[ad_1] دکتر بهزاد هوشمند در گفت وگویی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم که در چه صورتی افراد برای مشکلات دهان و دندان کودکان باید کودکان خود را به مراکز دندانپزشکی ببرند؟ اظهار کرد: کودکان نیز مانند بزرگسالان باید برای خدمات اورژانس و ضروری به دندانپزشکی مراجعه کنند؛ خدمات اورژانس در […]
[ad_1]
وی ادامه داد: درمانهای انتخابی مانند درمانهای ارتوپدی فک و صورت که توسط ارتودنستیستها انجام میشود باید به تعویق بیفتد، مگر در مناطقی که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا سفید اعلام میشود که این امر نیز باید با رعایت دستورالعملهای بهداشتی صورت بگیرد.
آمار ابتلای دندانپزشکان به کرونا کم است
هوشمند در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از دندانپزشکان کشور به کرونا مبتلا شده اند، تصریح کرد: آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما خوشبختانه آمار ابتلای دندان پزشکان به کرونا بالا نیست؛ صرفنظر از اپیدمی کرونا، رعایت کنترل عفونت در دندانپزشکی به خاطر ماهیت شغلی، معمولا بالاست به همین دلیل حساسیتها بیشتر است. مردم باید یک رفتار منطقی داشته باشند و با رعایت مسائل بهداشتی در دندان پزشکیها به این مراکز مراجعه و بر آنها نظارت کنند.
بحث سلامت تنها به وزارت بهداشت مرتبط نیست
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر توجه به حوزه پیشگیری در زمینه دهان و دندان متذکر شد: اگرچه متولی سلامت وزارت بهداشت است، اما بحث سلامت مختص این وزارتخانه نیست و سایر سازمانها در این زمینه به نقش خود آن طور که باید عمل نمیکنند. خواهش این است که تمام دستگاههای ذیربط به کمک وزارت بهداشت بیایند. وزیر بهداشت ایده “هر خانه یک پایگاه سلامت” را مطرح کردند که این ایده باید به یک گفتمان حاکمیتی تبدیل شود. در دبیرخانه، بر روی نقش دندانپزشکی پیشگیری در حال کار کردن هستیم و دانشجویان دندانپزشکی باید به صورت جامعه محور بار بیایند.
هوشمند ادامه داد: رکن اصلی ماندگار یک تغییر و تحول در ایجاد پیشگیری مطلوب، آموزش است. آموزش سلامت دهان و دندان را باید برای پزشکان و پرستاران و مراقبان سلامت بازتعریف کنیم و آموزشهای لازم و ضروری را برای سلامت دهان و دندان ارائه کنیم. از طرفی آموزش و پرورش هم میتواند در این زمینه نقش حیاتی داشته باشد و باید روی سواد سلامت دهان و دندان دانش آموزان کار کنیم. اگر کودک از مهد کودک آموزههای مربوط به سبک زندگی سالم را دریافت کند این آموزهها در ذهن او نهادینه میشود و بنابراین باید یکبار دیگر در سیاستگذاریهای خود بازنگری کنیم.
افزایش ۱۹ درصدی تعرفههای دندانپزشکی
وی در خصوص تعرفههای دندانپزشکی با بیان اینکه ۱۹ درصد افزایش تعرفه داشته ایم، گفت: با توجه به اینکه خدمات دندانپزشکی نیز آسیب پذیر است باید مورد بررسی قرار بگیرد. مردم نیز باید از لحاظ اقتصادی پرداخت از جیب شان منطقی باشد و این امر نیازمند تصمیم گیری معقول و منطقی است. سیستمهای حمایتی از طریق بیمهها باید تقویت شود.
هوشمند با ارائه مثالی ادامه داد: در کانادا فردی که سیگار میکشد باید حق بیمه بیشتری برای خدمات سلامت دهان ودندان خود پرداخت کند بنابراین سیاستهای حمایتی از دندانپزشکی باید تغییر کند.
تخلفات دندانپزشکی در بحران کرونا معدود بوده است
وی در پاسخ به سؤالی درباره تخلفها در حوزه دندانپزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: گزارشهایی از تخلف در حوزه دندان پزشکی در این ایام داشتیم که این گزارشات معدود بود. برخوردهایی در این زمینه بر اساس قانون انجام شده و تعدادی از مراکز پلمب شدهاند. به خاطر حساسیت مضاعفی که دندان پزشکان در این زمینه دارند، تخلفها بسیار ناچیز بوده است.
هوشمند با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی به دو دسته تقسیم بندی میشود، یادآور شد: برخی از این خدمات، آئروسل تولید میکنند و بخشی دیگر تولید نمیکنند؛ دندانپزشک با توجه به اینکه چه خدماتی ارائه میدهد تمهیداتی را میاندیشد. برای مثال دندانپزشک از ساکشن با فشار بالا استفاده میکند، تهویه مناسب مطب را چک میکند و قبل از شروع کار از دهانشویه اکسیدکننده استفاده میکند تا بار ویروس را در ته حلق کمتر کند. خود دندانپزشک با ثبت نام در سامانه خوداظهاری میکند و بیمار نیز با استفاده از فرمهای خودارزیابی، از لحاظ ابتلا به ویروس ارزیابی میشود.
وی یادآور شد: ساکشنهای دندانپزشکی عموماً قابلیت برگشت ندارند و اگر این ساکشنها بعد از هر بیمار تخلیه شوند مشکل خاصی از لحاظ انتقال ویروس به وجود نمیآید و تنها مشکل آئروسل هاست که این مسائل نیز در الزامات پروتکلها آورده شده است.
[ad_2]
Source link