چابهار یک تحول عظیم در قدرت و تجارت آسیا محسوب می‌شود
چابهار یک تحول عظیم در قدرت و تجارت آسیا محسوب می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: چابهار موقعیت ویژه استراتژیک و تجاری دارد، فرآیندی تک‌بعدی در منطقه نبوده بلکه پروژه‌ای بین‌المللی است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مجیدرضا مومنی در نشست تخصصی همکاری‌های ایران، هند و افغانستان در پروژه بندر چابهار افزود: مسئله چابهار یک تحول عظیم در آسیاست که سبب تحول در قدرت […]


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: چابهار موقعیت ویژه استراتژیک و تجاری دارد، فرآیندی تک‌بعدی در منطقه نبوده بلکه پروژه‌ای بین‌المللی است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مجیدرضا مومنی در نشست تخصصی همکاری‌های ایران، هند و افغانستان در پروژه بندر چابهار افزود: مسئله چابهار یک تحول عظیم در آسیاست که سبب تحول در قدرت و تجارت در کل آسیا نیز می‌شود‌.

مومنی گفت: در حال حاضر چرخش قدرت بیشتر به سمت آسیاست که پس از جنگ سرد توانسته تحولات را تحت شعاع قرار دهد.

عضو هیات علمی علامه طباطبایی با اشاره به اینکه چابهار برای کل منطقه و جهان حائز اهمیت است، یادآور شد: چابهار رقابتی تجاری در آسیا شکل داده که در این خصوص نگاه غرب و شرق حاکم است، غرب به دنبال برد-‌باخت و شرق به دنبال برد-‌برد است.

به گفته مومنی، چین از رقابت در چابهار به دنبال شبکه‌ای تجاری با پیوستگی تجاری منطقه‌ای است. ایران به دنبال همگرایی با بندر بهادر و کاهش وابستگی به خلیج فارس است.

وی به موانع پیش روی ایران برای بهره‌برداری از چابهار اشاره کرد و گفت: جدایی طلبی نیروهای شورشی و تمایل آمریکا به این منطقه ازجمله تهدیداتی است که ایران را در پروژه چابهار تهدید می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه چابهار یک چالش جدی برای آمریکاست، خاطرنشان کرد: سیاست آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه در منطقه است و تمایلی به حضور چین در این منطقه ندارد.

به اعتقاد وی، پروژه چابهار برای افغانستان نیز اهمیت دارد، چرا که می‌خواهد پس از سال‌ها خود را از سلطه پاکستان نجات دهد؛ از سوی دیگر هند نیز به واسطه بهبود رابطه با افغانستان می‌خواهد به آسیای میانه راه یابد.

مومنی با اشاره به همکاری کوتاه‌مدت کشورها در پروژه چابهار گفت: همکاری طولانی مدت در این پروژه با مشکل روبه‌رو می‌شود، چراکه عوامل بیرونی بسیاری در این بهره‌برداری‌ها سهیم هستند؛ بنابراین باید تعاملات میان افغانستان، ایران و هند در تمامی ابعاد گسترش پیدا کند.

نوشته چابهار یک تحول عظیم در قدرت و تجارت آسیا محسوب می‌شود اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link