پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه
پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

entry-content خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ایران در سفری ۲ روزه به باکو و آستانه در نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان حضور یافت و امروز هم در آستانه در نشست سه‌جانبه‌ای به همراه همتایان روس و ترکیه‌ای خود درباره سوریه شرکت کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که صبح […]

entry-content

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ایران در سفری ۲ روزه به باکو و آستانه در نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان حضور یافت و امروز هم در آستانه در نشست سه‌جانبه‌ای به همراه همتایان روس و ترکیه‌ای خود درباره سوریه شرکت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که صبح دیروز (پنجشنبه) به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان به باکو سفر کرد، ضمن حضور در این نشست با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرد.

وی در بدو ورود به باکو در جمع خبرنگاران انرژی و ترانزیت را از جمله زمینه‌های همکاری بین چهار کشور برشمرد و با بیان اینکه قبلا چندین نشست سه جانبه با آذربایجان و ترکیه داشتیم و اولین بار است که گرجستان به این مجموعه می‌پیوندد، اظهار داشت: ما همکاری‌های متعددی در حوزه انرژی و ترانزیت می‌توانیم با گرجستان به صورت چهارجانبه داشته باشیم و همکاری‌های دوجانبه خوبی نیز با گرجستان داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اینگونه همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای را مهم خواند هم در جهت سیاست ایران برای داشتن منطقه‌ای قوی و هم در جهت توسعه اقتصادی منطقه و همکاری‌های گسترد‌ه‌تر در منطقه.

در دیدار ظریف با الهام علی‌اف هم ابعاد مختلف روابط دوجانبه بررسی شد. رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر حسن روحانی به باکو در ایام نوروز گفت: روابط ٢ کشور در هیچ مقطعی به این خوبی نبوده است.

علی اف همچنین با جدی خواندن تهدیدات منطقه ای، ایران را کشوری امن و باثبات دانست و خواستار همکاری‌های نزدیک ٢ کشور در زمینه‌های مختلف ترانزیتی و بانکی شد.

ظریف نیز گفت: ما از روند همکاری‌های چندجانبه‌ای که با کشور‌های این منطقه شکل گرفته خرسندیم و برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی ناشی از تروریسم بویژه بازمانده‌های داعش، این همکاری‌ها را یک ضرورت می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نقش ٢ کشور در خطوط انتقال انرژی در منطقه را بسیار مهم دانست و ابتکار ترانزیتی خلیج فارس تا دریای سیاه را اقدامی خوب ارزیابی و بر تسریع در عملیاتی شدن آن تاکید کرد.

صدور ویزا در فرودگاه برای ایرانیان، تسریع در رفع مشکلات بانکی و تسهیل تجارت بین ٢ کشور با ارز‌های ملی، از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نخستین نشست چهارجانبه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن در نخستین نشست چهارجانبه با حضور المار محمدیاروف وزیر خارجه آذربایجان، میخاییل جانلیدزه وزیر خارجه گرجستان و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شرکت کرد و در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر و مقرر شد نشست بعدی در تفلیس پایتخت گرجستان برگزار شود.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

وزرای خارجه چهار کشور بر همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و حل و فصل درگیری‌های منطقه‌ای از طرق مسالمت‌آمیز تأکید کردند.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از پایان نشست چهارجانبه در کنفرانس خبری مشترک به همراه همتایان خود به تشریح توافقات حاصله پرداخت و یکی از مهمترین حوزه‌های همکاری را ترانزیت برشمرد و افزود: ما از این طریق خلیج فارس و از طریق خلیج فارس، اقیانوس هند را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط می‌دهیم و راه بسیار ارزان و سریعی را برای همه کشور‌های منطقه و جهان فراهم می‌کنیم و این دو آبراه مهم یعنی از اقیانوس هند به دریای مدیترانه و دریای سیاه را با ارتباط ارزان، سهل و امن برای ارتباطات بهتر بین‌المللی فراهم می‌کنیم.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

ظریف اضافه کرد: در حوزه انرژی نیز زمینه‌های مختلف همکاری بین چهار کشور وجود دارد. امروز رفت و آمد گردشگران بین این چهار کشور تسهیل شده است. ما در جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و گرجستان مقررات لغو روادید داریم و به زودی ایرانیان می‌توانند برای تعطیلات خودشان در آذربایجان هم از ویزا در فرودگاه استفاده کنند و این زمینه خوبی برای همکاری‌های بیشتر بین چهار کشور در حوزه ارتباطات مردمی خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدم این حرکت بسیار خوبی است و در جلسات آینده در مورد هر یک از این حوزه‌ها و زمینه‌های همکاری در این حوزه‌ها بیشتر گفت‌وگو خواهیم کرد، ولی شروع این حرکت شروع بسیار خوبی است برای نشان دادن این واقعیت که می‌توانیم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای صلح و ثبات و پیشرفت را برای کشور‌های خودمان و منطقه به ارمغان بیاوریم.

وی ابراز امیدواری کرد این همکاری چهارجانبه شروع خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر در منطقه باشد.

درخواست وزیر خارجه گرجستان برای دایر شدن شعب بانک‌های ایرانی در این کشور

وی همچنین دیداری دوجانبه با میخاییل جانلیدزه وزیر خارجه گرجستان هم داشت.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

وزیر امور خارجه گرجستان در این دیدار از توسعه روابط بین ایران و گرجستان بویژه در یک سال اخیر ابراز خرسندی کرد و خواستار سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌های فنی و مهندسی و تشکیل شرکت‌های کوچک و متوسط و حتی بزرگ برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین شد.

وی همچنین خواستار دایر شدن شعب بانک‌های ایرانی در گرجستان با هدف توسعه همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور شد.

سفر به آستانه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سفر عصر دیروز (پنجشنبه) باکو را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد تا در نشست سه‌جانبه‌ای با حضور همتایان روس و ترکیه‌ای خود (کشور‌های ضامن روند آستانه) درباره سوریه شرکت کند.

وزیر خارجه کشورمان صبح امروز (جمعه) به دعوت «غیرت عبدالرحمانف» همتای قزاق خود در صبحانه کاری وزیر خارجه قزاقستان شرکت کرد.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

وزرای امور خارجه ایران و قزاقستان در این دیدار بر اجرای توافقات فیمابین دو کشور بویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت، سرمایه گذاری مشترک و افزایش مبادلات تجاری تاکید کردند.

تاکید بر تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی، رفع موانع همکاری‌های بانکی و علاقمندی شرکت‌های قزاق برای سرمایه گذاری در ایران در بخش‌های حمل و نقل از دیگر مسایلی بود که در این دیدار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

نشست سه‌جانبه ظریف، چاووش اوغلو و لاوروف

محمدجواد ظریف همچنین در نشست سه جانبه با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه حضور یافت و در پایان این نشست وزرای خارجه بیانیه‌ای را در ۲۰ بند منتشر کردند.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

وزرای خارجه با اعلام اینکه مناقشه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بر ادامه تلاش‌ها برای تقویت آتش‌بس و همچنین تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کردند.

براساس توافق وزرای خارجه مقرر شد نشست آتی سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ۴ آوریل ۲۰۱۸ (۱۵ فروردین ۱۳۹۷) در استانبول ترکیه برگزار شود. بر همین اساس حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ۳ کشور در استانبول ترکیه گردهم می‌آیند.

ظریف، لاوروف و چاووش اوغلو همچنین توافق کردند که نشست بین‌المللی بلندپایه بعدی درباره سوریه در اواسط ماه می ۲۰۱۸ در آستانه برگزار شود.

وزرای خارجه ۳ کشور امروز در این بیانیه مشترک تأکید کردند که فرایند آستانه و دستاورد‌های آن به ابزاری مؤثر در کمک به صلح و ثبات در سوریه تبدیل شده و عزم مشترک خود مبنی بر ادامۀ تلاش‌های هماهنگ به منظور حصول اطمینان از بازگشت‌ناپذیری روند کاهش خشونت در عرصه میدانی را ابراز داشتند.

پایان سفر ۲ روزه ظریف به باکو و آستانه

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پایان این نشست در کنفرانس خبری مشترک به تشریح توافقات پرداخت و گفت: امروز در نقطه عطف در بحران سوریه هستیم.

وی بر تداوم مبارزه مشترک با تروریسم تا آزادی خاک این کشور از اشغال گروه‌های تروریستی تأکید کرد و گفت: باید آلام مردم سوریه را نیز کاهش دهیم.

محمدجواد ظریف در ادامه حضورش در آستانه به همراه وزرای خارجه ترکیه و روسیه با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر عصر امروز (جمعه) وارد تهران شد.