بهتر است بگوییم اینترنت بی‌سیم، دقیقا همانند برق است؛ تنها زمانی متوجه عدم وجود آن می‌شویم که دیگر دستگاه ما به وسیله آن کاری انجام نمی‌دهد. و طبیعی است که بعد از رخ دادن این موضوع، دچار ترس و وحشت شویم! البته نیازی به نگرانی نیست. شبکه بی‌سیم – که قالبا از طریق فناوری Wi-Fi از آن استفاده می‌کنیم – می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد و همچون هرمشکل دیگر در دنیای فناوری، مشکلات Wi-Fi نیز راه‌حل‌های اختصاصی خود را دارند. اگر شبکه Wi-Fi شما با مشکل مواجه است یا دیگر کار نمی‌کند، بهتر است لیست زیر را بررسی کنید. در این لیست، به شما از مشکلات احتمالی و روش‌های برطرف کردن احتمالی خواهیم گفت.

۱٫    سرعت اینترنت پایین در برخی از اتاق‌های خاص
ممکن است در سالن اصلی خانه، اینترنت شما سرعت بسیار بالایی داشته باشد. اما به محض اینکه وارد یک اتاق می‌شوید، سرعت اینترنت شما کاهش پیدا کند و نتوانید سیگنال روتر خود را به درستی دریافت کنید. دلیل این مشکل چیست و چه راه‌حل‌هایی برای آن پیشنهاد می‌شود؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

راه‌حل‌های احتمالی
•    روتر اینترنت خود را جابه‌جا کنید. نباید فراموش کرد که فناوری Wi-Fi از امواج رادیویی استفاده می‌کند. این یعنی روتر Wi-Fi شما، سیگنال‌های خود را از یک نقطه مرکزی به اطراف اراسل خواهد کرد. برای مثال اگر روتر شما در گوشه‌ای از خانه قرار دارد، می‌تواند بخش عظیمی از خیابان را پوشش بدهد (!) اما از سیگنال قوی در اتاق شما خبری نباشد. پس سعی کنید با توجه به موقعیت استفاده از روتر در محیط موردنظر، مکان مناسب‌تری را برای قراردادن آن درنظر بگیرید.

•    یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به دریافت سیگنال بهتر و در نتیجه اینترنت سریع‌تر منجر شود، تنظیم آنتن یا آنتن‌های روتر است. اگر خانه شما سقف بلندی دارد و ارتفاع زیادی در اتاق‌ها دارید، ممکن است تنظیم آنتن به دو صورت افقی یا عمودی در محیط، باعث دریافت سیگنال بهتر از سوی دستگاه شما شود. پس آنتن را جابه‌جا کنید و ببینید آیا این کار می‌تواند تاثیری در سرعت شما داشته باشد؟

•    یک موضوع دیگر که کم‌تر به آن توجه می‌کنیم، تداخل سیگنال روتر با روترهای نزدیک است. درواقع بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که در یک فضای آپارتمانی، ممکن است ده‌ها روتر دیگر نیز وجود داشته باشد. این امر می‌تواند به تداخل سیگنال‌ها و عدم کارایی درست روتر شما منجر شود. موضوع این است که روترهای مختلف از کانال‌های مختلف برای ارسال امواج استفاده می‌کنند. حال اگر بتوانید کانال روتر خود را تعویض کنید و به مسیر جدیدی ببرید، دیگر مشکل تداخل را نخواهید داشت. درحال حاضر برنامه‌هایی همچون NetSpot و Wi-Fi Analyzer برای دستگاه‌های مک و ویندوز وجود دارد که می‌تواند با شناسایی شبکه‌ها یا بهتر است بگوییم روترهای اطراف، به شما کانال مورد استفاده توسط آن‌ها را بگوید. اگر فکر می‌کنید روتر شما با کانال یک روتر دیگر تداخل دارد، بهتر است کانال آن را عوض کنید.

•    اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتوانست این مشکل را برطرف کند، بهتر است به فکر خرید یک روتر بهتر باشید. این احتمال وجود دارد که روتر شما قادر نیست به تنهایی تمام فضای موردنظر را پوشش بدهد. به‌علاوه، می‌توانید از یک روتر دیگر در توزیع سیگنال Wi-Fi استفاده کنید. روتر دوم می‌تواند در نقش یک Access Point جدید ظاهر شود و در رساندن سیگنال به سطح محیط کمک کند.

۲٫    سرعت پایین اینترنت در هر نقطه از محیط
مشکل قبلی که از آن صحبت کردیم، می‌توانست بر اثر موقعیت مکانی شما نسبت به روتر ایجاد شود. اما اگر به روتر خود نزدیک باشید و بازهم نتوانید از طریق شبکه بی‌سیم سرعت خوبی داشته باشید، چه راه‌حل‌هایی خواهید داشت؟

•    اولین کار برای شناسایی بهتر مشکل، اتصال لپ‌تاپ به روتر از طریق کابل است. لپ‌تاپ خود را به روتر متصل کنید و با استفاده از وب‌سایت‌هایی همچون speedtest.net سرعت اینترنت خود را مشاهده کنید. اگر از طریق اتصال با کابل نیز سرعت شما همچنان پایین بود، پس در شبکه بی‌سیم شما مشکلی وجود ندارد و وقت آن است که به دلیل وجود مشکل در سرعت اینترنت، با ISP خود تماس برقرار کنید.

•    همان‌طور که در مشکل اول نیز گفتیم، ممکن است عدم سیگنال رسانی درست در روتر شما به تداخل آن با سیگنال روترهای اطراف مربوط شود. برای جلوگیری از این موضوع، از برنامه‌هایی همچون NetSpot در مک و ویندوز و Wi-Fi Analyzer در اندروید استفاده کنید. اگر سیگنال روتر شما با سیگنال روترهای دیگر تداخل دارد، وقت آن است که کانال روتر خود را تغییر و از یک کانال کاملا جدید استفاده کنید. البته ممکن است کانال‌های دیگر نیز توسط روترهای متفرقه اشغال شده باشند. پس به دنبال کانالی باشید که ترافیک کم‌تری دارد.

•    اگر این موارد نتوانستند مشکل را برطرف کنند، روتر خود را به تنظیمات اولیه بازگردانید و سعی کنید تنظیمات آن را از ابتدا انجام بدهید. بهترین روش برای این کار، استفاده از دکمه Reset در بخش پشتی روتر است که می‌توانید آن را با یک سوزن فشار بدهید. این دکمه را برای چندین ثانیه نگه دارید تا تمامی چراغ‌های روتر خاموش و روشن شوند. البته فراموش نکنید که با انجام این کار، تمامی تنظیمات موجود روی روتر شما پاک می‌شود و باید آن‌ها را از ابتدا انجام بدهید. پس اطمینان حاصل کنید که تمامی اطلاعات موردنیاز برای راه‌اندازی مجدد روتر را در اختیار دارید.

•    اما اگر روش‌های بالا نتوانستند مشکل شما را برطرف کنند، باید گفت روتر شما درحال خراب شدن است؛ موضوعی که به راحتی رخ می‌دهد و باید انتظار آن را داشته باشید. پس سعی کنید با تحقیق درباره متراژ محیط، تعداد دستگاه‌های مورداستفاده و دیگر پارامترهای مهم، یک روتر جدید را برای خود خریداری کنید. البته اگر با خرید یک روتر جدید نیز همچنان چنین مشکلی را دارید (یا روتر فعلی شما سالم است و تنها روی یک دستگاه خاص سرعت پایینی دارید) موضوع به مودم دستگاه شما مربوط می‌شود. ممکن است کامپیوتر شما با اتصال به روتر سرعت پایینی داشته باشد، اما گوشی هوشمند شما به راحتی به روتر متصل شود و سرعت بالایی نیز داشته باشد. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید، باید گفت مودم لپ‌تاپ شما دچار مشکل است و باید به فکر تعویض آن باشید. پس بهتر است تمامی جوانب کار را درنظر بگیرید و با توجه به مشکلی که دارید، اقدامات لازم را انجام بدهید.

۳٫    عدم دسترسی به امواج Wi-Fi در برخی از اتاق‌های خاص
•    روتر اینترنت خود را جابه‌جا کنید. نباید فراموش کرد که فناوری Wi-Fi از امواج رادیویی استفاده می‌کند. این یعنی روتر Wi-Fi شما، سیگنال‌های خود را از یک نقطه مرکزی به اطراف اراسل خواهد کرد. برای مثال اگر روتر شما در گوشه‌ای از خانه قرار دارد، می‌تواند بخش عظیمی از خیابان را پوشش بدهد (!) اما از سیگنال قوی در اتاق شما خبری نباشد. پس سعی کنید با توجه به موقعیت استفاده از روتر در محیط موردنظر، مکان مناسب‌تری را برای قراردادن آن درنظر بگیرید.

•    یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به دریافت سیگنال بهتر و در نتیجه اینترنت سریع‌تر منجر شود، تنظیم آنتن یا آنتن‌های روتر است. اگر خانه شما سقف بلندی دارد و ارتفاع زیادی در اتاق‌ها دارید، ممکن است تنظیم آنتن به دو صورت افقی یا عمودی در محیط، باعث دریافت سیگنال بهتر از سوی دستگاه شما شود. پس آنتن را جابه‌جا کنید و ببینید آیا این کار می‌تواند تاثیری در سرعت شما داشته باشد؟

•    یک موضوع دیگر که کم‌تر به آن توجه می‌کنیم، تداخل سیگنال روتر با روترهای نزدیک است. درواقع بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که در یک فضای آپارتمانی، ممکن است ده‌ها روتر دیگر نیز وجود داشته باشد. این امر می‌تواند به تداخل سیگنال‌ها و عدم کارایی درست روتر شما منجر شود. موضوع این است که روترهای مختلف از کانال‌های مختلف برای ارسال امواج استفاده می‌کنند. حال اگر بتوانید کانال روتر خود را تعویض کنید و به مسیر جدیدی ببرید، دیگر مشکل تداخل را نخواهید داشت. درحال حاضر برنامه‌هایی همچون NetSpot و Wi-Fi Analyzer برای دستگاه‌های مک و ویندوز وجود دارد که می‌تواند با شناسایی شبکه‌ها یا بهتر است بگوییم روترهای اطراف، به شما کانال مورد استفاده توسط آن‌ها را بگوید. اگر فکر می‌کنید روتر شما با کانال یک روتر دیگر تداخل دارد، بهتر است کانال آن را عوض کنید.

•    اگر این موارد نتوانستند مشکل شما را برطرف کنند، باید در فکر خرید یک روتر Wi-Fi جدید باشید. ممکن است امواج ایجادشده در روتر شما به اندازه کافی قوی نباشند تا به راحتی به تمامی اتاق‌های موجود در محیط شما دسترسی پیدا کنند.

۴٫    هیچ دستگاهی نمی‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به روتر متصل شود
ممکن است موردی ایجاد شود که در آن نتوانید هیچ‌کدام از دستگاه‌های هوشمند خود را به روتر متصل کنید. چرا چنین چیزی رخ می‌دهد و درصورت برخورد با این مشکل، راه‌حل نهایی چه خواهد بود؟
•    با استفاده از یک کابل اترنت، لپ‌تاپ خود را به روتر متصل کنید. اگر لپ‌تاپ شما از این طریق توانست به روتر متصل شود، پس سیستم Wi-Fi روتر شما مشکل دارد. اما اگر حتی با استفاده از کابل نیز نتوانستید به اینترنت متصل شوید، پس احتمال مشکل در ارتباط اینترنت شما بسیار بالا است. وقت آن رسیده تا با ISP خود تماس برقرار کنید.

•    روتر خود را به تنظیمات اولیه بازگردانید و بار دیگر آن را راه‌اندازی کنید. به یاد داشته باشید که با استفاده از دکمه Reset موجود در پشت روتر، این کار به راحتی قابل انجام است. البته نباید فراموش کرد که انجام این کار، تمامی اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده روی روتر را پاک می‌کند و در لحظه راه‌اندازی مجدد، باید اطلاعات اولیه ارتباط خود را وارد کنید. اگر این اطلاعات را در اختیار ندارید، با شرکت اینترنت خود (ISP) تماس بگیرید تا شما را در انجام این مراحل راهنمایی کنند.

•    اگر حتی راه‌اندازی مجدد روتر نیز نتوانست مشکل را برطرف کند، وقت آن رسیده تا با روتر قدیمی خود خداحافظی کنید و به فکر خرید یک روتر کاملا جدید باشید.

WIFIP2

۵٫    یک دستگاه خاص نمی‌تواند به شبکه متصل شود
احتمالا شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید. بسیاری از دستگاه‌ها به راحتی به روتر متصل می‌شوند، اما یک دستگاه خاص نمی‌تواند به هیچ‌ شیوه‌ای وارد شبکه Wi-Fi شود. چرا چنین مشکلی رخ می‌دهد و راه‌حل احتمالی برای برطرف کردن آن چیست؟

•    این مشکل می‌تواند یک موضوع موقتی باشد. در بیشتر موارد، خاموش کردن Wi-Fi در دستگاه موردنظر یا از برق کشیدن روتر به مدت ۵ دقیقه، می‌تواند مشکل را برطرف کند. پس سعی کنید ارتباط را از هر دو طرف برای دقایقی قطع کنید و نتیجه را ببینید.

•    اگر روش اول نتوانست مشکل را رفع کند یا بار دیگر شاهد رخ دادن آن بودید، سعی کنید روتر موردنظر را از لیست اتصالات Wi-Fi دستگاه خود حذف کنید. بعد از انجام این کار، باردیگر به روتر متصل شوید. این کار در بسیاری از موارد می‌تواند مشکل شما را حل کند.

•    اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، گزینه wifi troubleshooting را انتخاب کرده و مورد Identify and repair network issues را بزنید. این کار می‌تواند به شما راهنمایی‌های زیادی را انجام بدهد و حتی به صورت خودکار مشکل را حل کند.

•    اگر از کاربران MacOS هستید، باید از ابزار Wireless Diagonstics استفاده کنید. کلید آپشن را نگه دارید و روی گزینه Wi-Fi کلیک کنید. سپس در آنجا گزینه Open Wireless Diagonistcs را بزنید و مراحلی که در صفحه وجود دارد را دنبال کنید. شانس بسیار زیادی وجود دارد که بخش رفع خودکار مشکل در ویندوز ۱۰ یا MacOS، بتوانند مشکل شما را کاملا برطرف کنند.

•    در آخر، بهتر است دستگاه خود را خاموش و روشن کنید. این کار می‌تواند مشکل اتصال به شبکه‌های مختلف را برطرف کند.

۶٫    قطع اتصال به صورت تصادفی
آیا ارتباط دستگاه شما به صورت تصادفی و کاملا ناگهانی با یک روتر قطع می‌شود؟ پس راه‌حل‌های زیر را درنظر بگیرید.
•    آیا الگوی خاصی در قطع شدن شما از روتر وجود دارد؟ برای مثال، هنگامی که دستگاه ماکروویو خود را روشن می‌کنید، ارتباط شما با روتر قطع می‌شود؟ شاید این موضوع عجیب به نظر برسد، اما برخی از روترها – به ویژه روترهای قدیمی و در فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز – با این موضوع مشکل دارند. اگر از یک ماکروویو قدیمی‌تر نیز استفاده کنید، احتمال وجود این مشکل بسیار بالا است.

•    یک موضوع دیگر که ممکن است در این مورد نیز رخ بدهد، تداخل سیگنال روتر با روترهای نزدیک است. درواقع بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که در یک فضای آپارتمانی، ممکن است ده‌ها روتر دیگر نیز وجود داشته باشد. این امر می‌تواند به تداخل سیگنال‌ها و عدم کارایی درست روتر شما منجر شود. موضوع این است که روترهای مختلف از کانال‌های مختلف برای ارسال امواج استفاده می‌کنند. حال اگر بتوانید کانال روتر خود را تعویض کنید و به مسیر جدیدی ببرید، دیگر مشکل تداخل را نخواهید داشت. درحال حاضر برنامه‌هایی همچون NetSpot و Wi-Fi Analyzer برای دستگاه‌های مک و ویندوز وجود دارد که می‌تواند با شناسایی شبکه‌ها یا بهتر است بگوییم روترهای اطراف، به شما کانال مورد استفاده توسط آن‌ها را بگوید. اگر فکر می‌کنید روتر شما با کانال یک روتر دیگر تداخل دارد، بهتر است کانال آن را عوض کنید.

•    اگر هیچ‌کدام از موارد بالا نتوانست مشکل را برطرف کند، وقت ری‌استارت کردن مودم فرارسیده است. درواقع موضوع قطع شدن دائم از شبکه، می‌تواند یک مشکل نرم‌افزاری باشد که به راحتی با پاک کردن تنظیمات مودم – یا حذف روتر از لیست شبکه دستگاه موردنظر – برطرف می‌شود.

۷٫    ناپدید شدن شبکه Wi-Fi از لیست شبکه‌های موجود
این مشکل از جمله مواردی است که به صورت مداوم رخ می‌دهد. اما سوال اصلی این است: چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟
•    این احتمال وجود دارد که روتر به صورت خودکار خود را خاموش و روشن کند. البته از طرفی ممکن است روتر شما به صورت خودکار به حالت تنظیمات اولیه بازگشته باشد. پس اگر روتر جدیدی در لیست شبکه‌های موجود می‌بینید که با نام برند روتر شما برابری می‌کند، احتمالا روتر شما خواهد بود.

•    اما اگر بعد از ناپدید شدن روتر در لیست شبکه، دیگر نمی‌توانید آن را مشاهده کنید، وقت آن رسیده تا کابل اترنت را مورداستفاده قرار بدهید. سیستم خود را با استفاده از کابل به روتر وصل کنید و وجود یا عدم وجود اتصال را بررسی کنید.

۸٫    اتصال به روتر و عدم وجود اینترنت
آیا به روتر یا شبکه موجود متصل می‌شوید، اما از ارتباط با اینترنت خبری نیست؟ این موضوع می‌تواند به صورت روزانه برای ما تکرار شود. اما راه‌حل چه خواهد بود؟

•    سعی کنید مودم خود را خاموش و روشن کنید. اگر این راه نیز نتوانست مشکل را حل کند، برای دقایقی مودم را از برق جدا کنید. این کار را با سیستم خود نیز انجام بدهید. سیستم Wi-Fi را خاموش کنید و روتر را از لیست شبکه حذف کنید. مجددا تلاش داشته باشید تا به روتر متصل شوید.

•    سعی کنید با استفاده از یک کابل اترنت به روتر خود متصل شوید. اگر حتی در این حالت نیز از ارتباط اینترنت خبری نبود، این یعنی مشکل از شبکه بی‌سیم روتر نیست؛ بلکه به ارتباط اینترنت با روتر شما مربوط می‌شود. کابل‌ها و دیگر اتصالات را بررسی کنید و در صورت نیافتن پاسخ مناسب، با ISP خود تماس بگیرید و موضوع را گزارش بدهید. ممکن است قطعی اینترنت یک موضوع سراسری از سوی شرکت مادر باشد.

۹٫    روتر به صورت مداوم خاموش می‌شود و تنها راه ری‌استارت کردن آن است

•    روتر را بار دیگر راه‌اندازی کند. در بیشتر مواقع، یک نقص نرم‌افزاری می‌تواند باعث بروز چنین موضوعاتی شود. پس با راه‌اندازی مجدد روتر، از تنظیمات درست و بهینه آن اطمینان حاصل خواهید کرد.

•    اگر خاموش و روشن کردن، بررسی اتصالات و در نهایت راه‌اندازی مجدد تنظیمات نتوانست این مشکل را برطرف کند، وقت آن رسیده تا در فکر خرید یک روتر جدید باشید؛ چراکه آخرین عنصری که می‌تواند چنین چیزی را ایجاد کند، احتمالا یک نقص نرم‌افزاری است.

۱۰٫     فراموش کردن رمز شبکه Wi-Fi
•    ابتدا روی میز و زیر آن را به خوبی بررسی کنید. چه کسی می‌داند؟ شاید آن را روی یک تکه کاغذ نوشته باشید!
•    اگر مورد اول نتوانست مشکل شما را حل کند – که احتمالا نمی‌تواند (!) – تنها راه شما راه‌اندازی مجدد روتر است. سعی کنید با استفاده از دکمه موجود در بخش پشتی روتر، دستگاه را کاملا ری‌ست کنید. بعد از انجام این کار، تمامی تنظیمات شما از روی مودم برداشته می‌شود و باید تمام اطلاعات را بار دیگر در آن وارد کنید.

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی