چرخ تولیدروی دست‌اندازکمبودمواداولیه/چالش بخشنامه‌های غیرکارشناسی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
چرخ تولیدروی دست‌اندازکمبودمواداولیه/چالش بخشنامه‌های غیرکارشناسی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان قزوین با داشتن بیش از ۱۵ ناحیه و شهرک صنعتی و فعالیت بیش از ۳ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که با تولید ۱۲۹۰ نوع محصول مختلف در تأمین نیازهای داخلی و صادرات نقش مهمی ایفا می‌کند. افزایش تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی و […]


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان قزوین با داشتن بیش از ۱۵ ناحیه و شهرک صنعتی و فعالیت بیش از ۳ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که با تولید ۱۲۹۰ نوع محصول مختلف در تأمین نیازهای داخلی و صادرات نقش مهمی ایفا می‌کند.

افزایش تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی و تأمین مواد اولیه، نوسان ارزی و صدور بخشنامه‌های متعدد غیر کارشناسی و عمل نکردن به وعده‌های داده‌شده دولتی و بروکراسی اداری و بالا بودن سودهای بانکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان استان قزوین است.

مدیرعامل یکی از واحدهای بزرگ تولید مواد غذایی که در شهرک صنعتی کاسپین قزوین فعالیت می‌کند با اشاره به مشکلات خود به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین مشکل ما تأمین نقدینگی است که گریبان تولید را گرفته و هر روز این مشکلات بیشتر می‌شود.

گرجی افزود: تأمین مواد اولیه بسیار سخت شده و اگر نتوانیم با برنامه این مواد را تأمین کنیم با کاهش و توقف خطوط تولید و تعدیل نیرو مواجه خواهیم شد.

گرجی با یادآوری اینکه تا قبل از عید مشکلات کمتری در تأمین مواد اولیه از خارج داشتیم، بیان کرد: در فعالیت ما «اسانس» از خارج وارد می‌شود و در داخل هم همراهی لازم با دولت را مشاهده نمی‌کنیم و قیمت آرد سرسام‌آور بالا می‌رود.

وی اظهار داشت: وقتی خرید مواد اولیه ساعتی شده و باید نقدی آن را پرداخت کنید واقعاً تولیدکننده نمی‌داند چه‌کاری باید انجام دهد و تکلیفش مشخص نیست.

این تولیدکننده تصریح کرد: دولت حتی در خرید مواد اولیه داخلی هم کمک نمی‌کند و قیمت‌ها را به امان خدا رها کرده و برای نمونه یک حلب روغن که قبلاً ۵۷ هزار تومان قیمت داشت امروز به ۹۷ هزار تومان درب کارخانه رسیده و هرروز تغییر قیمت می‌دهد و ما حتی در قیمت‌گذاری هم مانده‌ایم.

صادرات بهتر شده اما مواد اولیه برای افزایش تولید نداریم

این تولیدکننده که سالانه ۴۵ تن بیسکویت تولید می‌کند تغییر قیمت ارز را برای صادرات مناسب می‌داند و می‌گوید: قیمت فعلی برای صادرات مناسب است اما به‌شرط آن‌که بتوانیم تولید خود را بالا ببریم و بخشی از آن را صادر کنیم که الآن در این بخش مشکل داریم و مواد اولیه لازم برای تولید بیشتر و جوابگویی به صادرات نداریم.  

وی بیان کرد: در واحد خود برای ۲۳۰ نفر شغل ایجاد کرده‌ایم و اگر حمایت دولت جدی نباشد و فقط شعار بدهند و در تأمین مواد اولیه و کنترل قیمت‌ها ضعیف عمل کنند نمی‌توانیم این اشتغال را حفظ کنیم.

گرجی با ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات تولید می‌گوید: در این واحد سالانه ۱.۵ میلیون یورو نیاز ارزی داریم که اگر تأمین شود می‌توانیم صادرات خود را هم رونق دهیم و بخشی از مشکلات را حل کنیم اما دولت چوب حراج به ارز زد و ثبت سفارش‌ها دچار مشکل شده است.

وی می‌گوید: فقط در یک قلم ثبت سفارش ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کردیم و هنگامی‌که دولت می‌گوید از بازار ثانویه ارز تهیه کنید اما خبری نیست یعنی صادقانه رفتار نمی‌کنند.

گرجی بیان کرد: از دولت انتظار داریم برای تأمین شکر، روغن و آرد که در داخل موجود است اقدام کند و آن را به قیمت متعادل در اختیار تولیدکننده قرار دهد. اگر اجازه دهند خودمان قیمت‌گذاری کنیم می‌توانیم بر اساس بازار عرضه و تقاضا این وضعیت را ساماندهی کنیم و اگر دیدیم کالایی گران است و مردم نمی‌خرند خط تولید را عوض کرده و بر اساس نیاز مردم تولید می‌کنیم و کارها ساماندهی می‌شود.

بخشنامه‌های متعدد غیر کارشناسی موجب بی‌اعتمادی تولیدکننده

علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی که خود دستی بر تولید دارد از بی‌اعتمادی به مسئولان دولتی می‌گوید و اعتقاد دارد اگر صداقت باشد می‌توان مشکلات را کمتر کرد.

وی با آسیب‌شناسی مشکلات تولید گفت: اولین انتظار ما از دولت ایجاد اعتماد است که به‌عنوان سرمایه اجتماعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

کشاورز قاسمی یادآور شد: اگر مردم به دولت اعتماد نکنند و تعهدات بخش دولت محقق نشود هیچ کاری جلو نمی‌رود و ما تولیدکنندگان انتظار داریم مسئولان دولتی، رئیس‌جمهور و وزرای صنعت و امور اقتصادی به عهد خود وفا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: بر اساس بند ۵ مصوبه ۱۶ هیئت‌وزیران مقرر بود صاحبان کالا بتوانند برای باقیمانده ارز خود تعیین تکلیف کنند و کسانی که هفت‌خوان را سپری کرده‌اند دیگر با مانعی روبرو نشوند اما در همین ۵ ماه اخیر آن‌قدر بخشنامه صادر کرده‌اند که ما بی‌اعتماد شده‌ایم.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: امروز وقتی مسئولان از بسته حمایت از تولید می‌گویند ما که در صحنه هستیم باور نمی‌کنیم و اعتماد نداریم زیرا در عمل هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و برعکس ریسک سرمایه‌گذاری هر روز بالاتر می‌رود.

وی با ارائه راهکار برای حل مشکلات تولید می‌گوید: جلوگیری از صدور بخشنامه‌های غیر کارشناسی، اعتمادسازی، ثبات در قوانین و بخشنامه‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌تواند بسترساز رفع موانع شود.

کشاورز قاسمی خطاب به مسئولان دولتی اظهار داشت: تولیدکننده را به حال خود بگذارید خودمان می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.  

قیمت بازار توسط تولیدکنندگان تعیین شود نه دولت

برخی از شرکت‌ها شیر را خریداری کرده و احتکار می‌کنند و قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش‌یافته استحسن موسوی مدیر خرید واحد تولید فرآورده‌های لبنی در تشریح مشکلات واحد خود به خبرنگار مهر گفت: روزانه ۵۰ تن شیر تهیه می‌کنیم و برای ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌ایم اما این روزها نوسان قیمت ارز این واحد را دچار بحران کرده است.

وی بیان کرد: برای خرید شیر خام دچار مشکل شده‌ایم زیرا به دلیل تفاوت قیمت ارز برخی از شرکت‌ها شیر را خریداری کرده و احتکار می‌کنند و قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

موسوی تصریح کرد: رقابت سنگینی بین تولیدکنندگان ایجادشده است و مصرف‌کنندگان نیز کاهش‌یافته‌اند و باید در این میان دولت با جدیت وارد کار شود.

مدیر خرید این واحد تولیدی یادآور شد: دولت باید بازار را آزاد بگذارد تا میزان عرضه و تقاضا آن را کنترل کند و در شرایطی که در داخل نیاز داریم نباید محصولات مهم صادر شود.

وی گفت: هزینه بسته‌بندی تا سه برابر افزایش‌یافته و فرآیند واردات بسیار طولانی و سخت شده و به کاهش کیفیت و میزان کالا منجر شده است.

موسوی اضافه کرد: بیش از ۴ ماه کالای وارداتی ما در گمرک معطل‌مانده و در کنار افزایش مواد اولیه تا ۴۰ درصد اجازه نداریم قیمت محصول لبنی خود را افزایش دهیم و این روند منطقی و منصفانه نیست.

وی اظهار داشت: آزاد کردن قیمت بازار در بخش محصولات لبنی، جلوگیری از انبار کردن کالا و صادرات شیر خشک، جلوگیری از دونرخی بودن ارز و تخصیص ارز به تولیدکننده واقعی از راهکارهای رفع موانع تولید است.   

معاون استاندار: کاهش بروکراسی و روان‌سازی امور را عملیاتی کرده‌ایم

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استانداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تائید مشکلات عدیده تولیدکنندگان از اقدامات انجام‌شده برای کاهش موانع تولید خبر داد و اظهار داشت: آنچه واحدهای تولیدی را آزار می‌دهد تأمین مواد اولیه وارداتی است که تحت تأثیر شرایط تحریم بین‌المللی قرار گرفته است.

حبیبی تصریح کرد: بالا رفتن نرخ ارز و شناور بودن قیمت، دستورالعمل‌های متعدد و مشکلات گمرکی از دیگر موانع تولید است که تلاش کرده‌ایم در حد اختیارات خود مسائل را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با اصلاح برخی از بخشنامه‌های دولتی برای تسهیل امور اقدام شده است و در عرصه گمرک هم برخی دستورالعمل‌ها اصلاح‌شده تا ترخیص کالا روان و تسریع شود البته در این میان ۲۵ قلم کالای اساسی مشمول این دستورالعمل نشده و برای بقیه کالاها شش ماه تنفس داده می‌شود.

حبیبی بیان کرد: با هماهنگی سازمان صنعت و بانک مرکزی کسانی که در سامانه نیما ثبت‌نام کنند با تعیین تکلیف وضعیت خود می‌توانند ارز را خریداری کرده و سریع‌تر نیاز خود را تأمین کنند و به‌تدریج شرایط روان‌تر خواهد شد.

وی ضمن تائید بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در تولید اظهار داشت: هرچند شرایط تحریم‌ها کمی ریسک را افزایش داده اما در کنار آن صادرات وضعیت بهتری پیداکرده است.

معاون اقتصادی استانداری قزوین یادآور شد: امروز صادرات بهتر شده البته شاید گفته برخی تولیدکنندگان هم درست باشد که تأمین مواد اولیه برای تولید بیشتر کمی دشوار شده به‌ویژه در مواد پتروشیمی با تأخیر در تحویل مواد مواجهیم که این موارد به بورس و وزارت اقتصاد منعکس‌شده تا راهکاری اتخاذ شود.

حبیبی گفت: کاهش بروکراسی در شرایط خاص کنونی ضروری و مستلزم سازوکار مدون است که در حال اجراست و اگر اجرا شود می‌تواند به تسهیل در امور منجر شود.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های ما بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت است و تکیه بر توان داخلی را محور کار قرار داده‌ایم هرچند تحریم‌ها مشکل‌ساز شده اما یک فرصت هم برای صنعت و تولید ایجادشده تا بتوانیم نیاز ۸۰ میلیون جمعیت کشور و همسایه‌های خود را تأمین کنیم که این کار با تقویت توان تولید و اشتغال محقق می‌شود.

حمایت از تولید واقعی باشد/ بازار را به بخش خصوصی بسپارید

بدیهی است عبور از شرایط کنونی رکود اقتصادی، رفع موانع تولید و کمک به اشتغال و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش تولید نیازمند تغییر رویکرد دولتمردان و همراهی واقعی با تولید است.

در این میان کاهش قوانین دست و پاگیر و بروکراسی، روان‌سازی امور، تأمین مواد اولیه به قیمت متعادل، تأمین ارز تولیدکنندگان و استفاده از دیدگاه کارشناسی بخش خصوصی ضروری است تا به‌دوراز شعارزدگی و سخنرانی‌های بدون پشتوانه با کمک مردم، مسئولان و تولیدکنندگان در مسیر رفع موانع و روان‌سازی بخش تولید گام برداشت.



Source link