پیمان‌نامه اوراسیا در انتظار تایید دولت و مجلس
پیمان‌نامه اوراسیا در انتظار تایید دولت و مجلس

[ad_1] پیمان‌نامه اوراسیا که از سوی روسیه تصویب شده است برای اجرا باید در دولت و مجلس ایران به تصویب برسد. تحریم‌ها در کشور باعث شده تا بسیاری از کشورها ارتباط‌شان را با ایران کاهش داده و یا قطع کنند، اما برخی از کشورها تلاش دارند در شرایط موجود، تحریم‌ها را دور زده و یا […]

[ad_1]

پیمان‌نامه اوراسیا که از سوی روسیه تصویب شده است برای اجرا باید در دولت و مجلس ایران به تصویب برسد.

تحریم‌ها در کشور باعث شده تا بسیاری از کشورها ارتباط‌شان را با ایران کاهش داده و یا قطع کنند، اما برخی از کشورها تلاش دارند در شرایط موجود، تحریم‌ها را دور زده و یا به کمک پیمان‌نامه‌هایی ارتباط خود را با ایران محکم‌تر کنند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، هادی تیزهوش‌تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره تاثیر‌ پیمان‌نامه اورآسیا در تجارت ایران عنوان کرد: این پیمان‌نامه در مجلس روسیه تایید شده اما اجرایی شدن آن منوط به تایید دولت و مجلس ایران است؛ چراکه این پیمان‌نامه از طرف دولت و مجلس ایران نیز باید بررسی شده و مورد تایید قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به این پیمان‌نامه، بسیاری از تعرفه‌های کالایی که بالا بود و قابلیت صادرات این کالاها از ایران به کشور روسیه را کاهش می‌داد، متعادل شده است. تعداد این گروه‌های کالایی بیش از ۱۰۰مورد است که با کاهش تعرفه‌ها می‌تواند شرایط صادرات به این کشورها را تسهیل کند.

تیزهوش‌تابان درباره روند این پیمان‌نامه نیز گفت: این پیمان‌نامه ۶ماه پیش از طرف کشورهای عضو اورآسیا ابلاغ شده و اکنون با توجه به تایید مجلس آنها آمادگی اجرا دارد.

لازم به ذکر است، پیش‌تر نیز تیزهوش‌تابان اعلام کرده بود که عضویت در این پیمان‌نامه کمک می‌کند تا صادرکنندگان ایرانی برای فعالیت در این منطقه از تعرفه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند و تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان نیز امکانات لازم برای کمک به تجار ایرانی را مهیا می‌کند و مانع رقابت منفی میان فعالان اقتصادی حاضر در روسیه خواهد شد.

در این راستا، کاوه زرگران عضو اتاق مشترک ایران و روسیه نیز تاکید کرد: این پیمان‌نامه مدتی است که در کش و قوس قرار دارد و هنوز اجرایی شدن آن قطعی نیست.

بنا به این گزارش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با هدف تسهیل تجارت کالا میان طرفین و ایجاد پایه و اساس برای تاسیس محدوده آزاد تجاری، قانون فدرال «تصویب توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» را امضا و ابلاغ کرد.

این ابلاغیه پیش از این در ۲۴آبان‌ماه امسال در مجلس دومای روسیه و دوم آذرماه امسال در شورای فدراسیون تایید شده بود و اکنون به امضا رئیس‌جمهور روسیه رسیده است که براساس آن صادرکنندگان ایرانی می‌توانند به مدت سه سال از تعرفه‌های ویژه برای فعالیت در منطقه اوراسیا بهره‌مند شوند و همچنین زمینه‌ای فراهم شده تا صادرات برخی کالاها به روسیه که توجیه اقتصادی نداشت هم امکان‌پذیر شود.

با توجه به اینکه پیش از این ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقت‌نامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری را ۲۹اردیبهشت‌ماه امسال در آستانه، پایتخت قزاقستان به امضا رسانده بودند، اکنون دراین تفاهم‌نامه تاکید شده که ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از سه سال یاد شده می‌توانند قرارداد دائمی برای منطقه آزاد تجاری امضا کنند.

براساس این گزارش، مجمع اقتصادی اوراسیا (EAEC) یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است که از اکتبر سال‌۲۰۰۰ با عضویت کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان آغاز به کار کرد که ایران نیز در برخی از نشست‌های آن حضور داشته است.

نوشته پیمان‌نامه اوراسیا در انتظار تایید دولت و مجلس اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link