[ad_1] طاهر علیزاده دکترای تخصصی مشاوره و روانشناسی گفت: ماه مبارک رمضان از فواید بسیاری برخوردار است که میتوانیم علاوه بر روزه داری جسمی، برای فکر و ذهن خود روزه بگیریم. از مهمترین تغییرات این ماه، میتوان به تغییر روال عادی زندگی اشاره کرد. در واقع زمانی که ما انسانها غرق در زندگی روزمره میشویم؛ […]
[ad_1]
او در ادامه افزود: برای روزه داری فکری مناسب باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:
_. توجه به الگوهای شخصیتی و فکری: همه افراد الگوهایی در زندگی شخصی دارند که در ارتباط و تنشهای زندگی، خودش را راحتتر نشان میدهد. به عنوان مثال یک شخص از عملکرد ما انتقاد میکند و بدون توجه به انتقاد او، این کار را نوعی حمله قلمداد میکنیم و عصبانی میشویم. در صورتی که میتوانیم از این انتقاد برای شناسایی خود و ویژگیهای شخصی استفاده کنیم.
_. رضایت از زندگی: در زندگی درگیر نوعی رقابت پنهان و آشکار هستیم که ما را به سمت نارضایتی از زندگی سوق میدهد و فشار و استرس زیادی را بر ما وارد میکند. در واقع هر دستاورد و موفقیتی که باعث خوشحالی میشود، فرد را حریصتر میکند و در مقابل صفت حرص و طمع از لحاظ روانشناختی، رضایت از زندگی را کاهش میدهد.
_. تاثیر افکار و خود گویه ها: همه ما گفتگوهایی با خود داریم که تحت عنوان واگویه معروف هستند و این افکار با توجه به مثبت و منفی بودن، میتواند روی سلامت روان تاثیر بگذارد. به شکل استعاری قسمتی از ذهن افراد شبیه کودک است؛ یعنی اطلاعاتی که از بیرون دریافت میکنیم، بدون بررسی موضوع ذخیره کرده و آن را در زندگی به شکل عملی انجام میدهیم که زمینه ساز بسیاری از اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب است. به عنوان مثال اگر به طور مداوم به خود بگوییم زندگی سختی بسیار دارد؛ این موضوع به طور مستقیم بر ذهن ما تاثیر اختلال برانگیز میگذارد.
_ارتباط با خود؛ باید بدانیم برخورد ما با خودمان در موقعیتهایی مانند شکست و اشتباه چگونه است یا از نسبت بی رحمی و مهربان بودن به خود اطلاع داشته باشیم. برای مثال اگر فردی در زندگی اشتباه میکند و با شکست رو به رو میشود، ممکن است به شخصیت خود حمله کند و عباراتی مانند احمق و بی عرضه بودن را به خود نسبت دهد. در واقع این واکنش نشان میدهد ارتباط فرد با خود بسیار ضعیف است که در نهایت کاهش عزت نفس را مشاهده میکنیم.
_. قضاوتهای سالم: در روزه داری فکری میتوانیم قضاوتهای خود را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که آنها بر اساس واقعیت، یا بر پایه امیال و افکار است. در مرحله اول باید مشخص کنیم چه نیازی به این قضاوت داریم و در مرحله دوم قضاوت را چه میزان بر اساس واقعیت و شواهد انجام میدهیم. فرض کنید یک نفر را در حال عبادت مشاهده کنیم و قضاوت ریا کار بودن را مد نظر بگیریم؛ در حالی که اطلاعات دقیق نداریم و فقط امیال و افکار خود را به فرد مقابل نسبت میدهیم و به نوعی فرافکنی انجام داده ایم که میتواند زمینه ساز اختلالهای روانی باشد.
_ظرفیت بخشش؛ این موضوع به طور کامل با این ماه مبارک منطبق است و میتوانیم در روزه داری فکری، به اختلاف و دعواهایی که با دیگران بوده است؛ بیشتر فکر کنیم و بدون تعصب دلایل این اختلاف را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع نفرت شدید به جز در موارد خاص، حاصل یک نوع تحریف فکری و مکانیسم دفاعی است. به عنوان مثال افراد، دیگر انسانها را یا خیلی بد و یا خیلی خوب میبینند؛ در صورتی که ما انسانهای عادی، صفات خوب و بد را در کنار هم داریم. این مسئله میتواند فکر و قضاوت ما را تحت تاثیر قرار دهد و باید برای تعدیل نفرت و خشم نسبت به افراد تلاش کنیم.
علیزاده در پایان تشریح کرد: امیدواریم در ماه مبارک رمضان با روزه داری فکری، گامی موثر در بهبود روابط خود با دیگران برداریم و نسبت به یکدیگر مهربان باشیم.
منبع:بهداشت نیوز
[ad_2]
Source link