گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در فردو در عرض ٤ روز
گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در فردو در عرض ٤ روز

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: وظیفه ما در سازمان آمادگی برای برگشت پذیری است و می‌توانیم در عرض چهار روز سانتریفیوژ‌ها در فردو را گازدهی کرده و غنی سازی ٢٠ درصد انجام دهیم. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگویی در آستانه ٢٠ فروردین روز […]



خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: وظیفه ما در سازمان آمادگی برای برگشت پذیری است و می‌توانیم در عرض چهار روز سانتریفیوژ‌ها در فردو را گازدهی کرده و غنی سازی ٢٠ درصد انجام دهیم.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگویی در آستانه ٢٠ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای عنوان کرد: امسال شاهد دستاورد‌های چشمگیر و افتخارآفرینی خواهید بود برای مثال ما تا به امروز برای حوزه سلامت سه نوع سانتریفیوژی که در بازار به طور عادی پیدا نمی‌شود که بتوانید بخرید را ساختیم و توانستیم این سانتریفیوژ‌ها که اساس برخی از کارخانجات حوزه سلامت مثل واکسن سازی و یا ساخت دارو‌های جدید است، مثل سانتریفیوژ‌های اولترا و سانتریفیوژ‌های توبولار را برایشان ساختیم.

وی افزود: سانتریفیوژی هم امسال به شرکت نفت تحویل می‌شود که در چاه‌های حفاری از آن استفاده می‌شود، سانتریفیوژ دکتانت که خیلی پیشرفته است و می‌توان گل حفاری را از طریق این سانتریفیوژ بازیابی کرد که این هم به محیط زیست کمک می‌کند و هم به نفع صنعت نفت است.

معاون رئیس جمهور گفت: علاوه بر توانستیم دستگاهی را بسازیم که از رطوبت هوا و با حداقل انرژی بتواند آب تولید کند.

صالحی درباره نخستین بیمارستان هسته‌ای نیز عنوان کرد: انشالله در سالجاری ١٣٩٧ عملیات نخستین بیمارستان هسته‌ای شروع می‌شود و امیدواریم ظرف سه چهار سال آینده بتوانیم اقدام به راه اندازی این بیمارستان کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در ساغند و اردکان هم خبر خوشی داریم که ٢٠ فروردین اعلام می‌کنیم، خبر خوشی است و در عرصه بین المللی پیام دارد.

صالحی بیان کرد: هر جایی که بخواهند برای ما محدودیت ایجاد کنند ما قطعا راهی پیدا می‌کنیم که آن محدودیت را دور بزنیم.

وی که با شبکه خبر گفتگو می‌کرد، درباره آینده برجام و خروج آمریکا از توافق نیز خاطرنشان کرد: وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی آمادگی برای برگشت پذیری است. یک هزار و ٤٤ سانتریفیوژ ما در فردو نصب هستند، ولی در خلا هستند و گازدهی نمی‌شوند، ما میتوانیم در عرض چهار روز گازدهی کرده و غنی سازی ٢٠ درصد را انجام دهیم.

وی درباره راکتور آب سنگین خنداب (اراک) گفت: طراحی مفهومی و طراحی پایه راکتور پایان یافته و کارشناسان چین، آمریکا و ١+٥ آن را تایید کرده و مهر زده اند و طراحی مفهومی راکتور ما دارای مهر استاندارد یک کشور پیشرفته است و امیدواریم ظرف سه سال آینده شاهد راه اندازی راکتور باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: کشور‌های اطراف ما در حوزه خلیج فارس هم در حال ساخت نیروگاه هستند، ولی کدام کشور در حال بهره برداری است، ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم و اینجاست که مایه افتخار است.



Source link