پیشگیری های موثر در بروز سکته مغزی
پیشگیری های موثر در بروز سکته مغزی

پیشگیری های موثر در بروز سکته مغزی سکته مغزی زمانی رخ می دهد که گردش خون به سمت بخشی از مغز متوقف می شود. در این شرایط سلول ها شروع به مردن می کنند و آسیب به بخش هایی از مغز می رسد که عضلات، حافظه و تکلم را کنترل می کنند.در ادامه نکاتی بیان […]


پیشگیری های موثر در بروز سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که گردش خون به سمت بخشی از مغز متوقف می شود. در این شرایط سلول ها شروع به مردن می کنند و آسیب به بخش هایی از مغز می رسد که عضلات، حافظه و تکلم را کنترل می کنند.در ادامه نکاتی بیان می شوند که خطر بروز سکته مغزی را کاهش می دهند. با ایران ناز همراه باشید

فشار خون خود را کنترل کنید

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، خطر بروز سکته مغزی در شما افزایش پیدا می کند. فشار خون ایده آل 12 روی 8 است. اگر فشار خون شما خیلی بالاست در مورد روش های تغییر رژیم غذایی و ورزش بیشتر با پزشک مشورت کنید. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کنترل فشار خون کافی نباشد، پزشک برای شما دارو تجویز خواهد کرد.

ورزش کنید و تعریق بدن خود را افزایش دهید

ورزش کردن به شما کمک می کند وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنید و فشار خون شما را در محدوده سالم حفظ می کند. داشتن وزن سالم و کنترل فشار خون هر دو عواملی هستند که از بروز سکته مغزی پیشگیری می کنند. لازم است 5 روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید تا تعریق بدن افزایش پیدا کند. اگر از لحاظ سلامت جسمی در وضعیت خوبی نیستید، بهتر است قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

استرس خود را کنترل کنید

استرس یکی از عواملی است که خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد، شاید به این دلیل که استرس در بخش های مختلف بدن منجر به بروز التهاب می شود. اگر در محل کار خود دچار استرس می شوید، روش های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد. به عنوان مثال هر چند دقیقه یک بار از جای خود بلند شوید و در اطراف قدم بزنید، نفس عمیق بکشید و بر روی انجام یک فعالیت تمرکز کنید. با استفاده از گیاهان و رنگ های ملایم محل کار خود را به محیطی آرامش بخش تبدیل کنید و هر از گاهی زمانی را دور از محیط کاری سپری کنید.

وزن خود را کاهش دهید

چاقی و پیامدهای آن – مانند دیابت و فشار خون بالا – خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهند. اگر به میزان 5 کیلو وزن خود را کاهش دهید، به میزان قابل توجهی خطر بروز سکته مغزی در شما کاهش پیدا می کند. سعی کنید در روز کمتر از 2000 کالری دریافت کنید و ورزش را بخشی از زندگی خود قرار دهید.

کلسترول خون خود را چک کنید

سطح بالای کلسترول بد خون یا LDL و سطح پایین کلسترول خوب خون یا HDL خطر بروز پلاک خونی در رگ ها را افزایش می دهد و در نتیجه رگ های خونی تنگ شده و گردش خون به سختی انجام می شود و این مسئله احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. عدم مصرف چربی های ترنس و روغن های اشباع شده کلسترول بد خون را کاهش می دهد و ورزش کردن کلسترول خوب خون را بهبود می بخشد. اگر این عوامل موثر واقع نشوند، پزشک دارو تجویز خواهد کرد.

به ضربان قلب خود توجه کنید

فیبریلاسیون دهلیزی Atrial fibrillation که به اختصار AFib نامیده می شود، ریتم نامنظم قلب است که خطر بروز سکته مغزی را در شما تا 5 برابر افزایش می دهد. اگر به تازگی ضربان نامنظم قلب دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با دارو مشکل به وجود آمده برطرف شود، به این ترتیب خطر بروز پلاک های خونی هم کاهش پیدا می کند. در برخی موارد ریتم قلبی با شوک الکتریکی یا دارو بهبود پیدا می کند.

دیابت خود را تحت کنترل قرار دهید

دیابت یک بیماری مزمن است که بر روی چگونگی مصرف گلوکز توسط بدن تاثیر می گذارد. گلوکز یک منبع مهم انرژی برای مغز و سلول هاست که عضلات و بافت ها را می سازد. گلوکز خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد، بنابراین لازم است قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید و در صورت بروز مشکل به پزشک مراجعه کنید.

فیبر بیشتر مصرف کنید

به ازاری هر 7 گرم فیبر که به رژیم غذایی خود اضافه کنید، خطر بروز سکته مغزی در شما به میزان 7 درصد کاهش پیدا می کند. لازم است روزانه به میزان 25 گرم فیبر مصرف کنید؛ روزانه مصرف غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات خود را فزایش دهید.

کمی شکلات تلخ بخورید

فلاونوئیدها مواد شیمیایی گیاهی هستند که در کاکائو به مقدار زیاد وجود دارند و مزیت های زیادی برای سلامت دارند. به عنوان مثال فلاونوئیدها به بهبود التهاب کمک می کنند و می توانند فشار وارد شده به قلب را کاهش دهند.

بررسی ها نشان داده اند مصرف روزانه کمی شکلات تلخ در افرادی که احتمال حمله قلبی در آنها زیاد است، بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. اما به یاد داشته باشید در مصرف شکلات زیاده روی نکنید زیرا شکلات حاوی قند و چربی اشباع نشده است که هر دو برای سلامت خطرناک هستند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن احتمال بروز لخته های خونی را افزایش می دهد، رگ های خونی را تنگ و ضخیم می کند و منجر به انباشته شدن پلاک های خونی می شود که تمام موارد ذکر شده خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهند.

در انتخاب غذا دقت کنید

یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه، سبزی، ماهی، گوشت بدون چربی و غلات سبوس دار می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. این رژیم غذایی تجمع پلاک خونی و تشکیل لخته خونی را کاهش می دهد. به علاوه از بروز شرایطی مانند دیابت و فشار خون بالا که احتمال سکته مغزی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.

داروهای خود را به درستی مصرف کنید

مصرف درست و به موقع دارو ساده به نظر می رسد، اما برای بسیاری از افراد این کار خیلی سخت است. داروهایی را که برای فشار خون، دیابت و سلامت قلب تجویز شده اند، به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر نسبت به عوارض جانبی داروهای خود نگران هستید، قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید.

The post پیشگیری های موثر در بروز سکته مغزی appeared first on ایران ناز.