چرا رسانه‌های اصلاح طلب راستش را به مردم نمی‌گویند؟
چرا رسانه‌های اصلاح طلب راستش را به مردم نمی‌گویند؟

[ad_1] جهان نیوز: دستاوردسازی برای برجام از جمله کارویژه‌های روزنامه‌های اصلاح طلب بود. این روزنامه‌ها ماموریت داشتند که هر از چندگاهی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی آمریکایی‌ها اخبار مسرت بخش از قرارداد‌های تجاری و مالی که جزو دستاورد برجام معرفی می‌شد را با تیتر‌های بزرگ و به طور زنجیره‌ای منتشر کنند و بر روی آن […]

[ad_1]

جهان نیوز: دستاوردسازی برای برجام از جمله کارویژه‌های روزنامه‌های اصلاح طلب بود. این روزنامه‌ها ماموریت داشتند که هر از چندگاهی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی آمریکایی‌ها اخبار مسرت بخش از قرارداد‌های تجاری و مالی که جزو دستاورد برجام معرفی می‌شد را با تیتر‌های بزرگ و به طور زنجیره‌ای منتشر کنند و بر روی آن مانور بدهند.

در همین راستا خبر امضاء قرارداد تحویل ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ در بازه زمانی ۱۰ ساله به ایران آسمان رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب را تسخیر کرد؛ این درحالی بود که این موضوع پس از انتشار خبر تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران موسوم به ISA منتشر شد.

پیشتر از این‌ها نیز رسانه‌های اصلاح‌طلب از ایجاد قرارداد‌های تجاری با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس خبر داده بودند، اما درباره اجرای این قرارداد همواره ابهام وجود داشته؛ چراکه حدود یک ماه قبل این خبر رسانی گسترده رسانه‌های اصلاح طلب و گرم کردن بازار برجام بود که مجلس نمایندگان امریکا طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ممنوع می‌کرد.

این طرح با ۲۴۳ رأی موافق در برابر ۱۷۴ رأی مخالف تصویب شد و بر اساس آن قانونگذاران امریکایی وزارت خزانه‌داری این کشور را از صدور مجوز به بانک‌های امریکایی برای تأمین مالی خرید هواپیما توسط ایران منع می‌کند. البته اوباما ابراز داشت که این قانون را وتو خواهد کرد، اما از سوی دیگر سخنگوی بوئینگ بیان کرد که «اگر ترامپ فروش هواپیما را به ایران ممنوع کند تابع نظر او هستیم.»

اما حال روزنامه اصلاح طلب شرق، از «پریدن بوئینگ» سخن می‌گویند و می‌نویسد: «آن‌قدر تعلل کردیم که ماهی از دستمان لیز خورد و رفت. ماجرا به تعلل در اجرای تعهدات مالی ایران در خرید هواپیما‌های بویینگ برمی‌گردد. مدیرعامل بویینگ در اظهارنظری اعلام کرده که جایگزینی اماراتی برای هواپیما‌هایی که قرار بود در ناوگان ایران قرار بگیرند، پیدا کرده است و به‌این‌ترتیب، رؤیای بویینگ ایران‌ایر که قرار بود درسال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شود، یک سال به عقب رفت. حالا باید منتظر باشیم تا مذاکرات ایران‌ایر و بویینگ تا سال ۲۰۱۹ به کجا ختم می‌شود و آیا ایران خواهد توانست فاینانسور برای خرید هواپیما بیاید یا به روش‌های دیگر تأمین مالی متوسل خواهد شد.»

البته آنچه این روزنامه تعلل مسئولان ذی ربط درباره عدم پیدا کردن فاینانسور تعبیر می‌کند شاید بیشتر به طرح کنگره آمریکا که بانک‌های خارجی از تامین مالی خرید هواپیما توسط ایران منع می‌کند بیشتر مرتبط باشد تا دست روی دست گذاشتن، عوامل این قرارداد.

«غلامرضا سلامی»، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی با بیان اینکه عدم واریز پیش پرداخت از سوی ایران سبب بروز بر هم خوردن قرارداد شده است، به روزنامه شرق گفت: «به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم، مشکلات مالی دولت و برخی مسائل بوروکراتیکی، همه دست به دست هم داده تا آن‌طورکه باید و شاید نتوانیم به تعهداتی که از اول بر‌اساس آن برنامه تحویل گذاشته شده بود، عمل کنیم.»

این روزنامه اصلاح طلب بیشتر سعی کرده است تا نبود اجماع سیاسی در داخل کشور را علت اصلی بروز این مشکل عنوان کند، اما سلامی با این حال درباره شرکت‌های هواپیمایی دیگر که با بوئینگ مانند ایران ایر قرارداد داشته اند، گفت: «در جریان جزئیات تفاهم آن‌ها نیستم؛ اما احتمالا آن‌ها هم با همین معضلات روبه‌رو هستند. نبود امکان جابه‌جایی پول، تأمین مالی، فاینانس و لیزینگ که شرایط خود را دارد، در کنار هم قرار گرفته‌اند.»

این درحالی است که پیش از این بی‌بی سی فارسی درباره قرارداد ایران ایر و بوئینگ مطرح کرد: «مشخص نیست ایران چطور قراراست پول این هواپیما‌ها را پرداخت کند و کدام بانک یا بانک‌ها انتقال آن را به عهده گرفته‌اند؛ مشکلی که یکی از موانع نهایی شدن تفاهم‌نامه با ایرباس بوده است. یکی از احتمال‌ها تامین مالی قرارداد از محل پول‌های نفت ایران است که قبلا در آسیا بلوکه شده بود مثلا در ژاپن. وزارت دارایی آمریکا رابطه نزدیکی با بانک مرکزی ژاپن دارد و می‌تواند روی این انتقال نظارت کند. به نظر می‌رسد ایران‌ایر و بوئینگ سعی کرده‌اند پیش از آنکه دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند قرارداد را نهایی کنند تا هزینه لغو آن یا مانع‌تراشی برای آن در دولت بعدی آمریکا بیشتر شود.»

البته اینکه چرا رسانه‌های اصلاح طلب راستش را به مردم نمی‌گویند، بیشتر به گذشته و غوغاسالاری رسانه‌های این جریان برای نشان دادن دستاورد‌های برجام و پیروزی سیاسی جناحی مربوط می‌شود. این رسانه‌ها در گذشته چنان از خرید هواپیما تیتر می‌زندند و برای آن تبلیغات می‌کردند که در حال حاضر با مشکلاتی که برای این قرارداد‌ها به وجود می‌آمده راهی، چون انحراف افکارعمومی از علل اصلی برهم خورد این قرارداد ندارند. البته در آن زمان هم با توجه به مسدود بودن تراکنش‌های مالی ایران با بانک‌های بزرگ غربی کسی چندان امیدواری برای اجرای این قرارداد‌ها نداشت. اما این روزنامه‌ها با علم به این موضوع تنها به جهت تبلیغات سیاسی و امیدوار کردن واهی افکارعمومی دست به تیترسازی و دروغ پردازی زدند.

البته مشخص نیست که اصلاح طلبان چرا مردم را از نبود برجام می‌ترساندند، این درحالی بود که برجام نتوانست در عمل آنچه که وعده داده بود را عملی کند. البته همین امیدوار کردن مردم خود بازی بیم و امید اصلاح‌طلبان را به راه انداخت. اصلاح طلبان هم به مردم امیدواری می‌دادند و هم با همین امیدواری که کاری درپس آن انجام نشده بود مردم را بیم می‌دادند. اینک نیز رسانه‌های اصلاح طلب به جای عذرخواهی از مردم دست به کار انحراف افکارعمومی شده‌اند و گناه را به گردن برخی ناهماهنگی‌های داخلی به اسم مخالفت با خرید بوئینگ و ایرباس می‌اندازند تا از واقعیت ماجرا فرار کنند.

[ad_2]

Source link