چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟
چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟

زندگی لذت بخش گاهی با تکرار روزهای یکنواخت غیر ممکن است بسیاری از افراد از تکرار روزهای زندگی و لحظات آن دچار افسردگی می شوند چگونه می توان از تکراری شدن زندگی رهایی یابید؟ در ادامه به راه های لذت بخش کردن زندگی با ما همراه باشید. چطور می توانیم زندگی تکراری را برای خودمان […]


زندگی لذت بخش گاهی با تکرار روزهای یکنواخت غیر ممکن است بسیاری از افراد از تکرار روزهای زندگی و لحظات آن دچار افسردگی می شوند چگونه می توان از تکراری شدن زندگی رهایی یابید؟ در ادامه به راه های لذت بخش کردن زندگی با ما همراه باشید.

چطور می توانیم زندگی تکراری را برای خودمان لذت‌بخش‌تر کنیم

تکرار از این جهت بدنام شده که درمقابل تنوع و غافلگیری قرار می‌گیرد. تکرار حاشیه‌ی امنی برایمان فراهم می‌کند که اسیرمان می‌کند؛ درواقع زندان‌بان‌مان می‌شود. این یک نوع دیدگاه نسبت به تکرار است.

ولی تکرار هم مثل خیلی چیزهای دیگر در زندگی خنثی است. با انتخاب‌هامان می‌توانیم معنای آن را تغییر دهیم. تکرار فعالیتی است که می‌توان از آن هم استفاده کرد و هم سوءاستفاده. تکرار ایجاد عادت می‌کند – عادت‌های خوب و عادت‌های بد. تکرار سرچشمه‌ی مهارت و تسلط است.

چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟

تکرار باورهایی ایجاد می‌کند که هم می‌تواند به ما قدرت دهد و هم ضعیف‌مان کند. تکرار می‌تواند بهترین دوست‌مان یا بدترین دشمن‌مان باشد.

می‌توانیم روی جنبه‌ی خسته‌کننده و مخرب تکرار تمرکز کنیم یا از آن بیشترین فایده را ببریم. ولی چطور می‌توانیم تکرار را برای خودمان لذت‌بخش کنیم؟ می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید ولی به‌خاطر ترس از تکرار هیجان‌تان را برای آن از دست داده‌اید؟ اینجا به پنج راهکار اشاره می‌کنیم که به شما برای لذت‌بخش کردن تکرارها کمک می‌کند.

۱. انگیزه‌ی احساسی ایجاد کنید

به کار گرفتن احساسات مثبت وقتی کار به مراحل یکنواخت می‌رسد خیلی به‌تان انگیزه می‌دهد. وقتی می‌خواهید یک مهارت جدید یاد بگیرید، باید برای خودتان هیجان ایجاد کنید.

آن را وارد رویاها و آرزوهاتان کنید. با احساساتی عمیق موفقیت‌تان را تجسم کنید تا انگیزه‌تان بالا رود. فرض کنید می‌خواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید. هنرپیشه یا خواننده‌ی اسپانیایی موردعلاقه‌تان را معلم خودتان تصور کنید. ببینید چقدر حرف زدن با او می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد!

۲. کم‌کم شروع کنید

بعضی پروژه‌ها به نظر سخت‌تر از بقیه می‌رسند. یاد گرفتن آن مهارت و آشنا شدن با اصطلاحات مربوط به آن نیاز به تلاش فراوان دارد. مثلاً یادگیری آهنگسازی را در نظر بگیرید با استفاده از تمام تکنولوژی‌های موجود – انواع و اقسام برنامه‌های نرم‌افزاری، نمونه‌ها، سازها، بعلاوه‌ی اصولی مثل تئوری موسیقی یا حتا یادگیری نواختن یک ساز. وقتی به کلِ ماجرا فکر کنید هیچ‌چیز یاد نمی‌گیرید.

ولی می‌توانید با یکی از آن‌ها شروع کنید. مثلاً یادگیری یک برنامه‌ی کامپیوتری را شروع کنید و قدم به قدم پیش روید. هر کار را تا زمانی که با آن آشنا شدید جلو ببرید و بعد کار دیگری را شروع کنید. با هر قدم درک بهتری نسبت به کلِ ماجرا پیدا خواهید کرد. این کمک‌تان می‌کند بهتر تصمیم بگیرید که وقتی زمان مناسبش رسید قدم بعدی‌تان چه باشد.

چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟

۳. بازه‌ی زمانی مشخص نکنید

وقتی انتظار دارید نتیجه‌ی کارتان را ببینید برای خودتان چارچوب زمانی مشخص نکنید. وقتی کار جدیدی را شروع می‌منید مطمئناً زمان زیادی را باید با آن سر و کله بزنید. به جای این‌که خودتان را مجبور کنید طبق یک برنامه‌ی زمانی از پیش‌ تعیین‌شده جلو بروید، بهتر است روی تمرینتان تمرکز کنید و وقتی خودتان راحت بودید قدم بعدی را بردارید.

۴. روی عمل تمرکز کنید نه نتیجه

وقتی کار جدیدی را شروع می‌کنید، با خودتان فکر می‌کنید که حرفه‌ای شدن در آن کار چه حسی می‌تواند داشته باشد. ولی واقعیت این است که استاد شدن در یک مهارت تازه زمانی بسیار زیاد (حداقل ۱۰،۰۰۰ ساعت) و تکرارهای فراوان می‌خواهد. پس روی بهترین شدن در آن مهارت تمرکز نکنید. به تمرین‌ و پیشرفت‌تان توجه کنید. آیا امروز بهتر از دیروز بوده‌اید؟ همین برایتان انگیزه می‌آورد.

۵. فعالانه درگیر شوید

خودتان را عمیقاً در آن تجربه درگیر کنید. باید با کاری که می‌کنید یکی شوید. آن را زندگی کنید، آن را نفس بکشید، لمسش کنید، آن بو کنید و بچشید.

این بالاترین لذتی است که هرکس می‌تواند در زندگی داشته باشد. مثل یک بچه بازی کنید و یاد بگیرید، ز غوغای جهان فارغ. درمورد مثال یادگیری زبان اسپانیایی، مکالمه‌ای با همان سوپراستار محبوب‌تان داشته باشید. اگر هنوز هم نمی‌توانید کلمه‌ای را تلفظ کنید، آن را بلند تکرار کنید و بخندید. یک‌بار دیگر آن را در لغت‌نامه چک کنید و دوباره سعی کنید.

نبایدها

این‌جا به کارهایی اشاره می‌کنیم که معمولاً به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌دهید و باعث می‌شوند از فعالیت‌های تکراری خسته شوید. اگر می‌خواهید از تکرارها لذت ببرید:

آن عمل را به وظیفه‌ای که حتماً باید انجام دهید تبدیل نکنید. یادتان باشد این کار را می‌خواهید به انتخاب خودتان انجام دهید.
درمقابل کاری که می‌خواهید بکنید مقاومت نکنید. درعوض به آینده‌ی آن نگاه کنید، مطمئناً موفق خواهید شد.
کار امروز را به فردا نیندازید. به خودتان متعهد باشید.

چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟

نگذارید تردید و ترس فلج‌تان کند. احساسات‌تان را تشخیص داده و به راه‌تان ادامه دهید. یادتان باشد هیچ‌وقت خیلی دیر یا خیلی زود نیست. آمادگی‌تان هم هیچ‌وقت خیلی زیاد یا خیلی کم نیست.
به خودتان نق نزنید. ایران ناز خیلی خوب است که دلایلی را که می‌خواستید این کار را شروع کنید به خودتان یادآور شوید. خودتان را به‌خاطر خطاها و وقفه‌ها ببخشید و به جلو حرکت کنید.

تکرار برای رشد شما ضروری است. تکرار دوستی فوق‌العاده است. از همراهی‌ش لذت ببرید و بگذارید به شما برای رسیدن به خواسته‌ها و هدف‌هاتان کمک کند.

The post چگونه تکراری شدن زندگی را لذت بخش کنیم؟ appeared first on ایران ناز.