پهلوگیری بزرگترین کشتی محموله فله ذرت در بندر چابهار/ ظرفیت بزرگ دریایی ایران قابل تحریم نیست
پهلوگیری بزرگترین کشتی محموله فله ذرت در بندر چابهار/ ظرفیت بزرگ دریایی ایران قابل تحریم نیست

معاون زیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ورود بزرگترین کشتی با ظرفیت ۷۳هزار تن محموله فله ذرت به بندر چابهار خبر داد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد راستاد با بیان اینکه تحریم‌ها نمی‌توانند ظرفیت بزرگ دریایی ایران را حذف کنند، گفت: پیش از این، ایران تجربه تحریم‌ها را داشته […]


معاون زیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ورود بزرگترین کشتی با ظرفیت ۷۳هزار تن محموله فله ذرت به بندر چابهار خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد راستاد با بیان اینکه تحریم‌ها نمی‌توانند ظرفیت بزرگ دریایی ایران را حذف کنند، گفت: پیش از این، ایران تجربه تحریم‌ها را داشته و توانسته به خوبی نیاز کشور را برای واردات و صادرات حفظ کند.

راستاد گفت: ناوگان نفتکش ایران همواره رتبه‌های اول تا سوم و کشتیرانی رتبه‌۱۳ دنیا را کسب کرده است، بنابراین با وجود چنین ظرفیت‌های بزرگی قابلیت حذف دریای ایران از سوی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه فراهم است.

وی افزود: به واسطه توان داخلی بالا، از تحریم‌های اخیر عبور خواهیم کرد و در این مرحله از تحریم‌ها مراجع بین‌المللی با آمریکا همراه نخواهند شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در اجلاس اخیر سازمان جهانی دریانوردی اعمال تحریم‌ها درباره فعالیت‌های دریایی کشور در واقع نوعی مخالفت با گروه کنوانسیون‌های دریایی اعلام شد.

راستاد با بیان اینکه امیدواریم بخش دریایی کشور هرچه بیشتر بتواند از توان داخلی بهره‌مند شود، افزود: به تازگی سازمان بنادر و دریانوردی با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید سیستم تصمیم بار کشتی را اجرا کند که از نمونه خارجی مدرن‌تر و ارزان‌ قیمت‌تر است و به نوعی مشاور خوبی برای ورود و خروج ایمن و مناسب کشتی‌ها به بنادر است.

وی تصریح کرد: مراسم تفاهم‌نامه با ۱۹شرکت خارجی امروز (چهاشنبه ۲۶آذرماه) به امضا می‌رسد که ارزش این قرارداد ۱۸۰۰میلیارد تومان است که توسط بخش خصوصی و سازمان بنادر انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پاسخگوی نیازهای کشورهای پیرامون خود هستیم، گفت: در این باره می‌توان به موافقت‌نامه‌ ایران، هندوستان و افغانستان اشاره کرد که شورای هماهنگی آن برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ظرفیت بندر چابهار از دو میلیون تن به ۸ ونیم میلیون تن در سال افزایش یافته و در ۸ماهه امسال رشد ۴۰درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

راستاد از ورود بزرگترین کشتی با ظرفیت ۷۳هزار تن محموله فله ذرت به بندر چابهار خبر داد و گفت: تجهیز پایانه‌ای کانیتنری بندر شهید رجایی و گنتری‌کرین‌های آن با ۱۰۴میلیون یورو و ترانس‌تینرها با ۲۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام و نصب شد.

تدوین راهکار استفاده حداکثری و بهینه از ناوگان دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دیانوردی اکتشاف در دریا و استفاده از منابع غذایی دریاها از دیرباز و از زمان پیدایش نخستین تمدن‌ها مورد توجه بوده است، گفت: دریا مسیر ضروری تجارت، مسافرت، استخراج مواد معدنی و تولید انرژی است.

هادی حق‌شناس افزود: توسعه استانداردهای هدفمند در ساخت انواع کشتی‌ها براساس اصول هدفمند و علمی برای ارتقای ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریا و راهکار استفاده حداکثری و بهینه از ناوگان دریایی تدوین شده است.

حق‌شناس تاکید کرد: امروز صنایع دریایی جهان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین رونق بسیاری گرفته و این تکنولوژی‌ها در حوزه‌ها و مدل‌های صنایع به کارگرفته، انقلاب جدیدی را در دنیا ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: در سال‌های اخیر از تکنولوژی اینترنت اشیا به ویژه در حوزه ردیابی کانتینر و بازرسی سدخانه‌ها استفاده شده و سازمان بنادر در سال‌۹۷ از این تکنولوژی برای ثبت تردد شناورها استفاده کرده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ربات‌های زیردریایی هوشمند وظیفه تعمیر و نگه‌داری کشتی را بر عهده دارند و این ابزارها زیرساخت‌های زیرآبی بنادر را به طور منظم کنترل می‌کنند تا در حوزه عدم نقص و صحت آنها به خصوص در زمان جزر و مد یا طوفان اطمینان حاصل شود.

حق‌شناس توضیح داد: برای هوشمندسازی انجام آموزش‌های موثر و علمی در صنعت دریایی برقراری شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال‌ اتوماتیک دیجیتالی نقشه‌های دریانوردی به کشتی‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته ضروری است.

وی در پایان گفت: ایمنی و اطمینان عملیاتی هدایت کشتی‌ها در گرو یک جهش فناورانه است.

نوشته پهلوگیری بزرگترین کشتی محموله فله ذرت در بندر چابهار/ ظرفیت بزرگ دریایی ایران قابل تحریم نیست اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link