه حوالی سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند و این امر موجب شد که بخش هایی از استان لرستان نیز این زمین لرزه را احساس کنند.

طول و عرض جغرافیایی این زمین لرزه ۴۵.۷ و ۳۴.۳۸ بوده است و در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داده است.

شدت این زلزله به اندازه ای بود که استانهای همجوار کرمانشاه از جمله ایلام، لرستان، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی نیز آنرا احساس کردند.

آخرین اخبار مربوط به این زمین لرزه را در زیر بخوانید.


۲۲:۳۰ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه

با تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران و دستور بازوند-استاندار کرمانشاه- فردا تمامی دانشگاه ها و مدارس کل استان در نوبت های صبح و بعدازظهر تعطیل است


۲۲:۲۵ بسیاری از واحدهای تعمیری دچار آسیب شده‌اند

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از خانه های تعمیری دچار آسیب و ترک خوردگی شده اند. فرهاد تجری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق گزارشی که از روستاها اعلام کردند که برق بسیاری از روستاهای مناطق زلزله زده قطع می باشد و مردم در تاریکی به سر می برند.

وی افزود: مسئولین به این امر توجه داشته باشند و نسبت به وصل برق این مناطق اقدامات لازم را انجام دهند.


۲۲:۱۷ وضعیت پایدار ارتباطی در کرمانشاه/ قطع برخی خطوط موبایل در ایلام

سخنگوی وزارت ارتباطات گفت: درپی وقوع زلزله ساعاتی پیش در استانهای غرب کشور، وضعیت ارتباطی در استان کرمانشاه پایدار اما در استان ایلام برخی خطوط موبایل قطع شده است.


۲۲:۱۳ ۱۶۰ نفر در پی زلزله امشب مصدوم شدند /تلفات جانی نداشتیم

استاندار کرمانشاه آمار مصدومان زلزله امشب را ۱۶۰ نفر اعلام کرد. هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  زلزله بین شهرهای قصرشیرین، سرپل و گیلانغرب رخ داد که زلزله ای نسبتا شدید بود.

وی با اعلام آمار مصدومین این زلزله تصریح کرد: مصدومین در گیلانغرب ۵۵ نفر، قصر شیرین ۵۰ نفر و سرپل ۵۵ نفر هستند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشتیم، گفت:  اکیپ‌های امداد و نجات، سپاه، ارتش و هلال احمر در منطقه حضور دارند.

ادامه اظهارات بازوند را اینجا بخوانید.


۲۲:۰۷ تیم های امدادی ۴ استان همجوار کرمانشاه در آماده باش کامل هستند

رئیس سازمان امداد گفت: در حال حاضر تیم های امدادی ۴ استان همجوار کرمانشاه در آماده باش کامل هستند. مرتضی سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ تیم در منطقه هستند و به روستاهای اطراف کانون زلزله اعزام شده اندگفت: نیروهای امدادی و ارزیاب از استان همدان، لرستان، کردستان و ایلام نیز در منطقه هستند.

وی گفت: تاکنون ۵۵ مصدوم در سرپل ذهاب، ۴۵ مصدوم در قصر شیرین و ۶۱ مصدوم در گیلان غرب به درمانگاه ها مراجعه کرده اند که حال ۳ مصدوم وخیم تر بوده و به مرکز استان اعزام شده اند.

ادامه اظهارات سلیمی را اینجا بخوانید.


۲۲:۰۵ اعزام ۳ تیپ ارتش جهت امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

سخنگوی ارتش اعلام کرد: بمحض وقوع زلزله، سه تیپ ابوذر، ۱۲۳ و ۱۲۸ ارتش به مناطق‌ حادثه‌دیده اعزام شدند. جانشین فرماندهی منطقه غرب ارتش به مناطق حادثه دیده اعزام شده است. ارتش این آمادگی را دارد که بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران هر اقدام که برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان لازم باشد اعم از برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه را انجام دهد.


۲۲:۰۳ استقرار وارزیابی وضعیت توسط ارتش وسپاه/برق ۱ناحیه ازسرپل ذهاب قطع

فرماندار سرپل ذهاب از استقرار و ارزیابی وضعیت مناطق زلزله زده توسط ارتش و سپاه خبر داد و گفت: برق یک ناحیه از سرپل ذهاب همچنان قطع است. جمالی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در پی زلزله ۶.۲ ریشتری در سرپل ذهاب متاسفانه کل برق شهر قطع شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری و حضور تیم های امدادی در حوزه برق و همچنین حضور سریع ستاد بحران با جدیت تمام کمتر از ده دقیقه برق سرپل ذهاب به غیره از یک ناحیه از شهرستان کم تر از ۱۰ دقیقه وصل شد.

فرماندار سرپل ذهاب، گفت: بخشداران در دو بخش مرکزی و ملکشاهی اطلاع دقیق در رابطه با مصدومین و میزان تخریب ها علاوه بر تیم هایی که از ارتش و هلال احمر و سپاه اعزام شدند را از شورا و دهیاران ۲۰۴ روستاها دریافت می کنند.

جزئیات خبر را اینجا ببینید.


۲۲:۰۲ تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده ثلاث باباجانی

مهرداد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این زمین لرزه شهر کرمانشاه را نیز لرزاند، اظهار داشت: طبق آخرین اخبار تمام راههای مواصلاتی و ارتباطی باز است و فقط برق سه شهرستان ما قطع شده بود که با همکاری نیروهای اداره برق وصل شده است.

وی افزود: یکی از فیدرهای شهرستان سرپلذهاب آسیب جدی دیده بود که دقایقی قبل موفق شدند آن را نیز وصل کنند ودر حال حاضر هیچ گونه قطعی برق در شهرها نداریم و روستاها نیز در حال بررسی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه بیان کرد: تیم‌های ارزیاب و هلال‌احمر در آماده باش کامل هستند و بنیاد مسکن نیز در محل مستقر است.

وی با بیان اینکه تیم های امدادی دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها در آمادگی کامل قرار دارند، افزود: به دلیل استرس و نگرانی تعداد ۳۰ نفر به بیمارستان گیلانغرب و ۴۵ نفر به بیمارستان قصرشیرین مراجعه کردند که به صورت سرپایی مداوا شدند و گزارشی از مورد فوتی نداشتیم.

ادامه خبر را اینجا بخوانید.


۲۲:۰۱ هلال احمر اعلام کرد: ۵ بالگرد امداد در منطقه زلزله زده استقرار یافته است


۲۲:۰۰ گاز قصر شیرین و سرپل ذهاب و ۵٠ روستای اطراف قطع شد

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: گاز مناطق قصر شیرین، سرپل ذهاب و ۵۰ روستای تابعه آن پس از وقوع زلزله قطع شده است. شرکت ملی گاز، در نخستین اقدام ایمنی، گاز این مناطق را قطع کرد. گزارشی مبنی بر خسارت شبکه گازرسانی منتشر نشده است. نفت سفید به میران کافی موجود است. ذخایر بنزین و گازوئیل نیز در منطقه زلزله‌ زده کافی بوده و مردم نگران این موضوع نباشند.


۲۱:۵۵ ۱۳۰ مصدوم به مراکز درمانی کرمانشاه مراجعه کرده اند

محمود رضا مرادی در توضیح وضعیت بیمارستان های کرمانشاه عنوان کرد: زلزله بین قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ و میر گزارش نشده است، گفت: ۵۰ مصدوم در قصر شیرین، ۴۵ نفر در سرپل ذهاب و ۳۵ نفر در گلانغرب پذیرش شده اند.

مرادی با بیان اینکه مصدومان اکثرا درمان سرپایی بوده اند، گفت: در مجموع ۴ نفر به بیمارستان ها اعزام شده اند که ۲ نفر از قصر شیرین و ۲ نفر از گیلانغرب بوده اند که به اسلام اباد و کرمانشاه اعزام شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیمارستان های استان کرمانشاه در اماده باش کامل هستند، گفت: اتوبوس آمبولانس ها و آمبولانس های مورد نیاز اعزام شده و شرایط به ثبات رسیده و مشکلی در مناطق زلزله زده وجود ندارد.


۲۱:۵۴ اوضاع مناطق زلزله‌زده تحت کنترل است /آماده‌باش سپاه و بسیج

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه از آماده‌باش نیروهای سپاه و بسیج در پی زلزله امشب خبر داد.

سردار بهمن ریحانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از دقایق اولیه پس از زلزله ۶.۴ ریشتری امشب با تشکیل ستاد بحران و آماده باش نیروهای سپاه اوضاع مناطق زلزله زده تحت کنترل است.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه تصریح کرد: همه ظرفیت های امدادی و درمانی سپاه و بسیج درکنار مردم است.

وی افزود: بلافاصله بعد از زلزله بسیجیان سرپل‌ذهاب و قصرشیرین به حالت آماده‌باش درآمده و جهت امداد به زلزله‌زدگان در مناطق حاضر شدند.


۲۱:۴۷ مشکلی در زمینه آب و برق نداریم/ راه‌ها باز است

صادق خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زلزله ای که مجدد در شهرستان ثلاث به وقوع پیوست هیچ مشکلی را به وجود نیاورده است.

وی با بیان اینکه ممکن است پس لرزه های دیگری نیز داشته باشیم، افزود: در حال حاضر مدیرین بحران در شهرستان ثلاث آمادگی کامل را در تمامی زمینه ها دارند.

فرماندار ثلالث باباجانی بیان کرد: مردم این منطقه در چادرها و کانکس‌ها آمادگی کامل کامل را دارند و ضمن حفظ خونسردی موارد ایمنی را رعایت می کنند.

وی گفت: مشکلی در زمینه راه، آب، برق نداریم.


۲۱:۴۲ جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه هم اکنون در استانداری


۲۱:۴۱ تردد در مسیرهای منتهی به سرپل ذهاب جریان دارد

فرمانده پلیس راه کشور گفت: تردد در مسیرهای منتهی به سرپل ذهاب جریان دارد. سردار محمدحسین حمیدی گفت: به دلیل رانش در گردنه پاتاق یک لاین از محور عبوری کرمانشاه به سرپل ذهاب بسته اما مشکل ترافیکی وجود ندارد.

وی گفت: از راههای فرعی کمک گرفته شده و فعلا مشکل خاصی گزارش نشده است.

فرمانده پلیس راه کشور اضافه کرد: در حال حاضر در محورهای فرعی نیز مشکلی گزارش نشده و امکانات بومی و محلی برای بازگشایی مسیر به کار گرفته شده است.


۲۱:۳۹ ۱۱۵ مصدوم در گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب/تلفات جانی نداریم

هوشنگ بازوند  استاندار کرمانشاه گفت: در پی زلزله زلزله ۶.۴ ریشتری در حدفاصل گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب نیروهای امدادی ارتش، سپاه، بسیج و هلال احمر به مناطق اعزام شدند.

وی تاکید کرد: تا الان برق گیلانغرب، قصرشیرین به طورکامل و نیمی از برق سرپل ذهاب وصل شده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه تیم های برق منطقه ای درحال رفع قطعی هستند، گفت: متاسفانه تا کنون در شهرستان گیلانغرب ۵۰ مصدوم، سرپل ذهاب ۵۰ مصدوم و قصرشیرین ۱۵ مصدوم به مراکز درمانی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون تلفات جانی اعلام نشده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر بحران در مدیریت است. مردم نگران نباشند و مسئولین و تیم های امدادی تا صبح در کنار مردم هستند.

وی افزود: تیم های بازرسی در رابطه با تخریب در منطقه مستقر هستند.


۲۱:۳۷ رانش زمین در محور پاتاق/ مسیر باز است

مدیر بحران سازمان راهداری گفت: در محور مواصلاتی پاتاق به دلیل رانش زمین یک لاین بسته است.

نصر با بیان اینکه تمام محورها باز است، گفت: یک لاین از محور کرمانشاه به سرپل ذهاب در منطقه پاتاق ریزش کرده که در حال بازکردن مسیر هستیم.

وی گفت: تیم های راهدار به محض بازگشایی مسیر به محل زلزله زده اعزام می شوند.

نصر افزود: وضعیت محورهای مواصلاتی منتهی به روستاهای اطراف منطقه زلزله زده در دست بررسی است


۲۱:۳۷ پس‌لرزه‌ها خطری برای کرمانشاه ندارد /مردم به شایعات توجه نکنند

فرهاد فروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زمین لرزه اخیر اظهار داشت: در مدت ۱۲ دقیقه ۲ زمین لرزه در شهرستانهای استان کرمانشاه رخ داد اولین زمین لرزه در ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه با بزرگی ۶.۴ ریشتر در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غرب سرپلذهاب به سمت قصرشیرین و عمق ۷ کیلومتری رخ داد.

وی افزود: دومین زمین‌لرزه با فاصله ۱۲ دقیقه در ساعت ۲۰:۳۹ مجددا در همان نقطه زمین لرزه دیگری با قدرت ۵.۳ ریشتر به وقوع پیوست؛ این زمین لرزه ها پس لرزه های همان زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه بیان داشت: این زمین لرزه‌ها برای کانون زلزله ممکن است خساراتی در پی داشته باشد، اما برای شهر کرمانشاه هیچگونه خطری ندارد، اگر چه محسوس است.

فروزی اظهار داشت: مردم تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند و خونسردی خود را حفظ کنند.


۲۱:۲۹ ۶ تیم امدادی اورژانس به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند

رئیس اورژانس کشور گفت: ۶  تیم امدادی و ارزیابی به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند.

پیرحسین کولیوند در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر ۶ نیم امدادی به مناطق کرمانشاه اعزام شدند.

وی ادامه داد: در شهرستان های گیلان غرب و قصر شیرین تعدادی مصدوم به جهت فرار از شرایط زلزله و نجات خود مصدوم شدند.

رئیس اورژانس کشور، تاکید کرد: در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی نیز تاکنون گزارشی از مصدومین احتمالی و تلفات جانی اعلام نشده است.


۲۱:۲۷ فیلم/ وضعیت سرپل ذهاب بعد از زلزله


۲۱:۲۴ ۵۰ مصدوم زلزله به بیمارستان مراجعه کرده اند/جانباخته نداریم

فرماندار سرپل ذهاب گفت: تاکنون ۵۰ مصدوم به بیمارستان ها مراجعه کرده اند.


۲۱:۲۰ ۱۸ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، با اشاره به اعزام ۱۸ تیم به مناطق زلزله زده روستایی، گفت: امیدواریم زمین لرزه خسارت زیادی نداشته باشد.

وی افزود: از مردم درخواست داریم اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند تا آرامش روانی به جامعه بازگردد.


۲۱:۱۸ تیم های ارزیاب از داخل شهر سرپل ذهاب خسارت زلزله گزارش نداده اند

رئیس سازمان امداد ونجات گفت: تیم های ارزیاب از داخل شهر سرپل ذهاب خسارت زلزله گزارش نداده اند.

مرتضی سلیمی بابیان اینکه تیم های ارزیاب از داخل شهر خسارتی گزارش نداده اند، گفت: بالغ بر ۱۸ تیم به روستاهای اطراف کانون زلزله اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم گزارش های دریافتی از مناطق روستایی نیز عین مناطق شهری باشد، گفت: امیدواریم خسارت جانی و تخریبی از این حادثه گزارش نشود.

سلیمی با بیان اینکه این مناطق جدیدا بازسازی شده و در کاهش خسارات و تلفات اثر دارد، گفت: مردم اخبار را ازمنابع رسمی دنبال کنند و به آرامش روانی جامعه کمک کنند.


۲۱:۱۴ مصدوم شدن ۴۰ نفر بر اثر زلزله در سرپل ذهاب

 سخنگوی اورژانس کشور گفت: مصدوم شدن ۴۰ نفر بر اثر زلزله در سرپل ذهاب تاکنون گزارش شده است.

پیر حسین کلیوند اظهار داشت: تاکنون ۴۰ نفر در شهرهای سرپل ذهاب وقصر شیرین مراجعه سرپایی به اورژانس داشتند.

وی گفت: غالبا هنگام فرار دچار مصدومیت شدند.


۲۱:۰۹ پس‌لرزه ۵.۲ ریشتری در قصرشیرین

 پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بار دیگر کرمانشاه را لرزاند؛ این زلزله حوالی قصرشیرین رخ داد.

این زلزله در طول جغرافیایی ۴۵.۶۵ و عرض جغرافیایی: ۳۴.۳۶ در عمق  ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.


۲۱:۰۵ زلزله تلفات جانی و تخریب جدی نداشت

 فرماندار سرپل ذهاب گفت: تلفات جانی و تخریب جدی نداشتیم.

محبت جمالی نیا اظهار داشت: مردم اضطراب دارند و به بیرون از خانه هایشان آمده‌اند.

وی گفت: تا این لحظه آمار دقیقی نداریم اما هنوز آمار تلفات جانی و تخریب جدی نداشتیم.

خسارات به اماکن وارد شده اما خوشبختانه تا کنون خسارت جانی نداشته ایم

بهرام نژاد مدیرکل حوزه استاندار کرمانشاه از کنترل اوضاع و حضور تیم های امداد و نجات و راهداری در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: اوضاع تحت کنترل است.

وی افزود: بیشتر خسارات گزارش شده در شهرستان قصرشیرین گزارش شده است و ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده هم اکنون تشکیل جلسه داده است


۲۱:۰۱ قطع برق قصرشیرین و گیلان غرب /ستاد بحران استان تشکیل می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از قطع برق قصرشیرین و گیلان غرب خبر داد و گفت: ستاد بحران استان تشکیل می‌شود.

جلیل بالایی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آخرین اخبار زلزله اخیر پرداخت و گفت: قدرت این زلزله ۶.۴ ریشتربود که در ۱۸ کیلومتری قصرشیرین و ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب رخ داد.

وی افزود: شهرستانهای غربی استان این زمین لرزه را احساس کردند و تا کنون هیچگونه خسارت مالی و جانی اطلاع داده نشده و در حال بررسی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بیان داشت: البته به طور یقین این زلزله خساراتی را خواهد داشت.

بالایی گفت: در حال حاضر قطعی برق در قصرشیرین و گیلانغرب داریم که بلافاصله نیروها به محل اعزام شدند.

وی اظهار داشت: اعضای ستاد فراخوان شدند و تا دقایقی دیگر در استانداری کرمانشاه ستاد بحران تشکیل خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه بیان داشت: نیروهای امدادی و اعضای ستاد شهرستانها فراخوان شدند و هیچگونه جای نگرانی نیست و تمانی امکانات مورد نیاز به کانون زلزله ارسال خواهد شد.

بالایی خاطرنشان کرد: همشهریان مانند همیشه خونسردی خود را حفظ کنند چرا که بنا ها از استحکام لازم برخوردار هستند.


۲۰:۴۵ اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده کرمانشاه

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد. مرتضی سلیمی با اشاره به وقوع زمین لرزه ۶.۴ ریشتری شامگاه امشب در کرمانشاه، گفت: ۶ تیم ارزیاب هلال‌ احمر از شهرستان‌های قصرشیرین و گیلانغرب به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شده اند.

وی افزود: زلزله در مناطقی رخ  داده است که به تازگی و پس از زلزله سال گذشته، بازسازی شده است.


۲۰:۳۶ کرمانشاه لرزید

شامگاه یکشنبه، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۴ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین، کرمانشاه را لرزاند.


گزارش در حال تکمیل است….



Source link