بانک گردشگری بهعنوان یکی از بانکهای نسبتا جوان در حوزه بانکداری کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. این بانک طبق شعار راهبردی خود با تمرکز بر صنعت توریسم و سرمایهگذاریهای مرتبط با گردشگری، سعی در کسب سهم عمدهای از این شاخه تجاری […]
بانک گردشگری بهعنوان یکی از بانکهای نسبتا جوان در حوزه بانکداری کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. این بانک طبق شعار راهبردی خود با تمرکز بر صنعت توریسم و سرمایهگذاریهای مرتبط با گردشگری، سعی در کسب سهم عمدهای از این شاخه تجاری با عرضه محصولات نوین مالی و اعتباری دارد، به نحوی که دارای کیفیت مطلوب و قیمتگذاری مناسب برای بازارهای هدف باشد.
با نگاهی بر سیاست کاری بانک گردشگری درمییابیم این بانک تصمیم دارد با تکیه بر بهکارگیری حداقل نیروی انسانی لازم و استفاده از اتوماسیون فناورانه، بهجای ایجاد ساختگاههای فیزیکی، خدمات کیفی بهتر و بهروزتری را بهصورت مجازی برای مشتریان خود فراهم آورد. ذکر گفتههای اخیر مدیرعامل بانک مبنی بر برنامهریزی در راستای توسعه بانکداری الکترونیک بهعنوان محوریترین برنامه آن بانک میتواند موید این مطلب باشد که شعبههای فیزیکی در نسل جدید بانکداری از اولویت کمتری در این بانک برخوردار خواهند بود و سیاستهای عمده مدیریت بانک گردشگری بر محور بانکداری دیجیتال استوار خواهد شد.
با توجه به پتانسیلهای موجود کشور در زمینه صنعت توریسم، بازده بالای گردشگری، امکان ایجاد ظرفیتهای اشتغال، درآمدزایی و نیز وجود زیرساختهای فرهنگی و گردشگری، اماکن تاریخی و جاذبههای توریستی به همراه استقبال متولیان امر از توسعه این صنعت و جذب گردشگران داخلی و خارجی، این بانک میتواند (علاوه بر وظایف و عملکردهای متعارف بانکی) با تصمیمسازیهای هدفمند مدیریتی به عنوان یک سکوی مالی مناسب، در مقام توسعه و پشتیبانی از صنعت توریسم، نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
با توجه به وضعیت بانک گردشگری درمدت اخیر میتوان به نکات مهمی دست یافت. اقدامات قابل توجه از صرافی و تبدیل ارز و ایجاد صندوق سرمایهگذاری تا تبلیغات مناسب ورزشی و اسپانسرینگ تیمهای بزرگ و پرمخاطب کشور، نشانگر این است که مدیریت شرکت در مسیر توسعه و پررنگ کردن نام و جایگاه بانک گردشگری قدم برمیدارد که این موضوع میتواند نکته مثبتی در افق آتی و بازده عملکردی آن بانک باشد.
بررسی بنیادی سهم
نماد «وگردش» در بازار پایه زرد فرابورس ایران درج نماد شده و سهامداران اصلی آن شرکت سرمایهگذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (با بیشترین حجم تملک) و شرکتهای تامین سرمایه امین، آذر تجارت صنعت آژند، الماس شهراد شرق، تجارت بینالمللی دل عالم ایرانیان، عمرانی سرمایهگذاری ایران و چند شرکت خصوصی دیگر هستند که تعدادی از سهامداران عمده این نماد در گروه سرمایهگذاری میراث فرهنگی (با نماد سمگا) نیز اقدام به سرمایهگذاری کردهاند. چنین مشاهداتی میتواند موید این مطلب باشد که سرمایهگذاران حقوقی بازار نظر مثبتی بر صنعت گردشگری و پتانسیلهای نهفته در نمادهای مرتبط با آن دارند. این قبیل پتانسیلهای بالقوه در صورت استقبال مدیران بانک قادر است موقعیت مثبتی را برای آینده بانک گردشگری رقم بزند.
در ادامه نگاهی بر عملکرد نماد «وگردش» با توجه به صورتهای مالی و اتفاقات اخیر سهم خواهیم داشت. چندی پیش «وگردش» در راستای تقویت بنیه مالی خود اقدام به افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل آورده سهامداران کرده و طبق اعلامیه جدید خود قصد افزایش سرمایه مجدد به میزان ۱۴۰ درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها دارد. این افزایش سرمایهها با مدیریت صحیح، میتواند توانایی شرکت را در تعاملات مالی و پوشش آیتمهای مالی در ترازنامه تقویت کند.
طبق افشای مورخ ۲۹/ ۱۰/ ۱۳۹۹، این بانک در نظر دارد مقداری از داراییهای خود را در راستای رعایت قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور به فروش برساند که شامل تمام یا درصدی از شرکتهای تولیدی و سرمایهگذاری خواهند بود که بانک گردشگری در آنها سهامدار است. سود حاصل از این اقدام در صورتهای مالی آتی منعکس و قابلمحاسبه خواهد بود.
بانک گردشگری تا تاریخ ۶ ماه منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۹ نمایانگر تغییر ارزشمندی در روند سودسازی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. هر سهم طی دوره مشابه سال قبل ۲۴۴ ریال زیان شناسایی کرده بود، ولی در دوره اخیر ۵۱ ریال سود محقق کرده است. (از نسبت ۵/ ۲: ۱ افزایش سرمایه صرفنظر شده است. افزایش تعداد برگ سهام میتواند آهنگ رشد را کماهمیت جلوه دهد. نسبت حدودی ۱۲۵ ریال قبل از تجدید میتواند فرض شود.)
نکته حائز اهمیت دیگر در گزارش، رشد درآمدهای مشاع بانک گردشگری نسبت به سال مالی قبل است. عدد P/ E هماکنون در
این نوشته «وگردش» بانکی با تمرکز بر گردشگری برای اولین بار ظاهر می شود در فولادنا.
[ad_2]