پایان طلاکاری ایوان تاریخی حرم امام جواد (ع) +تصاویر
پایان طلاکاری ایوان تاریخی حرم امام جواد (ع) +تصاویر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایوان تاریخی باب‌القبله که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، در قسمت جنوبی صحن حرم مطهر امامین جوادین (ع) قرار داد. این ایوان تاریخی در دوره قاجار و در زمان معتمدالدوله (حدود سال١٢۵۵ هجری قمری) با خشت‌های ساده طلا و مقرنس به‌صورت نیمه طلا […]


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایوان تاریخی باب‌القبله که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، در قسمت جنوبی صحن حرم مطهر امامین جوادین (ع) قرار داد.

این ایوان تاریخی در دوره قاجار و در زمان معتمدالدوله (حدود سال١٢۵۵ هجری قمری) با خشت‌های ساده طلا و مقرنس به‌صورت نیمه طلا کاری و آئینه‌کاری بود. تولیت حرم مطهر امامین جوادین (ع) با توجه به آسیب‌هایی که به نمای ایوان باب‌القبله وارد شده بود، درخواست بازسازی، مرمت و طلاکاری آن را ارائه کرد.

متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این درخواست تولیت حرم، از هنرهای معماری ایرانی و اسلامی شامل گره‌چینی، رسمی‌بندی، مقرنس، میناکاری، خطاطی، قلمزنی نقوش اسلیمی و ختایی و طلاکاری استفاده کردند.

با پایان عملیات مرمت، بهسازی و طلاکاری ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین، این ایوان باشکوه، در آئینی با حضور حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات ـ و مسؤولان عراقی، در شامگاه سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) به روی زائران گشوده شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک در آئین بازگشایی ایوان باب القبله، این طرح را یکی دیگر از نشانه‌های ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: با تقویت روابط برادرانه و تعامل دو ملت ایران و عراق، شجره طیبه‌ای رشد کرده که یکی از نتایج آن، بازسازی، توسعه و اقدامات عمرانی حرم‌های مطهر به ویژه در آستان مقدس امامین جوادین (ع) است.

پلارک افزود: خوشبختانه ثمره همدلی دو ملت فقط به بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر محدود نشده و با گسترش در بخش‌هایی نظیر خدمات بهداشتی، درمانی، عمرانی و برپایی کنگره عظیم اربعین، پیوند روحی دو ملت را بیش از پیش نمایان کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح که عملیات ساخت خشت‌های مسی آن از ابتدای سال ۹۴  آغاز شد، تعداد ۷۵۰۰ خشت مسی در ابعاد مختلف با مساحت تقریبی ۲۳۰ مترمربع، مرمت و نوسازی شده است.

پلارک گفت: در عملیات مطلاکاری، طلای اهدایی حرم مطهر، به قطر تقریبی ۱۰ تا ۱۲ میکرون روی خشت‌های مسی، آبکاری شده و در نهایت با مشارکت هنرمندان و دست اندرکار متخصص امر، در یک سال گذشته جایگذاری شد تا ایوان مطهر ترمیم و تکمیل شود.

57785562

57785561

57785563

 



Source link