کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک
کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

[ad_1] کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک به طور کلی سپتیک تانک به مخزن ذخیره ای گفته می شود که برای تصفیه ی ابتدایی فاضلاب خانگی، صنعتی و مکان های عمومی مانند هتل ها، فرودگاها، رستوران ها، و ادارات تعبیه می گردد تاپس از تصفیه ی ابتدایی وارد سیستم تصفیه ی فاضلاب گردد. در گذشته […]

[ad_1]

کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

به طور کلی سپتیک تانک به مخزن ذخیره ای گفته می شود که برای تصفیه ی ابتدایی فاضلاب خانگی، صنعتی و مکان های عمومی مانند هتل ها، فرودگاها، رستوران ها، و ادارات تعبیه می گردد تاپس از تصفیه ی ابتدایی وارد سیستم تصفیه ی فاضلاب گردد.

در گذشته فاضلاب خانه ها و مکان های عمومی وارد چاه می گشت و باکتری ها، ویروس ها و کرم های موجود در داخل فاضلاب وارد آبهای زیرزمینی گشته که باعث ایجاد بیماری درانسان می شد. این موضوع اصلی ترین عامل برای سرمایه گذاری عظیم دولت ها جهت تصفیه فاضلاب خانه ها و مکان های عمومی می شد.

فاضلاب خانه ها و مکان های عمومی پس از تجمیع وارد سپتیک تانک می گردد لجن جامد موجود در فاضلاب پس از گذشت مدتی در کف سپتیک تانک ته نشین می گردد.این مواد چگالی بیشتری نسیت به مایع درون سپتیک تانک دارد.

کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

از طرفی مقداری از مواد موجود فاضلاب چگالی کمتری نسبت به مایع درون سپتیک تانک داشته و روی سطح مایع به صورت شناور جدا می گردند. باقی موادکه تقریبآ چگالی یکسانی با مایع درون دارند داخل محلول به صورت معلق برای چند ساعتی باقی می مانند ورود فاضلاب جدیدتر از یک طرف سپتیک تانک باعث می گردد همان مقدار محلول همراه باذرات معلق داخل آن از طرف دیگر خارج شده تا به سیستم تصفیه فاضلاب منتقل گردد.

ابعاد و حجم سپتیک تانک مورد نیاز در خانه ها، باتوجه به تعداد اتاق ها، تعداد نفرات و مساحت خانه و با در نظرگرفتن متوسط مصرف منطقه ای محاسبه و تعیین می گردد. و در مکان های عمومی مانند فرودگاها، تعدادپرسنل، تعداد رستورانها و مساحت هریک ،تعداد پرواز ها در روز، تعداد مسافرین موجود در این پروازها و سایرجزئیات نقش تعیین کننده ای در محاسبه ی ابعاد و حجم سپتیک تانک مناسب ایفا می نماید.

کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت (موج دار) و ویژگی های آن

لوله های کاروگیت طی سالهای متمادی در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن استفاده میگردند:

داشتن قدرت فشار بالا ومخزن بیرونی اره ای (دندانه دار) از ویژگی های این لوله می باشد.قالب این لوله ها طبق استاندارد hdp  ساخته شده اند و در ساخت کلیه این لوله ها اگر از شرکت های معتبر تهیه شوند از تکنولوژی های به روز استفاده کرده است.

از لوله های کاروگیت دو لایه، معمولا برای انتقال پساب ها و فاضلاب ها استفاده می گردد و دلیل آن نیز استقامت بالا و به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی می باشد. سیستم ریب در سطح خارجی این لوله ها، به منظور بهبود مقاومت در برابر فشار خارجی لوله طراحی شده است.

با توجه به بقیه لوله های پلاستیکی این لوله ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند و این ویژگی منحصر به فرد لوله کاروگیت می باشد. از دیگر ویژگی های این لوله مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی بالای آن است.

مزیت استفاده از لوله های کاروگیت

لوله کاروگیت دارای ساختار مارپیچی است، و دلیل آن این است که لوله تولید شده با کیفیت تر خواهد بود.  با توجه به سرعت جریان در این نوع لوله ها، انتقال مایع در لوله هایی با قطر کوچک تر توصیه می گردد.

ویژگی های لوله های کاروگیت

لوله کاروگیت دارای؛ مقاومت در برابر خوردگی با توجه به وجود پلی اتیلن، انجماد کامل، عمر ۵۰ ساله، ترکیب آلی مقاوم در برابر سایش، سطح داخلی صاف، قابلیت حمل راحت در مدت زمان کوتاه می باشند.

جابجایی و حمل و نقل لوله های کاروگیت

این لوله ها دارای وزن کم می باشند و به همین دلیل برای جابجایی بسیار سبک هستند و در مدت زمان کوتاهی جابجایی صورت می گیرد. از دیگر ویژگی این لوله کاروگیت مقاومت بالای آنها می باشد. به همین دلیل طی عملیات انتقال و دپو دچار شکستگی نمی شوند. یکی دیگر از مسائلی که باید رعایت شود تمیز کردن درون لوله ها می باشد. سنگ و هیچ گونه جسم تیز نباید در داخل لوله باشد.

وزن سبک و قدرت بالا از جمله ویژگی های این لوله ها می باشد.

بیش از ۶۰ درصد از مواد اولیه این لوله ها می تواند در مقایسه با لوله های پلاستیکی استفاده گردد. قدرت لوله ها از طریق طراحی منحصر بفرد دیوار بیرونی لوله مشخص می گردد و نه ضخامت دیواره، همانند لوله ها با دیوار حلقوی.

برای نصب لوله ها به دلیل وزن کم، نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است. لوله های پلاستیکی کاروگیپت حتی می توانند در مناطق بسیار محدود نیز نصب شوند.

نشت و نفوذ کمتر

با توجه به اتصالات مستحکم و قدرت پایین و طراحی دولایه کوپلینگ ها، نشت اتصالات به ندرت اتفاق می افتد.

کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

لوله فاضلابی

چه نوع لوله فاضلابی در خانه شما وجود دارد؟

تعداد کمی از صاحبخانه ها حیاط خانه خود را برای دیدن لوله فاضلاب حفر می کند؛ بررسی لوله هیچگاه یک عمل انتخابی نبوده است؛ اما معمولا وقتی سیفون توالت ها خراب می شود و اب فاضلاب بجای اینکه پایین برود بالا می زند مجبور به این حفاری می شویم.

کندن و عوض کردن لوله فاضلاب یک کار بسیار گند و افتضاحی است که باعث بهم ریختگی محوطه و ایجاد هزینه زیادی می شود، و کاری انجام نمی دهد بجز اینکه شما را به زندگی عادی برگرداند.

ولی دانستن اینکه چه نوع لوله فاضلابی دارید زحمت شما را کمتر می کند چون خواهید فهمید که ایا می توانید با این لوله سر کنید یا باید ان را عوض کنید. اغلب نوع لوله فاضلابی که در حیاط خانه شما بکار رفته است با سِن خانه شما مطابقت دارد.

لوله فاضلاب پلاستیکی: PVC و ABS

لوله فاضلاب پلاستیکی به دو شکل ABS و PVC برای تاسیسات زیرزمینی وجود دارد. بخش نرم و صاف درون این دو نوع لوله برای حمل مواد جامد فاضلاب بسیار عالی است. بخش صاف و هموار بیرونی نیز به مقاومت ان در عمق زمین کمک می کند.

لوله فاضلاب پلاستیکی بخاطر سبک بودن، برش اسان، ارزان بودن، و موجود بودن در همه مراکز وسایل خانگی یک جنس منتخب برای افرادی است که خودشان کار تعمیر لوله انجام می دهند . مزیت دیگر این لوله این است که می توان ان را به لوله چدنی و سفالی وصل کرد.

لوله فاضلاب چدنی

لوله فاضلاب چدنی مثل لوله سفالی مربوط به خانه های قدیمی می شود، اما هنوز در خانه ها بکار می رود.بهترین چیزی که در مورد لوله چدنی می توان گفت این است که این لوله بسیار محکم است و یک لوله فاضلاب به قطر ۴ اینچ می تواند فشار بیش از دو تُن را در واحد فوت طولی (linear foot) تحمل کند. اما در مقابل، لوله سفالی، ABS ، و PVC در معرض شکستگی قرار می گیرند.

لوله فاضلاب چدنی سنگین است و برش دادن ان برای افرادی که بتنهایی می خواهند با ان کار کنند سخت است. برای بریدن یک لوله چدنی در زمین نیاز به یک کاتر لوله فاضلاب هست، ابزار ویژه ای که می توان در فروشگاه های لوازم ضروری با قیمت کم کرایه کرد.

سپتیک پلی اتیلن

قبلا فقط باید بتن یا فولاد انتخاب می کردیم. اما امروزه مخازن سپتیک پلی اتیلن در دسترس هستند و مزایای متعددی برای هر دو نصب کننده و صاحب خانه یا مالک دارند.

مزیت  ۱

#شما دیگر آنگونه که برای مخازن سپتیک بتونی احتیاج به حفاری بزرگی داشتید، برای مخزن سپتیک پلی اتیلن نخواهید داشت. مخزن سپتیک پلی اتیلن هنگامی که در زمین نصب می شود کامل می شود.

بتن به یک کلاهک نصب شده نیاز دارد و آن به این دلیل است که اطراف لبه های بیرونی به خوبی مهر و موم شده باشد. سوراخ برای مخزن سپتیک بتنی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا برای استفاده ی ملات توسط افراد آماده باشد، همچنین دیواره های بتنی ضخیم تر و پایین تر را نیز دربرگیرد.

مزیت  ۲

#از آنجا که مخزن سپتیک پلی اتیلن متخلخل نیست، ریشه های درخت از طریق دیواره ها و داخل مخزن وارد نمی شوند. مخازن سپتیک پلی اتیلن کاملا نسبت به آسیب ریشه درخت در امان نیستند، اما شانس چنین آسیب هایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مزیت  ۳

#مخازن سپتیک پلی اتیلن کاربرد بسیار آسانی دارند، همچنین برای نصب ارزان تر هستند. ۱۰۰۰ گالن مخزن سپتیک پلی اتیلن وزنی بین ۳۵۰ تا۴۰۰ پوند دارد. همه ی این ها را می توان با یک وانت باربری جابجا کرد. بیل مکانیکی می تواند به راحتی مخزن سپتیک پلی اتیلن را برداشته و یک نفر می تواند آن را در جای مناسبش قرار دهد. انتقال و نصب یک مخزن سپتیک بتنی ۱۰۰۰ گالنی نیاز به تجهیزات سنگین ویژه و نیروی انسانی بیشتری دارد.

مزیت  ۴

#مخازن سپتیک پلی اتیلن با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در برابر مجرای فاضلاب و گازهای فاضلاب آسیب نمی بینند.

مزیت  ۵

#اتصالات ساده تری را می توان روی مخازن سپتیک پلی اتیلن ساخت. دیگر لازم نیست شما برای مخازن سپتیک پلی اتیلن ملات مخلوط کنید و در لوله های بیرونی تثبیت کنید. سوراخ های داخل و خارج به طور دقیق تر برش داده می شوند و مثل خطوط تخلیه پی وی سی نیز ساده هستند.

همچنین، برخلاف اتصالات ملات که نیاز به زمان خشک شدن دارند، اتصالات داخل و خارج مخزن سپتیک پلی اتیلن در عرض چند دقیقه خشک می شوند، بنابراین زمان نصب را خیلی کوتاه می کند.

مزیت 

۶#تعمیر مخزن سپتیک پلی اتیلن  بسیار راحت تر است. اتصال پلی اتیلن یک رویداد بسیار ساده و ارزان تر  حتی نسبت به تعمیر بتن است. برای اطمینان از اتصال کامل بتن، شما به نوعی تخصص(پر هزینه)  نیاز دارید.

هنگامی که نیاز به تعمیر مخزن سپتیک پلی اتیلن داشته باشیم، فقط کافی است کیت تعمیر فایبر گلاس را از فروشگاه سخت افزار محلی تهیه و استفاده کنیم. ما تابحال هرگز شکست نخوردیم.

مزیت  ۷

#از آنجا که مخزن سپتیک پلی اتیلن وزن بسیار کمتری دارد، می توان آن را در بسیاری از نقاط نصب کرد و این مزیت فوق العاده ای است برای شما اگر در یک منطقه پر از تپه و منطقه کوهی زندگی می کنید، مثل من.

شما می توانید مخزن سپتیک پلی اتیلن را جایی که خودتان می خواهید نصب کنید، نه فقط در جایی که کامیون بزرگ و سنگین می تواند وارد آن شود و مخازن را خالی کند.

کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک

مخزن سپتیک

 تا حدود اندک باکتری های موجود در سپتیک تانک مواد عالی موجود در فاضلاب خانگی و تجاری را تجزیه می نماید. گاز حاصله از این فرایند می بایست توسط یک لوله از سپتیک تانک خارج گردد که اصطلاحا به این لوله Vent Pipe گفته می شود.

در مخازن سپتیک تولیدی این شرکت معمولا لوله Vent با سایز ۵۰ میلیمتر تعبیه می گردد. با توجه به حجم کم این گاز نیازی به لوله بزرگتری جهت تخلیه گاز وجود ندارد. با این وجود امکان تغییر سایز این لوله با درخواست خریداران امکانپذیر می باشد.

با توجه به بوی بد حاصل از واکنش می بایست با اتصال لوله, گاز خروجی از لوله Vent را (پس از نصب مخزن سپتیک) به محلی که تردد انسان در آنجا وجود ندارد انتقال داد.

می بایست توجه کرد که نباید لوله Vent تحت هیچ شرایطی مسدود گردد. بنابراین بهتر است لوله Vent را به محلی دور از دسترس انسان ها و حیوانات قرار داد و از ورود هرگونه اجسام مایع و یا جامد به درون این لوله جلوگیری کرد.

یکی دیگر از مواردی که می بایست در هنگام نصب رعایت نمود تراز بودن مخرن سپتیک  پس از نصب و دفن می باشد. باید توجه داشت در مکان هایی که خاک سستی دارد بهتر است پس از حفاری محل دفن کف محل را با بتن عیار پایین (۱۵۰) تراز نمود تا مخزن سپتیک پس از نصب و دفن به حالت تراز قرار گیرد.

در صورت عدم رعایت ,این مورد باعث عدم عملکرد سپتیک تانک گشته و می بایست جهت نصب و تراز آن مجددا اقدام گردد. ورودی و خروجی های سپتیک تانک عملکرد یکسان نداشته و می بایست در قرارگیری درست مخازن سپتیک همیشه دقت نمود.

بطور عموم خروجی سپتیک در سطح پایین تری از ورودی سپتیک قرار می گیرد. این تفاوت سطح باعث می گردد در صورت تراز بودن مخزن سپتیک و پس از نصب, فاضلاب ورودی پس از ورود داخل مخزن سپتیک و پس از تصفیه اولیه از قسمت خروجی به راحتی خارج شود.

The post کاربرد لوله کاروگیت و سپتیک تانک appeared first on ایران ناز.

[ad_2]