عبدالله برجسته کارگردان نمایش «سندرم پای بی قرار» از شهر مشهد که به عنوان تئاتر ترکیبی در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز جمعه ۲۹ دی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت درباره وضعیت اجرای خود به خبرنگار مهر گفت: مانند دوره های گذشته جشنواره تئاتر فجر، روزهای اول برخی هماهنگی ها و برنامه ریزی ها برای اجرای نمایش به درستی انجام نمی شود ولی در مجموع همکاری ها خوب بود و مخاطب نیز از اجرا استقبال کرد.

وی درباره داستان و بازیگران نمایش «سندرم پای بی قرار» افزود: این اثر یک نمایش مستند است که بر پایه اتفاقات رخ داده برای پناهجویان ایرانی در کمپ مانوس استرالیا شکل گرفت و اوایل امسال در شهر مشهد اجرای عمومی شد. محمدرضا صولتی، مسعود عقلی، ندا محمدی، مونا بارانی و محمدرضا لبیب بازیگران این اثر نمایشی هستند.

برجسته درباره شباهت نمایش «سندرم پای بی قرار» با نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی زاده، اظهار کرد: ما نمایشنامه «سندرم پای بی قرار» را دی ماه سال گذشته نوشته بودیم و اصلا از تولید و اجرای نمایش «مانوس» مطلع نبودیم.

کارگردان نمایش «سندرم پای بی قرار» درباره وضعیت پرداخت کمک هزینه از سوی جشنواره تئاتر فجر، یادآور شد: فعلا مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه به ما پرداخت شده و فکر می کنم این مبلغ نیمی از کمک هزینه در نظر گرفته شده است. البته این مبالغ در شأن هنرمندان تئاتر نیست.

وی درباره همکاری دبیرخانه جشنواره سی و ششم تئاتر فجر برای حضور این گروه مقیم شهرستان در تهران، توضیح داد: دبیرخانه جشنواره هزینه اسکان و خوراک گروه را برای ۳ روز عهده دار شده ولی هزینه حمل دکور و رفت و برگشت اعضای گروه بر عهده خودمان است. از هر گروه هم ۲ نفر می توانند تا پایان جشنواره حضور داشته باشند تا آثار را ببینند اما اصلا شرایط مناسب تهیه بلیت برای تماشای نمایش ها وجود ندارد.

برجسته متذکر شد: هنرمندان تهران که به راحتی اکثر کارهای حاضر در جشنواره را دیده اند ولی بهتر بود دبیرخانه جشنواره تمهیدی در نظر می گرفت که هنرمندان تئاتر مقیم شهرستان بتوانند با امکان بهترین به تماشای آثار حاضر در جشنواره بنشینند.

این هنرمند تئاتر مقیم شهرستان درباره این موضوع که نمایش «سندرم پای بی قرار» در بخش رقابتی جشنواره حضور ندارد، تصریح کرد: ۷۳ نفر در بخش مرور جشنواره ۳۹ اثر را انتخاب کرده اند و دبیر جشنواره به تنهایی در بخش مهمان ۳۶ نمایش را انتخاب کرده است، در حالی که بخش مهمان در دوره های گذشته میزبان تنها چند کار از هنرمندان با سابقه تئاتر بود. متأسفانه هیچ آیین نامه و روند مناسبی برای انتخاب آثار بخش مهمان، مرور و رقابت جشنواره وجود ندارد. نمایش های رزرو بخش مرور جشنواره وارد رقابت شدند اما نمایش ما که از ابتدا در بخش مرور بود به بخش رقابت راه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: ما هم دوست داشتیم در بخش رقابت جشنواره حضور داشته باشیم نه تنها صرف رقابت، بلکه این حضور باعث می شد کار ما هم دیده شود. فکر می کنم در حق من و گروهم ظلم شده است. من جزو کسانی بود که می خواستم انصراف دهم و نیایم ولی از آنجایی که هدف مان این است که تئاتر کار کنیم به جشنواره آمدیم.

برجسته با اشاره به نبود روند مشخصی برای انتخاب آثار برای حضور در بخش رقابت جشنواره سی و ششم تئاتر فجر، تأکید کرد: اینکه آثار بر اساس اعداد و ارقام و اینکه گروهی به عنوان مثال با ۱۴/۱۶ امتیاز توانسته وارد رقابت شود و گروهی با ۱۴/۱۵ امتیاز نتوانسته وارد بخش رقابت شود، در شأن جشنواره تئاتر فجر نیست. افرادی که در برگزاری جشنواره سی و ششم حضور دارند سابقه اجرایی ندارند و ای کاش که از تجربه و تفکر دیگران استفاده می کردند.

این کارگردان تئاتر اظهار امیدواری کرد که جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و هفتم به یک آیین نامه و روند مشخص درباره انتخاب آثار بخش مرور، مهمان و رقابت جشنواره دست پیدا کند.

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی