با تفکر آبگوشت بزباش چطور کالای ایرانی تولید کنیم؟
با تفکر آبگوشت بزباش چطور کالای ایرانی تولید کنیم؟

[ad_1]  شهدای ایران: چهلمین سال پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی به نام «حمایت از کالای ایرانی» مزین شد. هرچند بحث ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی از سال‌های گذشته با شعار‌هایی همچون «تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و یا خود مفهوم اقتصاد مقاومتی انجام شده، اما جلب توجه اذهان به یک […]

[ad_1]

 شهدای ایران: چهلمین سال پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی به نام «حمایت از کالای ایرانی» مزین شد. هرچند بحث ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی از سال‌های گذشته با شعار‌هایی همچون «تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و یا خود مفهوم اقتصاد مقاومتی انجام شده، اما جلب توجه اذهان به یک نکته در این بازه زمانی که بحث شعار سال در خاطر عموم مردم نقش بسته، به جا باشد.

رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سالشان در حرم مطهر رضوی فرمودند: «در مورد کارکرد‌های مسئولان کشور؛ کارنامه در باب عملکرد اجرائی مسئولان. در باب امنیت و ثبات، کارکرد، کارکرد بسیار خوبی است؛ در باب علم و فناوری، کارکرد‌ها بسیار خوب است؛ در باب زیرساخت‌های کشور -یعنی راه‌های ارتباطی، سدها، نیروگاه‌ها، بنادر و امثال اینها- کارکرد، بسیار کارکرد خوبی است؛ در باب صادرات غیر نفتی، در باب سرانه‌ی ناخالص ملی، سرانه‌ی ناخالص ملی نسبت به دوران قبل از انقلاب، تقریباً به دو برابر رسیده است، یک کارنامه‌ی مطلوبی در این زمینه‌ها وجود دارد؛ در باب توسعه اجتماعی همین‌جور؛ یعنی در عملکردها، در بخش‌های مختلف، آمار‌های خرسندکننده‌ای وجود دارد. البته تبلیغات، غیر از این را نشان میدهد؛ در تبلیغات، دشمنان سعی میکنند مردم را از واقعیت‌های مثبت دور کنند، برای اینکه دل‌های آن‌ها را نسبت به انقلاب اسلامی و نسبت به نظام و نسبت به اسلام چرکین کنند؛ واقعیت این است که عرض کردیم.»

بلاشک این قدرت جمهوری اسلامی و یکی دیگر از توفیقات چشم گیر این نظام مردمی است که در سال چهلم استقرارش به چنان قدرتی در تولید کالا‌های متنوع داخلی رسیده که به مردمانش توصیه می‌کند فقط ایرانی بخرید و بر استفاده از این کالا‌ها متعصب باشید تا جایی که شعار یکسال به طور هوشمندانه‌ای صرفا «حمایت از کالای ایرانی» نام گرفته که اهل فن به خوبی بر اهمیت این نامگذاری باتوجه به شرایط خاص داخلی کشور و تهدیدات خارجی آگاه هستند.

می‌توان کالا‌های ایرانی را به یک دسته بندی سه گانه تقسیم نمود: دسته اول کالا‌هایی هستند که همگان به کیفیت و ارزشمندی آن‌ها نه فقط در داخل که در سطح جهانی معترف هستند. دسته دوم کالا‌هایی که حدی از کیفیت را دارا هستند که قابلیت استفاده و رقابت با کالای مشابه خارجی را دارند هرچند که ممکن است به آن کیفیت مطلوب نرسیده باشند، اما برای استفاده و رفع نیاز در حد رضایت مناسبند. بدون شک آن مرحله به اصطلاح -فوق رضایت- هم با غیرت مصرف کننده و البته غیرتمندی بیشتر تولیدکننده ثمر خواهد داد. دسته سوم هم کالا‌هایی هستند که نیاز به تقویت جدی دارند. غالب تولیدات کالا‌های داخل از دسته‌های اول و دوم هستند که متاسفانه فرهنگ مصرف، باعث دلسردی سرمایه گذار، کارفرما و کارگر شده و باعث مشکلات عدیده‌ای شده که بعضا مردم و مسئولان نمی‌دانند آبشخور این معضل کجاست.

اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد اصلی و تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی در دل خود شاخصه‌هایی دارد که حمایت از کالای ایرانی بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهد. این امر شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما تعمیق در اهمیت اجرای آن حل کننده بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی و حتی امنیتی است.

رئیس جمهور محترم همچون سنوات گذشته به درستی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و خاصه شعار امسال تاکید کردند. دو نکته در این مجال برای تذکر به آقای روحانی وجود دارد: اول آنکه آقای روحانی به عنوان نفر اول دولت و منتخب مردم باید جهت نگاه خود و دولتشان را به سمت نگاه به داخل و استفاده از سرمایه‌های درون کشور اعم از انسانی و مادی هدایت کنند و تجربه‌های تلخ چشم داشتن به دست بیگانگان به طور مطلق را کنار بگذارند؛ و نکته دوم آنکه تکلیف مسئولانی را که این شعار‌ها را قبول ندارند و یا حتی با گستاخی تمام روح خود کم بینی، خودباختگی و… را بعد از این همه پیشرفت چشم گیر و خودکفایی با عباراتی همچون “ما بجز آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی برتری نداریم” ترویج می‌کنند و خاطر مردم را تلخ می‌کنند، در همین ابتدای سال مشخص کنند.

[ad_2]

Source link