چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۹
  • کد خبر : 35251

برخورد با عرضه دو نرخی خودروهای داخلی

تعیین دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار کالاهای انحصاری مانند خودرو ازجمله وظایف ذاتی شورای رقابت است.

بر این اساس پس از ابلاغ ضوابط تعیین قیمت خودروهای داخلی در اردیبهشت‌ماه امسال، شورای رقابت با دعوت از مدیران خودروساز به بررسی وضعیت بازار خودرو در شش‌ماهه نخست امسال پرداخت. براساس نتایج بررسی شورای رقابت، ۲خودروی پژوپارس و تندر۹۰ ایران‌خودرو درگیر افزایش قیمت و حاشیه بازار شده بود که شورای رقابت با اخطاری شدید، از ایران‌خودرو خواست تا هرچه سریع‌تر مشکل حاشیه بازار این خودروها را رفع کند.

گرچه خودروسازان با استناد به آمار و نمودارها تأکید داشتند که میزان تولید و عرضه خودروهای مذکور طی شش‌ماهه نخست امسال افزایش داشته اما خروج تدریجی بازار خودرو از رکود و افزایش تقاضا موجب شکل‌گیری حاشیه بازار این خودروها شده است. همچنین طی ۳‌ماه گذشته، برخی خودروهای مونتاژی تازه‌وارد مانند ساندرو استپ وی یا برلیانس دچار بازارهای حاشیه‌ای شد که شورای رقابت با دریافت شکایت‌هایی از مشتریان این خودروها مبنی بر عرضه چندنرخی و تفاوت چند میلیون تومانی قیمت‌ آن در بازار آزاد، ساماندهی بازار این خودروها را در دستور کار قرار داد؛

گرچه اینگونه خودروهای مونتاژی جدید دارای قیمت بیش از ۵۰میلیون تومان، بازاری نسبتا رقابتی داشته و مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست اما این شکایت‌ها موجب شد تا شورای رقابت فکری به حال حاشیه بازار اینگونه خودروها کند.
بر این اساس مقرر شد تا در نخستین گام، شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای مذکور حداقل طی دوره یک‌ساله، ارائه این خودروها را با کارت ملی در دستور کار قرار دهند و از عرضه بیش از یک خودرو به هر مشتری خودداری کنند.

واقعیت آن است که عرضه‌کنندگان اینگونه خودروها قادر به پیش‌بینی میزان تقاضای بازار برای خودروهای جدید مانند ساندروی استپ وی نیستند و به همین دلیل همه سهمیه پیش‌بینی شده برای فروش نقدی و پیش‌فروش این خودرو ظرف مدت چند ساعت به فروش رسید.

اشتباه دیگر عرضه‌کنندگان این خودرو آن بود که محدودیتی برای عرضه بیش از یک دستگاه به هر مشتری بر مبنای مشخصات خریدار، درنظر گرفته نشده و به همین دلیل برخی دلال‌ها و واسطه‌ها برای کسب سود بیشتر چند خودرو خریداری کرده و به شکل‌گیری تفاوت قیمت حدود ۸میلیون تومانی آن در حاشیه بازار دامن زدند.

با این شرایط خودروسازان ملزم شده‌اند تا هر چه سریع‌تر طرحی را برای شورا ارائه و اعلام کنند که چگونه می‌توانند از شکل‌گیری بازارهای حاشیه‌ای برای اینگونه خودروها جلوگیری کنند. شورای رقابت منتظر طرح عرضه‌کنندگان اینگونه خودروها برای رفع معضل افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار آزاد و عرضه چندنرخی است تا برخوردی مناسب با اینگونه تخلفات داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مخاطبین محترم؛

۱) هفت روز خبر، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد . ۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد . ۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید . ۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید . ۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .

    ذخیره اورانیوم غنی شده ایران کمتر از میزان مجاز است تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت عنوان کمک به نیازمندان! عضو باشگاه سیاسی میلیاردرها برای محرومان اشک ریخت! کیهان و خوانندگان هر فکر تازه‌ای همراه با خلاقیت و نوآوری مطلوب است انتخابات فرصتی برای کشف و عرضه نخبگان است آزمایش بلکو فیلمی در ژانر وحشت / آغاز یک بازی مرگبار در آسمانخراش+ عکس نرخ تورم به ۸/۷ درصد رسید رانت پروانه‌های صوری و معافیت مالیاتی محصولات پتروشیمی به دلالان رسید سینمای کوتاه‌تر اندیشه‌های بیشتری دارد اعلام نتایج آرا انتخابات شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کتاب سال سینمای ایران برندگانش را شناخت/ تجلیل از ناشر برتر موسسه مالی اعتباری با مجوز سوری برای فریب مردم! غیب شدن شبانه ده‌ها موسسه مالی در سکوت قانون! امام جمعه اهواز: از بانک‌های خوزستان شکایت می‌کنم بودجه ۹۶ با برنامه ششم مغایرت دارد/ عدم توجه به همسان‌سازی حقوق