۳ اقدام فوری ایران در صورت خروج ترامپ از برجام
۳ اقدام فوری ایران در صورت خروج ترامپ از برجام

خبرگزاری تسنیم: تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت، اما از اواخر شهریور ماه سال ۹۶ این برنامه قوت گرفت و در مهرماه همان سال، به‌طور جدی در دستورکار دولت آمریکا قرار گرفت. بهانه‌جویی‌های آمریکا و تهدید مستمر به خروج […]



خبرگزاری تسنیم: تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت، اما از اواخر شهریور ماه سال ۹۶ این برنامه قوت گرفت و در مهرماه همان سال، به‌طور جدی در دستورکار دولت آمریکا قرار گرفت.

بهانه‌جویی‌های آمریکا و تهدید مستمر به خروج از برجام از واپسین روز‌های سال ۹۶ قوت گرفت و مجدداً اخباری در مورد تلاش‌های آمریکا برای برهم زدن برجام شنیده شد که این اخبار در فروردین و اردیبهشت امسال شدت گرفت؛ حالا باید دید ترامپ با برجام چه می‌کند.

اما اگر آمریکا با تصمیم رئیس جمهور خود از برجام خارج شود، تصمیم ایران چه خواهد بود و پس از برجام چگونه عمل میکند؟

چند روز قبل علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در صورت خروج آمریکا از برجام توانایی بازگشت‌پذیری ایران به چه صورت است؟ تاکید کرد: بار‌ها گفتم از نظر فنی کاملا قدرت بازگشت‌پذیری را به مراتب بیش از گذشته و در جایگاهی به مراتب بالاتر از قبل برجام داریم. بار‌ها بر این موضوع تاکید کردم و این امر نه شعار و نه غلو است. اگر نتوانیم آن‌گونه که قول دادیم عمل کنیم، آبروی جمهوری اسلامی، مسئولان، بنده و هم آبروی سازمان انرژی اتمی در خطر است.

امروز نیز حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در گفت: وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم از برنامه‌های دولت و مجلس و هماهنگی نهاد‌های مربوطه در شرایط خروج آمریکا از برجام سخن گفت و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی فکر و برنامه دارد و متناظر و متناسب عمل میکند.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌ها و تصمیمات صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران در صورت باقی ماندن آمریکا بر تعهدات خود در برجام، در این توافق باقی میماند و در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران نیز متناسب با آن خارج شده و اقدامات بعدی را انجام میدهد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه اگر ترامپ از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران در گام اول و به سرعت سه اقدام را انجام میدهد، در خصوص این سه اقدام فوری گفت: ایران در گام نخست نصب سانتیفیوژ‌ها را به هر تعداد و میزانی که نیازمان باشد، افزایش میدهد.

ذوالنوری در خصوص اقدام دوم ایران خاطرنشان کرد: از آنجا که برجام سقف انباشت اورانیوم غنی شده ما را به ۳۰۰ کیلوگرم همزمان در سال محدود کرده بود، پس از خروج آمریکا از برجام ما به سرعت انباشت اورانیوم غنی سازی شده و مصرف آن را به هر حجم و تناژی که در مقاصد صلحآمیز نیازمان باشد، افزایش خواهیم داد.

وی درباره سومین اقدام فوری ایران نیز گفت: ما قبل از برجام برای تامین سوخت راکتور ۵ مگاواتی تحقیقاتی راضی در تهران، اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی میکردیم، اما برجام غنی سازی ما را به ۳.۶۷ درصد محدود کرد، لذا پس از خروج ترامپ از برجام، چون دیگر برجامی وجود ندارد و ما در غنی سازی محدودیتی نخواهیم داشت، اورانیوم را تا هر درصدی که مقاصد صلح آمیز ما اقتضا کند، غنی‌سازی خواهیم کرد.

رئیس کمیته هست‌های مجلس با تاکید بر اینکه این سه اقدام، گام ابتدایی ایران است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بقیه اقدامات خود را به تناظر رفتار آمریکا انجام خواهد داد.

ذوالنوری در پاسخ به این سوال که با توجه به بازدید‌های مرتب کمیته هست‌های مجلس از تاسیسات هستهای، آیا زمینه‌ها و زیرساخت‌ها برای برگشت‌پذیری فوری به شرایط قبل از برجام فراهم است یا خیر؟ گفت: براساس بازدید‌هایی که داشتیم، میتوان گفت که زیرساخت‌ها و زمینه‌ها برای برگشت پذیری فوری در یک جا‌هایی فراهم است به عنوان مثال ما برای بازگشت به غنیسازی با درصد بالا هیچ مشکلی نداریم و در زمان کوتاهی میتوانیم به شرایط گذشته برگردیم، اما برای بازگشت رآکتور اراک به وضعیت قبلی خود، زمان بیشتری نیاز داریم.



Source link