کشورهای جهان بی خیال پدیده گرمایش زمین شده اند!
کشورهای جهان بی خیال پدیده گرمایش زمین شده اند!

یک موسسه علمی مستقل که فعالیت تخصصی آن بررسی اقدامات دولت‌ها در زمینه مقابله با گرمایش زمین است می‌گوید تقریبا هیچ‌یک از کشور‌ها اقدامات ضروری برا ساس توافق‌های بین‌المللی برای مهار تغییرات اقلیمی را انجام نمی‌دهند. براساس گزارش پژوهشی «رصد اقدامات اقلیمی» که روز چهارشنبه ۲۴ شهریور منتشر شد فقط کشور کوچک گامبیا در قاره […]



یک موسسه علمی مستقل که فعالیت تخصصی آن بررسی اقدامات دولت‌ها در زمینه مقابله با گرمایش زمین است می‌گوید تقریبا هیچ‌یک از کشور‌ها اقدامات ضروری برا ساس توافق‌های بین‌المللی برای مهار تغییرات اقلیمی را انجام نمی‌دهند.

براساس گزارش پژوهشی «رصد اقدامات اقلیمی» که روز چهارشنبه ۲۴ شهریور منتشر شد فقط کشور کوچک گامبیا در قاره آفریقا، اقدامات ضروری را برای کاهش انتشار گاز‌های آلاینده انجام می‌دهد.

کاهش گاز‌های آلاینده در سراسر جهان یکی از محور‌های اصلی توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که در میان کشور‌های صنعتی و پیشرفته فقط بریتانیا تا حدی به اهداف توافق‌های بین‌المللی در زمینه کاهش گاز‌های آلاینده و کمک مالی به کشور‌های فقیر برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نزدیک شده است.

بسیاری از کشور‌های جهان در اجلاس جهانی محیط زیست که در ماه مه امسال به دعوت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برگزار شد وعده دادند که حجم انتشار گاز دی اکسید کربن را به میزان بیشتری کاهش دهند.

اما بر اساس پژوهش «رصد اقدامات اقلیمی»، میانگین اقداماتی که کشور‌های جهان انجام می‌دهند حداقل ۱۱ درصد از آنچه که وعده داده‌اند کمتر است.

بیل هیر، مدیر این موسسه علمی مستقل، گفت: «به وعده‌هایی که در اجلاس ماه مه داده‌اند عمل نمی‌شود. اقدامات اکثر کشور‌های جهان برای کاهش گاز‌های آلاینده بسیار کمتر از حد نصاب ضروری برای مهار گرمایش زمین است».

در پژوهش این موسسه علاوه بر تعهدات و سیاستگذاری کشورها، وجه مالی و اختصاص بودجه به این برنامه‌ها نیز بررسی شده است.

بیل هیر افزود در آستانه اجلاس اقلیمی سازمان ملل که ماه نوامبر در گلاسکو اسکاتلند برگزار می‌شود بررسی عملکرد مالی کشور‌ها و به خصوص کمک کشور‌های ثروتمند به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور‌های فقیر بسیار مهم است.

آمریکا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در این زمینه عملکرد خوبی ندارند.

این گزارش عملکرد آن‌ها و همچنین ژاپن و آلمان را «ناکافی» می‌داند و تاکید می‌کند که با این حد کمک مالی و سرمایه‌گذاری، میزان گرمایش زمین در مقایسه با نیمه دوم قرن نوزدهم سه درجه سانتیگراد بیشتر خواهد شد.

پژوهش‌های علمی اثبات کرده که زمین در مقایسه با آن دوران حدود ۱.۱ در جه سانتیگراد گرم‌تر شده و هدف تمامی اقدامات و پیمان‌های بین‌المللی، مهار گرمایش زیر دو درجه و در حالت مطلوب در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با اواخر قرن نوزدهم است.

بیل هیر گفت با وجود این‌که تعهد‌های رسمی آمریکا کافی به نظر می‌رسد آنچه که در عمل روی می‌دهد نشان داده که بخش مهمی از این تعهدات اجرا نشده است.

انتقاد اصلی این گزارش از عملکرد دولت آمریکا در زمینه کمک مالی به تولید انرژی‌های پاکیزه در کشور‌های فقیر است و از این نظر آمریکا در رتبه آخر قرار داد.

این گزارش می‌گوید اقدامات چین، بزرگترین تولیدکننده و هند، سومین تولیدکننده گاز دی اکسید کربن در جهان در حدی است که به چهار درجه سانتیگراد گرمایش زمین در مقایسه با دوران ماقبل صنعتی منجر خواهد شد.

بیل هیر گفته است: اقدامات چین و هند بسیار ناکافی است و عملکرد برخی از کشور‌ها همچون برزیل و مکزیک در زمینه کاهش تولید دی اکسید کربن معکوس شده است.

در گزارش این موسسه کشور‌های ایران، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور و تایلند در آخرین رتبه جدول قرار دارند.



Source link