پیگیری قتل شیعیان نیجریه و مرگ خاشقجی نباید با دیگر موضوعات حقوق بشری تفاوتی داشته باشند :: خبرگزاری خانه ملت
پیگیری قتل شیعیان نیجریه و مرگ خاشقجی نباید با دیگر موضوعات حقوق بشری تفاوتی داشته باشند :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوع حقوق بشر غرب گفت:در موضوعات حقوق بشری ما موضوع یمن ،کشتار شیعیان نیجریه و مرگ مشکوک خاشقجی را هم داریم ما معتقدیم همه این موضوعات به عنوان موضوع حقوق بشری باید پیگیری شود. وی افزود:در عین حال در […]

[ad_1]

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوع حقوق بشر غرب گفت:در موضوعات حقوق بشری ما موضوع یمن ،کشتار شیعیان نیجریه و مرگ مشکوک خاشقجی را هم داریم ما معتقدیم همه این موضوعات به عنوان موضوع حقوق بشری باید پیگیری شود.

وی افزود:در عین حال در هرکدام از این موضوعات باید پرونده های مستقلی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شود،شورا باید ورود عینی بکند و گزارشگران ویژه ای برای موضوعات اعزام بکند و این موضوعات هرکدام در جای خود باید پیگیری بشود.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس با بیان اینکه ما نمی خواهیم بگوییم مرگ خاشقجی و یا موضوع یمن هرکدام مهمتر هستند،ادامه داد:هرکدام از موضوعات حقوق بشری در دنیا باید در جای خودش پیگیری شود و برای پرونده آن گزارشگر موضوعی اعزام و گزارش آن باید در مجمع عمومی سازمان ملل قرائت شود؛این اولین کاری است که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید راجع به آن پیگیری بکند.

بیشتر بخوانید:

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در مورد آتش بس یمن، بعد از چند سال جنگ نافرجام و جنگ‌های داخلی و هزینه های بیلیارد دلاری  به عنوان تسلیحات نظامی برسر مردم بی دفاع یمن ریختند؛ نتایج ویژه ای برای سعودی ها نداشت و یمن برای آنها باتلاقی شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قدرت‌های فراتر مانند آمریکا می خواهند در قالب  آتش بس و صلح، سعودی ها را نجات دهند،ادامه داد:آمریکایی ها می خواهند وسط ماجرا را بگیرند و در واقع جنگ فرسایشی را به پایان برسانند.

تلاش آمریکا در حفاظت و صیانت از رژیم سعودی

عضو فراکسیون جوانان مجلس معتقد است،اتفاقاتی که الان دارد در یمن می‌افتد؛به صورت آنی  رخ نداده است و دلیل آن این است که دیگر از زیرساخت‌های یمن چیزی باقی نمانده که سعودی ها بخواهند تخریب کنند و از بین ببرند و باید صدها میلیارد دلار هزینه بشود تا این کشور از نو ساخته شود.

وی با اشاره به مدلی که الان آمریکا در قبال سعودی انجام می دهد و  بلندپروازی های  بن سلمان را در واقع مهار می کند تاکید کرد:مهار بن سلمان چه در قالب موضوع  خاشقجی،چه در موضوع یمن و در موضوعات دیگر در عرصه بین المللی به خاطر این است که می خواهد در پس این مهار از اصل خاندان آل سعود صیانت و حفاظت کند.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد:آمریکا می خواهد این سلسله پادشاهی که چند دهه در این کشور سیطره داشته است را بتواند درست حفاظت کند و درعین حال هم به نظر من این کار یک کار تاکتیکی توسط آمریکایی‌ها است و نه کار راهبردی ؛طبعاً برای صیانت از خاندان آل سعود است.

به خاک و خون کشیدن شیعیان نیجریه خلاف اصول حقوق بشری در دنیا است

وی با اشاره به موضوع کشتار شیعیان نیجریه مطرح کرد:باید شورای حقوق بشر در این زمینه تلاش کنند و این موضوع در نگاه مجامع جهانی پیگیری نمی شود و دیده نشده و اصولا مد نظر نبوده است و اعتقاد دارم که ما باید موضوع کشتار شیعیان نیجریه را باید در همین فضا ببینیم و نباید فراموش شود.

قاضی زاده معتقد است؛اینکه یک کشوری به علت  یک برنامه دینی و مذهبی بیاید که یک اقلیت و یا یک جمعیت گسترده‌ای را به خاک و خون بکشد در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست و خلاف اصول حقوق بشری در دنیا است.ضمن اینکه این برنامه سال های سال  در آفریقا انجام می شده است و به عنوان یک آیین مذهبی و فرهنگی در بستر فرهنگ جامعه آفریقا و بسیاری از کشورهای آفریقایی وجود دارد.

عضوفراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی به بازدید از سه کشور آفریقای جنوبی،کنیا و تانزانیا اشاره کرد،گفت:ما کامیونیتی های بزرگی از شیعیان در همه کشورهای آفریقایی وجود دارد و مساجد بزرگ و جمعیت های گسترده در این کشورها حضور دارند، ضمن حضور جمعیت چند میلیونی شیعه در آفریقا ،نماز جمعه‌های چندین هزار نفری انجام می شود و این پذیرفته نیست که حجم گسترده ای از شیعیان در آفریقا وقتی عزاداری و مراسم دینی و مذهبی برگزار می کنند،آنها را به رگبار ببندند./

پایان پیام

[ad_2]

Source link