چابهار؛ کانال ترانزیتی کشورهای اروپایی و شرق آسیا
چابهار؛ کانال ترانزیتی کشورهای اروپایی و شرق آسیا

[ad_1] رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: چابهار زمینه بسیار خوبی برای افزایش خطوط گاز از پارس جنوبی و دیگر منابع گازی ایران و صادرات فرآورده‌های گازی و پتروشیمی دارد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، پروفسور حسین آفریده با اشاره به زیرساخت‌ها و شرایط ویژه‌ای که منطقه آزاد چابهار دارد، اجرای […]

[ad_1]

رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: چابهار زمینه بسیار خوبی برای افزایش خطوط گاز از پارس جنوبی و دیگر منابع گازی ایران و صادرات فرآورده‌های گازی و پتروشیمی دارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، پروفسور حسین آفریده با اشاره به زیرساخت‌ها و شرایط ویژه‌ای که منطقه آزاد چابهار دارد، اجرای پروژه انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار را فرصت مناسبی برای صادرات فرآورده‌های گازی و پتروشیمی عنوان کرد و افزود: تسهیلات و شرایط استثنایی چابهار برای تجارت و ترانزیت دریایی ظرفیت گسترش خطوط انتقال گاز به این منطقه برای تولید و صادرات فرآورده‌های گازی و پتروشیمی را فراهم آورده است؛ ضمن اینکه دولت‌ها اهتمام بالایی برای کاهش بیکاری و فقر در سیستان و بلوچستان و سواحل مکران دارند، راه‌اندازی واحدهای تولیدی فرآورده‌های گازی و پتروشیمی در این منطقه از جهات مختلف برای کشور به صرفه است.

وی در ادامه، خروج چابهار از فهرست تحریم‌های اقتصادی غرب را فرصت مغتنم دیگری برای استفاده از این منطقه در توسعه سواحل مکران و محور شرق خواند و در این باره گفت: این موضوع فرصت بسیار بزرگی برای ایران است و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار می‌توانند نقش بالایی در توسعه صادرات و واردات ایران و ترانزیتی کشورهای منطقه حتی فراتر از بندرعباس داشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی شریط جغرافیایی و محدودیت‌های کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه که راهی به آب‌های آزاد ندارند را فرصت مناسب دیگری برای چابهار عنوان کرد که بتواند زیرساخت‌های ترانزیتی این کشورها را تامین کند و زمینه صادرات و واردات آسان و کم هزینه آنها با شرق آسیا را فراهم آورد و از این فرصت برای رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان استفاده کند و به تبع آن نقش بالایی در افزایش این شاخص در کشور داشته باشد.

آفریده در این باره تصریح کرد: کشوری مانند هند به دلایل سنتی و دیرینه برای ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی خود از بنادر پاکستان استفاده نمی‌کند و در این شرایط تنها راه تجارت آسان و کم‌هزینه این کشور با اروپا و آسیای میانه بنادر ایران به ویژه بندر چابهار است.

وی افزود: علاوه بر این موضوع قرار گرفتن در سواحل اقیانوس، چابهار را از گرفتاری‌هایی که به واسطه کشورهای عربی منطقه گاهی برای بنادر ایران در خلیج فارس روی می‌دهد در امان نگاه می‌دارد و کشورهای اروپایی و شرق آسیا را مجاب می‌کند تا چابهار را به عنوان کانال ترانزیتی خود انتخاب کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اتصال بنادر چابهار به خطوط ریلی کشور را از دیگر زیرساخت‌های ترانزیتی ویژه این منطقه برای تبدیل به چهارراه اتصال جهانی بیان کرد و اظهار داشت: اتصال چابهار به خطوط راه‌آهن کشور نیز در حال اجرا است و زمان زیادی به اتمام و بهره‌برداری آن نمانده و تکمیل این پروژه نقش چابهار در ترانزیت کشورهای منطقه، شرق آسیا، آسیای میانه و اروپا را افزایش خواهد داد.

نوشته چابهار؛ کانال ترانزیتی کشورهای اروپایی و شرق آسیا اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link