کپچر کراس‌اوور کامپکت شرکت خودروسازی رنو است که در ابتدا در قالب یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۱ به‌ نمایش گذاشته شد؛ اما نسخه‌ی تجاری این خودرو در سال ۲۰۱۳ و در همان نمایشگاه رونمایی و فروش آن نیز در آوریل همان سال در کشور فرانسه آغاز شد.

رنو کپچر / renault captur

طی سال‌های گذشته در بازار خودروی بسیاری از کشورهای دنیا، کلاس خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند به محبوبیت چشم‌گیری دست یافته‌ است؛ در این بین خودروهای کراس‌اوور جمع‌وجور به‌ دلیل عملکرد قابل قبول، فضای مناسب و قیمت مناسبی که دارند، به انتخاب بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان بدل شده‌اند. شرکت رنو نیز برای بهره‌گیری از این گرایش به‌وجودآمده و سوددهی بیشتر، با عرضه‌ی خودروی زیبایی همچون کپچر، سعی دارد به رقابت با کمپانی‌های دیگر فعال در این حوزه بپردازد.

شرایط پیش فروش

پیش‌فروش رنو کپچر با موعد تحویل تیر و مرداد ۹۶ از ۲۰ بهمن ماه آغاز خواهد شد. برنامه‌ریزی برای طرح‌های بعدی فروش و ارائه‌ی رنو کپچر نیز در دستور کار قرار دارد. بر این اساس برای تحویل رنو کپچر در ماه‌های تیر و مرداد ۹۶، مبلغ پیش پرداخت ۵۵ میلیون تومان است و سود مشارکتی سالانه ۱۸ درصد نیز در زمان تحویل به مشتریان تعلق خواهد گرفت.

مشخصات فنی رنو کپچر

شرکت رنو خودروی کراس‌اوور کپچر ۲۰۱۷ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌هایی با حجم ۸۹۸ و ۱۱۹۷ سی‌سی عرضه می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌‌سایت رنو، این پیشرانه‌ها به‌ ترتیب قادر به تولید توان بیشینه‌ی ۹۰ و ۱۲۰ اسب بخار هستند. توان بیشینه‌ی هردوی این پیشرانه‌ها در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است.

رنو کپچر / renault captur

رنو نمونه‌ی ضعیف‌تر این پیشرانه را تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی همراه می‌کند؛ اما مدل‌هایی که با پیشرانه‌ی ۱۲۰ اسب بخاری عرضه می‌شوند، با دو نوع جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و ۶ سرعته‌ی اتوماتیک دو کلاچه قابل سفارش هستند. یکی از نکات ناامیدکننده در ارتباط با کراس‌اوور رنو کپچر بهره‌ نبردن آن از سیستم چهارچرخ محرک است؛ توان خروجی پیشرانه‌ی این خودرو تنها به چرخ‌‌های جلوی آن منتقل می‌شود و به‌طور حتم این مسئله تأثیری منفی در عملکرد خودروی مورد بحث خواهد داشت.

کراس‌اوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران‌ خودرو و تنها با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری و جعبه‌دنده‌ی خودکار عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی یادشده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است و از توربوشارژر نیز بهره می‌برد، ضمن آنکه عملکرد سوپاپ‌های آن توسط سیستم VVT یا سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم می‌شود.

طبق اعلام ایران‌خودرو، این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر، به‌ترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت رنو کپچر ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و مدت‌زمان مورد نیاز برای رسیدن آن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۹ ثانیه است. ایران‌خودرو میزان مصرف سوخت رنو کپچر را در حالت ترکیبی، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.

رنو کپچر / renault captur

در مورد سیستم تعلیق رنو کپچر نیز باید بگوییم کمپانی سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع مک‌فرسون مستقل و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. رنو برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی انتخاب کرده است؛ اما برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است. این موضوع را می‌توان یکی از نقاط ضعف رنو کپچر با قیمت ۱۱۰ میلیون تومانی آن دانست.

مشخصات رنو کپچر
حجم موتور (سی‌سی) ۱۱۹۷
تعداد سیلندر ۴
تعداد مجموع سوپاپ ۱۶
حداکثر قدرت خروجی ۱۲۰
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۹۲
شتاب صفر تا صد (به ثانیه) ۱۰.۹
نوع جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه
حجم باک (لیتر) ۴۵
مصرف سوخت شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
مصرف سوخت بزرگراه (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۹
طول (میلی‌متر) ۴۱۲۲
عرض (میلی‌متر) ۱۷۷۸
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۵۶۶
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۸۰
استاندارد آلایندگی یورو ۵
تایر (اینچ) ۱۷

طراحی بدنه و کابین رنو کپچر

کپچر از همان پلتفرمی استفاده می‌کند که پیش از این در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به‌ کار گرفته شده بود. این خودرو با طول۴۱۲۲ میلی‌متری خود، اندکی از هاچبک کلیو با طول۳۹۸۶ میلی‌متر طویل‌تر؛ اما به‌ میزان اندکی از نیسان جوک ۴۱۳۵ میلی‌متری کوتاه‌تر است.

رنو کپچر / renault captur

این خودرو زیر نظر لارنس ون‌ دن‌ اکر، مدیر واحد طراحی کمپانی رنو طراحی شده است و بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن به‌عنوان «کراس‌اوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد می‌کند که «بسیار کاربرپسند» است. در نمای خارجی رنو کپچر از دو رنگ استفاده شده است و طراحی آن از بسیاری لحاظ به رنو کلیو، برادر کوچک‌تر این خودرو شباهت دارد؛ چراغ‌های جلویی که تا بخش جانبی خودرو کشیده شده‌اند، نشان بزرگ رنو که در دماغه‌ی خودرو نصب شده است و انحنای جانبی جذاب، از جمله‌ی شباهت‌های بین دو خودروی یادشده هستند.

در نمای عقب خودرو، چراغ‌های کوچک و عریض رنو کپچر به‌ همراه ستون‌های انتهایی پنجره‌ها که به سمت بالا کشیده‌ شده‌اند بر پویایی و جذابیت آن افزوده‌اند؛ درحالی‌که قوس‌ عریض و برجسته‌ی چرخ‌های آن، حس خودرویی اسپرت را القاء می‌کنند. روی‌هم‌رفته طراحی نمای خارجی رنو کپچر بسیار جذاب و خاص است و نمی‌توان ایراد خاصی از این لحاظ به آن وارد کرد. کپچر خودرویی است که با طراحی چشم‌گیر و زیبا، می‌تواند نگاه‌ها را به‌ سوی خود معطوف کند. طبق ادعای رنو، این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است تا نقش خودرویی چندمنظوره (MPV) را داشته باشد.

رنو برای هماهنگی بهتر نمای داخلی و خارجی کپچر، در داخل کابین نیز از دو رنگ استفاده کرده است. متأسفانه فضای داخلی این خودرو به‌اندازه‌ی نمای خارجی آن جذاب نیست و طراحی بسیار ساده‌ای دارد. مواد به‌کاررفته در ساخت بخش‌های مختلف کابین مانند داشبورد و کنسول از نوع پلاستیک سخت هستند و کیفیت چندان بالایی ندارند.

با وجود ابعاد کلی کوچک کپچر، ارتفاع نسبتا بلند آن، فضای مناسبی برای سر سرنشینان ردیف جلو و عقب خودرو فراهم کرده است. فضای در نظر گرفته‌شده برای پاهای سرنشینان نیز کافی به‌ نظر می‌رسد. البته امکان جابه‌جایی صندلی‌های عقب نیز برای تنظیم فضای پا برای سرنشینان عقب فراهم شده است؛ به‌ لطف این قابلیت می‌توان حجم فضای بار را نیز بسته به نیاز، بین ۳۷۷ و ۴۵۵ لیتر تغییر داد.

در حالت کلی، اگرچه کابین رنو کپچر طراحی ساده و مناسبی دارد؛ اما برخی رقبای آن اعم از پژو ۲۰۰۸، طراحی جذاب‌تر و چشم‌نوازتری دارند. کراس‌اوور پژو به‌ لحاظ کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین نیز به رقیب فرانسوی خود برتری دارد. البته کابین کپچر مشکلات دیگری نیز دارد؛ طبق نظر برخی کارشناسان، صندلی‌های کپچر در ارتفاع نسبتا پایینی قرار گرفته‌اند و از این رو سوارشدن به این خودرو، چندان حس یک خودروی کراس‌اوور را به سرنشینان منتقل نمی‌کند؛ ضمن آنکه برخی دید شیشه‌ی عقب خودرو را مناسب نمی‌دانند و از این رو استفاده از دوربین عقب را توصیه می‌کنند.

امکانات رفاهی رنو کپچر

رنو کپچر از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم مصرف بهینه‌ی پیشرانه (ECO-Mode)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی‌ HSA، سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب، سیستم ورود و خروج با کارت، استارت هوشمند و سیستم پایش فشار تایرها اشاره کرد.

رنو کپچر / renault captur

رنو به این کراس‌اوور قابلیت‌های دیگری نظیر برف‌پاک‌کن‌ خودکار مجهز به سنسور باران، سیستم قفل ضد سرقت، آینه‌های جانبی الکترونیکی و مجهز به گرم‌کن، سنسور اتوماتیک نور چراغ‌ها و صندلی‌های جلوی مجهز به گرم‌‌کن نیز اضافه کرده است. سیستم سرگرمی رنو کپچر شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB و AUX، بلوتوث، چهار اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشی‌ هوشمند نیز به این سیستم وجود دارد.

ایمنی رنو کپچر

شرکت رنو کراس‌اوور زیبای خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و در نهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیش‌کشنده اشاره کرد. رنو کپچر از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

رنو کپچر / renault captur

رنو کپچر در تست‌های سال ۲۰۱۳ موسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستاره‌ی ایمنی شد؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

  • محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۸ درصد
  • محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۹ درصد
  • محافظت از عابران پیاده: ۶۱ درصد
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۸۱ درصد

تجربه‌ی رانندگی رنو کپچر

سیستم تعلیق کپچر در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌خوبی ارتعاش‌های حاصل از ناهمواری‌های جاده را جذب می‌‌کند. این خودرو عمدتا یکی از راحت‌ترین تجربه‌های سواری را در کلاس خود ارائه می‌دهد؛ اما در سرعت‌های بالا و حین گذر از پستی‌ها و بلندی‌ها، عملکرد سیستم تعلیق خودرو، کمی با مشکل مواجه می‌شود.

رنو کپچر / renault captur

 از آنجایی که کپچر بر مبنای برادر کوچک هاچ‌بک خود، کلیو، توسعه داده شده است؛ هندلینگ آن نیز تا حدودی به خودروی یادشده شباهت دارد؛ این کراس‌اوور توانایی خوبی در گذر از پیچ‌ها دارد، چسبندگی مناسب با جاده و پاسخ‌دهی فرمان بسیار قابل اتکا، از دیگر توانایی‌های رنو کپچر در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری است.

چنانچه پیشرانه در حال کار در دورهای موتور بسیار بالا نباشد؛ صدای آن به‌خوبی حذف می‌شود و در داخل کابین شنیده نمی‌شود. ضمن آنکه نویزهای محیطی و جاده‌ای در داخل کابین در حد آزاردهنده‌ای به‌ گوش نمی‌رسد. از همین رو سواری آرام و راحتی توسط کپچر برای سرنشینان به ارمغان می‌‌آید.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

کپچر را می‌توان یکی از کراس‌اوورهای پرطرفدار اروپا دانست که جزو محصولات پرفروش شرکت رنو نیز محسوب می‌شود. این خودرو در حال حاضر جزوی از محصولات ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید و شامل گارانتی ۳ ساله‌ی این شرکت نیز می‌شود ؛ اما با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط تولید پژو ۲۰۰۸ در واحدهای تولید ایران‌خودرو، ممکن است رنو نیز نسبت به همکاری با سایپا یا اطلس‌خودرو جهت مونتاژ آن در ایران اقدام کند.

رنو کپچر / renault captur

به‌طور کلی مالکان رنو کپچر از عملکرد پیشرانه و جعبه‌دنده‌ی آن رضایت دارند و عمده‌ی شکایات آن‌ها به نوردهی نامناسب چراغ‌های هالوژنی، عملکرد نامناسب سیستم تعلیق عقب و انتقال تکان‌ها به سرنشینان ردیف عقب، کیفیت نامطلوب مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد و کیفیت پایین سیستم صوتی خودرو بازمی‌گردد.

قیمت رنو کپچر

کمپانی رنو خودروی کراس‌اوور کپچر را در بازارهای جهانی تحت نسخه‌های متنوعی عرضه می‌کند، قیمت پایه‌ی ضعیف‌ترین نسخه‌ی این خودرو با پیشرانه‌ی ۰.۹ لیتری و جعبه‌دنده‌ی دستی، معادل ۱۸,۸۰۰ دلار است، ضمن آنکه برای پایین‌ترین نسخه‌ی این خودرو که از پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک بهره می‌برد، برچسب قیمتی ۲۳,۲۰۰ دلاری در نظر گرفته شده است؛ اما این خودرو در کشورمان تنها با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری و با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی اتوماتیک با کلاچ دوگانه به‌ فروش می‌رسد. قیمت رنو کپچر ۲۰۱۷ معادل ۱۱۰ میلیون تومان است.

رقبای رنو کپچر

رنو کپچر بر اساس قیمت و کلاس بدنه‌، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هرکدام از آن‌ها به‌ طریقی توانسته‌اند بازار خود را پیدا کنند. رقبای این کراس‌اوور را می‌توان به دو دسته‌ی چینی و غیر چینی تقسیم کرد؛ خودروهای چینی شامل مواردی همچون ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ اس، دانگ‌فنگ اچ‌ ۳۰ کراس، چانگان سی اس ۳۵، هایما اس ۷، جک اس ۷، لیفان ایکس ۵۰ و لیفان ایکس ۶۰ است و در میان خودروهای غیر چینی، رقبای بین‌المللی آن را می‌توان مواردی همچون پژو ۲۰۰۸، نیسان جوک، رنو ساندرو استپ‌وی، سانگ یانگ تیوولی و ام‌جی جی‌اس دانست.

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ی مشخصات فنی و قیمت رقبای چینی و غیر چینی رنو کپچر را با این خودرو، در قالب دو جدول مجزا مشاهده کنید.

رقبای چینی رنو کپچر

مشخصات رنو کپچر توربو ام وی ام ایکس ۳۳ اس لیفان ایکس ۶۰ چانگان سی اس ۳۵ هایما اس ۷ توربو جک اس ۵ توربو
حجم موتور (سی‌سی) ۱۱۹۷ ۱۹۷۱ ۱۷۹۴ ۱۶۰۰ ۱۷۹۵ ۱۹۹۷
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
تعداد مجموع سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) ۱۲۰ ۱۳۶ ۱۳۱ ۱۲۳ ۱۷۰ ۱۷۴
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۹۲ ۱۷۵ ۱۷۰ نامشخص ۱۷۰ ۱۸۰
نوع جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته، دو کلاچه اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک ۴ سرعته اتوماتیک ۴ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته
حجم باک (لیتر) ۴۵ ۵۵ ۵۵ ۵۲ ۶۱ ۵۵
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۹ نامشخص ۸.۲ ۷ ۹.۶ نامشخص
طول (میلی‌متر) ۴۱۲۲ ۴۴۱۹ ۴۳۲۵ ۴۱۶۰ ۴۵۳۰ ۴۴۳۰
عرض (میلی‌متر) ۱۷۷۸ ۱۷۶۵ ۱۷۹۰ ۱۸۱۰ ۱۸۳۰ ۱۸۴۰
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۵۶۶ ۱۶۵۱ ۱۶۹۰ ۱۶۷۰ ۱۷۳۰ ۱۶۶۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۸۰ ۱۴۲۰ ۱۳۳۰ ۱۲۹۰ ۱۵۴۵ ۱۵۴۵
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو۵ یورو ۴ نامشخص یورو۵ یورو۵
قیمت (میلیون تومان) ۱۱۰ ۷۵ ۶۷ ۶۴ ۸۰ ۹۷

رقبای غیر چینی رنو کپچر

مشخصات رنو کپچر توربو پژو ۲۰۰۸ توربو سانگ‌یانگ تیوولی سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۱۷ سانگ‌یانگ اکتیون ۲۰۱۷ نیسان جوک اسکای پک
حجم موتور (سی‌سی) ۱۱۹۷ ۱۱۹۹ ۱۵۹۵ ۱۹۹۸ ۲۳۰۰ ۱۵۹۸
تعداد سیلندر ۴- خطی ۳ خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴
تعداد مجموع سوپاپ ۱۶ ۱۲ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) ۱۲۰ ۱۱۰ ۱۲۸ ۱۵۰ ۱۵۰ ۱۱۷
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۹۲ ۱۸۸ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۷۸
نوع جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته، دو کلاچه اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته CVT
حجم باک (لیتر) ۴۵ ۵۰ ۴۷ ۷۵ ۴۶
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۹ ۴.۸ ۵.۷ ۹.۶ ۶
طول (میلی‌متر) ۴۱۲۲ ۴۱۵۸ ۴۱۹۵ ۴۴۱۰ ۴۴۶۵ ۴۱۳۵
عرض (میلی‌متر) ۱۷۷۸ ۱۸۲۹ ۱۷۹۵ ۱۸۳۰ ۱۸۸۰ ۱۷۶۵
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۵۶۶ ۱۵۵۷ ۱۵۹۰ ۱۶۷۵ ۱۷۳۵ ۱۵۶۵
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۸۰ ۱۱۵۰ ۱۳۰۰ ۱۶۸۰ ۱۸۸۷ ۱۳۴۲
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو۶
قیمت (میلیون تومان) ۱۱۰ ۷۷ ۱۰۲ ۱۴۹ ۱۱۵ ۱۲۷

 

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی