کاهش قیمت نفت پس از اعلام سفارش هند از ایران برای ماه نوامبر
کاهش قیمت نفت پس از اعلام سفارش هند از ایران برای ماه نوامبر

اقتصادآنلاین – صدرا خلف؛ در حال حاضر هر بشکه نفت برنت با 1.31 دلار کاهش به 82.85 دلار رسیده است و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1.14 دلار کاهش، 73.2 در هر بشکه معامله می‌شود. بنا به گفته وزیر نفت هند در روز جاری، دو شرکت بزرک پالایشی در هند که پیشتر […]


اقتصادآنلاین – صدرا خلف؛ در حال حاضر هر بشکه نفت برنت با 1.31 دلار کاهش به 82.85 دلار رسیده است و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1.14 دلار کاهش، 73.2 در هر بشکه معامله می‌شود.

بنا به گفته وزیر نفت هند در روز جاری، دو شرکت بزرک پالایشی در هند که پیشتر اعلام شده بود قصد رزرو محموله از ایران را ندارند، برای ماه نوامبر به خرید محموله نفتی از مبدا ایران نمودند. یکی از مقامات دولت ایالات متحده نیز اعلام کرده که آمریکا در حال بررسی اعمال برخی از معافیت‌ها برای خرید نفت از ایران است.

قیمت نفت ظرف هفته‌های اخیر تحت تاثیر نگرانی بازار از عدم توان سایر کشورها برای جبران کاهش عرضه ایران، شاهد رکوردشکنی‌های متعدد و رسیدن به سقف 4 سال اخیر بوده است با این حال اعلام اخبار متفاوت، باعث ایجاد نوسان در قیمت‌ها شده است.

مقامات عربستان سعودی نیز اخیرا تلاش کرده‌اند که اطمینان بیشتری از توان خود برای پاسخگویی به تقاضای بازار بدهند. بنا به گفته خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی، این کشور اخیرا تولید خود را به 10.7 میلیون بشکه در روز افزایش داده است که بالاترین سطح از نوامبر 2016 می‌باشد با این حال توان این کشور برای حفظ سطح تولید در حدود 11 میلیون بشکه در میان مدت، مورد تردید جدی قرار دارد

همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز ادعای سعودی‌ها مبنی بر توانایی جبران کاهش عرضه ایران را بی‌اساس خوانده است.

بنا به داده‌های منتشر شده توسط موسسه Refinitiv از خطوط کشتیرانی و تانکرها، صادرات نفت ایران در هفته اول ماه اکتبر تنها معادل با 1.1 میلیون بشکه بوده است در حالی که در ماه آوریل ایران 2.5 میلیون بشکه و در ماه ژوئن نیز 2.3 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.

با این حال لازم به ذکر است که تلاش برای تخمین صادرات صرفا از طریق اندازه‌گیری حرکت تانکرها در بازه زمانی محدود، لزوما قادر به ارائه برآورد صحیحی از صادرات نفت نمی‌باشد و داده‌ها به صورت هفتگی با نوسان قابل ملاحظه‌ای ممکن است همراه باشند.

همچنین تانکرهای ایرانی اخیرا از طریق روش‌هایی همچون ترنسفر محموله به صورت کشتی به کشتی و یا خاموش کردن سیستم‌های رهیابی خود پس از خروج از ترمینال‌های صادراتی، رهگیری جریان محموله‌های خود را دشوارتر کرده‌اند.



Source link