یارمحمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس: احداث فرودگاه مسافربری، مکمل اصلی در توسعه بندر چابهار
یارمحمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس: احداث فرودگاه مسافربری، مکمل اصلی در توسعه بندر چابهار

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس از اجرای پروژه فرودگاه مسافربری در منطقه چابهار خبر داد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، علیم یارمحمدی با اعلام این خبر افزود: اجرای این پروژه از سال‌های گذشته مطرح شده بود و خوشبختانه در ماه‌های اخیر روند اجرای آن سرعت گرفته است. خرید ۲۵۰هکتار زمین برای اجرای پروژه فرودگاه […]


عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس از اجرای پروژه فرودگاه مسافربری در منطقه چابهار خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علیم یارمحمدی با اعلام این خبر افزود: اجرای این پروژه از سال‌های گذشته مطرح شده بود و خوشبختانه در ماه‌های اخیر روند اجرای آن سرعت گرفته است.

خرید ۲۵۰هکتار زمین برای اجرای پروژه فرودگاه جدید چابهار

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اجرای پروژه فرودگاه جدید چابهار حدود ۲۵۰هکتار زمین خریداری شده، البته این اراضی در سال‌های گذشته دارای معارض بود که خوشبختانه مشکلات پیرامونی آن رفع شد.

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه فرودگاه چابهار

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایط کنونی مدیریت سازمان منطقه آزاد چابهار به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه فرودگاه چابهار است، البته مذاکراتی در این رابطه با برخی شرکت‌های خارجی صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌ها و اقدامات در دست اجرا، عملیاتی شدن فرودگاه باری در اطراف چابهار است که خوشبختانه این پروژه نیز در دست اجرا قرار دارد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی در منطقه چابهار

یارمحمدی ادامه داد: قطعا توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی در منطقه چابهار ضروری است، زیرا این مسئله مکمل اصلی در توسعه منطقه آزاد است؛ امروز بندر چابهار به مناطق مختلف جهان ازجمله آسیای میانه، کشورهای عربی و آسیای دور دسترسی دارد و این مسئله می‌طلبد که زیرساخت‌های منطقه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به طور حتم با احداث فرودگاه جدید چابهار شاهد شکوفایی اقتصادی و توسعه این منطقه خواهیم بود، زیرا امروز این منطقه با توجه به معافیت‌های تحریمی، ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی دارد و می‌تواند به دروازده تولید درآمد برای کشور تبدیل شود، از این رو ضروری است که زیرساخت‌های قابل قبولی داشته باشد.

نیاز منطقه چابهار به آزادراه و خطوط ریلی

وی گفت: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های هوایی، منطقه چابهار نیازمند زیرساخت‌های جاده‌ای ازجمله آزادراه و توسعه زیرساخت‌های ریلی است، اما متاسفانه این موارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است که باید برنامه‌ریزی کلانی در این حوزه صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، چابهار را عامل اصلی توسعه کشور به ویژه شرق کشور دانست و گفت: به طور حتم چابهار از میان ۳شاهراه شمال-‌جنوب اهمیت و جایگاه بالاتری داشته و بهترین مزیت ترانزیتی را دارد، از این رو توسعه خطوط ریلی می‌تواند به تحقق این جایگاه کمک کند.

همچنین لازم به ذکر است که عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که در حال حاضر از فرودگاه نظامی کنارک که در فاصله ۴۵کیلومتری چابهار واقع‌ شده، برای رفت‌وآمد مقامات، سرمایه‌گذاران و گردشگران استفاده می‌شود که به دلیل نظامی بودن و امکانات و مساحت اندک، مناسب نیست؛ کما اینکه همین حالا هم در این فرودگاه گاهی موارد شاهد هجوم مسافران از پرواز‌های مختلف هستیم که به دلیل نبود امکانات و مساحت اندک، امکان خدمت‌رسانی به آنها وجود ندارد و این اصلا زیبنده سرمایه‌گذار و یا گردشگری که به چابهار سفرکرده نیست.

ایران نژاد اظهار داشت: از چند سال پیش ساخت یک فرودگاه جدید، بدون محدودیت و با قابلیت پذیرش بیشتر مسافر و پرواز برای چابهار در دستور کار قرار گرفت؛ براساس مطالعات انجام ‌شده فاز اول مجموعه فرودگاهی چابهار که ظرفیت جابجایی یک ‌میلیون مسافر در سال را دارد، نیاز به حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیارد تومان دارد.

راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد به طول ۱۴۵۷کیلومتر طولانی‌ترین خط ریلی کشور است که عملیات احداث آن از سال‌۱۳۸۹ آغاز شده و قرار است چابهار را ابتدا به زاهدان و سپس به مرز میلک در نزدیکی افغانستان و دست آخر با امتداد به سمت بیرجند و تربت‌حیدریه، تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی کشور متصل کند.

این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات با وفقه‌ای ۵ساله دوباره در سال‌۹۴ از سر گرفته شد، اما همچنان باز به دلیل کمبود بودجه، پیشرفت فیزیکی قابل توجهی ندارد.

دکتر روحانی در مراسم افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی با بیان‌ اینکه اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار موقعیت این منطقه را ممتازتر می‌کند، گفت: چابهار تا سال‌۱۴۰۰ و پایان دولت دوازدهم به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

نوشته یارمحمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس: احداث فرودگاه مسافربری، مکمل اصلی در توسعه بندر چابهار اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link