گسترش نگهبانان محله درپایتخت/ممنوعیت انسدادکوچه و پرسش ازشهروندان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
گسترش نگهبانان محله درپایتخت/ممنوعیت انسدادکوچه و پرسش ازشهروندان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1] خبرگزاری مهر، گروه جامعه: اگر گذارتان به محلات مرفه نشین تهران به ویژه مناطقی چون شهرک غرب و سعادت آباد و … افتاده باشد، حتما با کوچه های مسدود شده با زنجیر و استقرار کانکس‌های نگهبانان محله مواجه شده اید و بی شک با پرس و جوهای این نگهبانان برخورد داشته اید. اینها همان […]

[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: اگر گذارتان به محلات مرفه نشین تهران به ویژه مناطقی چون شهرک غرب و سعادت آباد و … افتاده باشد، حتما با کوچه های مسدود شده با زنجیر و استقرار کانکس‌های نگهبانان محله مواجه شده اید و بی شک با پرس و جوهای این نگهبانان برخورد داشته اید. اینها همان ماموران موسسات حفاظتی هستند که با هماهنگی پلیس، وظیفه تامین امنیت محله را برعهده دارند. اگرچه نیروی انتظامی می گوید این ماموران اجازه مسدود کردن کوچه و خیابان با زنجیر و … را ندارند و حتی مجاز به پرسشی از شهروندان به هیچ عنوانی را ندارند، اما در عمل آنچه به وقوع می پیوندد، ایجاد محدودیت برای تردد مردم در محلاتی است که این نگهبانان مستقر هستند.

در حال حاضر به گفته رییس مرکز انتظامی پلیس پیشگیری ناجا، حدود ۷۵۰ موسسه حفاظتی و مراقبتی با بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در کشور فعالیت می کنند که علاوه بر حفاظت از محلات، پتانسیل تامین امنیت شرکتها و ادارات مختلف را هم دارند.

سردار محمد شرفی، رییس پلیس پیشگیری ناجا هم می گوید: موسسات حفاظتی و مراقبتی بهترین مدل برای پیشگیری از وقوع جرم است و باعث می‌شود تا هزینه ارتکاب جرم برای مجرم بیشتر شود.

در بیش از ۸۰ نقطه شهر تهران تامین امنیت محلی برون سپاری شده و نگهبانان محلات حضور دارند. نگهبانانی که صلاحیت آنها توسط نیروی انتظامی تایید شده و مورد نظارت کلانتری محل هستندنگهبانان محله در حدود ۸۰ نقطه شهر تهران حضور دارند و پلیس به شهروندان توصیه می کند برای تامین بیشتر امنیت در محلات خود، اقدام به استقرار این نگهبانان در محلات کنند. موضوعی که به گفته نیروی انتظامی مشارکت شهروندان در تامین امنیت به شمار رفته و مبتنی بر قانون است اما در عین حال هزینههایی را برای ساکنان محله ایجاد می کند.

سرهنگ کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران در این باره به خبرنگار مهر، می گوید: هدف نیروی انتظامی برون سپاری یک سری کارهایی است که به مشارکت مردم در امنیت منجر می شود. تمام تلاش ما این است که نگهبانان محله را ترویج کنیم و در حال حاضر این طرح در محلات تهران با مشارکت خود مردم و پلیس در حال اجرا است.

وی می‌افزاید: در بیش از ۸۰ نقطه شهر تهران تامین امنیت محلی برون سپاری شده و نگهبانان محلات حضور دارند. نگهبانانی که صلاحیت آنها توسط نیروی انتظامی تایید شده و مورد نظارت کلانتری محل هستند و این طرح در حال گسترش است.

رئیس پلیس پیشگیری تهران در مورد هدف اجرای این ظرح ادامه می‌دهد: هدف ما این است که در تمامی محلات، طرح نگهبانان محله گسترش یابد. امروز در همه مناطق از جنوب تا مرکز و شمال تهران این نگهبانان حضور دارند و شرکتهای حفاظتی و مراقبتی فعالیت می کنند و معتقدیم باید مشارکت مردم بیشتر شود.

سرهنگ ظهیری در مورد فرآیند به کارگیری نگهبان محله و هزینه‌های اجرای آن به مهر می گوید: چون مردم خودشان درخواست دارند و هزینه در بین ساکنان تقسیم می شود، هزینه‌ زیادی هم ندارد اما امنیت مردم و اموال آنان را تامین می کند و موجب آرامش و آسایش آنان می شود. مردم می‌توانند برای برخورداری از نگهبان محله به کلانتری مراجعه و در خواست خود را به رئیس کلانتری یا معاون پیشگیری اعلام کنند. درخواست آنها برای شرکت‌های مراقبتی ارسال و مراحل استقرار نگهبان محله به سرعت انجام می‌شود.

وی در مورد محدوده نظارت این افراد و آزادی عمل و اختیار آنان در برخورد با شهروندان میافزاید: نگهبانان محله بحث پیشگیری دارند. به محض اینکه مورد مشکوکی را مشاهده کنند، ورود می‌کنند و پلیس را در جریان می گذارند. پلیس در محل حاضر می شود و اقدامات قانونی و انتظامی را نیروهای کلانتری انجام می دهند نه نگهبانان محله.

اینکه نگهبانان محله سر کوچه ها زنجیر بندازند و مسیر را ببندند یا منطقه ای را قرق بکنند به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیسترئیس پلیس پیشگیری تهران اظهار می کند: نگهبانان محله خودشان ضابط انتظامی نیستند و در واقع کمک حال ماموران کلانتری هستند و ارتباط نزدیکی با نیروی انتظامی دارند. ناجا هم اولویت رسیدگی را به تماس‌های این افراد می‌گذارد و در صحنه حاضر می‌شود. اولویت به این دلیل است که نگهبانان در محل به صورت مستقیم حضور دارند و موارد مشکوک را مشاهده می‌کنند.

با وجود این اظهارات، آنچه در عمل مشاهده می شود، حضور پرنگ نگهبانان محلات در مناطق برخوردار شهر تهران و ایجاد محدودیت برای تردد شهروندان غیر ساکن است. موضوعی که رئیس پلیس پایتخت آن را غیر قانونی می داند و می گوید: ما از حضور و وجود نگهبانان محله حمایت می کنیم و از این اقدام دفاع می کنیم. اما اینکه این نگهبانان اقدام به انسداد کوچه ها و ایجاد محدودیت برای شهروندان کنند، یا سر کوچه ها زنجیر بندازند و مسیر را ببندند یا منطقه ای را قرق بکنند به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیست.

سردار حسین رحیمی با بیان اینکه موسسات حفاظتی به طور عام و نگهبانان محله به طور خاص آرام آرام تحت نظارت پلیس قرار می گیرند، میافزاید: تمام کسانی که به عنوان نگهبان محله در جای جای شهر تهران فعالیت می کنند  باید تحت کنترل پلیس قرار گرفته و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

فرمانده انتظامی پایتخت هم با رد اختیار این نگهبانان برای پرسش و پاسخ از شهروندان به مهر میگوید: نگهبانان محله در مورد شهروندان عادی هیچ ورودی نمی‌توانند داشته باشند اما اگر مورد مشکوکی دیدند باید مراقبت و کنترل کنند و به سرعت به پلیس اطلاع دهند. سردار رحیمی تاکید می کند: در حال حاضر ضابط انتظامی فقط پلیس است. نگهبانان محله اجازه ندارند جلوی کسی را بگیرند. ضابط دستگاه قضایی پلیس است و کار ساماندهی نگهبانان محله در کلانتری‌ها شروع شده و در همه مناطق شهر تهران در حال افزایش است.

حضور موسسات حفاظتی و مراقبتی یا در اصلاح عمومی نگهبانان محله چند سالی هست که در برخی محلات پایتخت به ویژه در مناطق شمال و غرب پایتخت خودنمایی می کند. حالا پلیس مصمم است در کنار ضابطه مند کردن این موسسات، حضور نگهبانان محله را در سطح شهر تهران گسترش دهد؛ موضوعی که پلیس می گوید براساس قانون است و ایده آن نبوغ نیروی انتظامی کشورمان.

[ad_2]

Source link