تکمیل کریدور شمال-‌جنوب با راه‌آهن ارس-‌ماکو-‌ترکیه
تکمیل کریدور شمال-‌جنوب با راه‌آهن ارس-‌ماکو-‌ترکیه

[ad_1] مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب را در دستور کار مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد شمال کشور قرار دارد گفت: با اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره، چابهار به زاهدان و راه‌آهن ارس ـ ماکو ـ ترکیه نواحی مهمی از کشور […]

[ad_1]

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب را در دستور کار مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد شمال کشور قرار دارد گفت: با اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره، چابهار به زاهدان و راه‌آهن ارس ـ ماکو ـ ترکیه نواحی مهمی از کشور شامل مناطق همجوار با همسایگان تحت پوشش خطوط ریلی قرار می گیرند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در مراسم در مراسم امضای تفاهم نامه «مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا-‌پلدشت-‌چشمه ثریا (ایران‌-ترکیه)» با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور از جنوب به شمال و شرق به غرب افزود: احداث مسیر ریلی جلفا-‌پلدشت-‌چشمه‌ثریا به طول ۲۰۰کیلومتر در مناطق آزاد ارس و ماکو در توسعه حمل و نقل ریلی شمال کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: این طرح می‌تواند به افزایش ظرفیت مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور منجر شود. با توسعه شبکه ریلی شرایط بهتری برای ترانزیت از کشورمان ایجاد می‌شود و مناطق آزاد برای گسترش خطوط راه‌آهن مشارکت جدی در پروژه‌ها دارند.

مشاور رئیس‌جمهور مهم‌ترین سیاست مناطق آزاد را تکمیل زیرساخت‌ها ازجمله زیرساخت‌های حمل و نقلی (ریلی-‌جاده‌ای) دانست و گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در چند سال گذشته در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه زیرساخت‌های ریلی بسیار ارزشمند است و امروز راه‌آهن چابهار-‌زاهدان با سرمایه‌گذار مشترک خارجی و ایرانی در حال اجرا است.

مرتضی بانک ادامه داد: تفاهم‌نامه با شرکت راه‌آهن برای انجام مطالعات اتصال ریلی ایران به ترکیه از مسیر چشمه‌ثریا است که با ساخت این مسیر حمل و نقل بین ترکیه و ایران با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد که احداث این خط‌آهن می‌تواند اثرات بسیار مطلوب اقتصادی برای مناطق آزاد ارس و ماکو داشته باشد، چراکه موقعیت ویژه این دو منطقه زمینه را برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و ترکیه فراهم می‌کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اعتبار و هزینه طرح‌های مطالعاتی این پروژه برعهده مناطق آزاد ماکو و ارس خواهد بود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در چارچوب مدل‌های ارائه شده در این پروژه مشارکت داشته باشند.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین درباره احداث مسیر ریلی در استان خوزستان از منطقه ماهشهر به منطقه آزاد اروند هم گفت: پروژه راه‌آهن ماهشهر-‌خرمشهر در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون در حال اجراست. در صورت توافق میان ایران و عراق، این پروژه تا بصره نیز ادامه پیدا می‌کند.

مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با بیان این‌که در اقتصاد حمل ‌و نقل وضعیت حمل و نقل ریلی در همه دنیا غیرقابل رقابت است، گفت: اما در ایران چون جزایر جداگانه‌‌ای هستیم به برنامه‌ریزی‌ها توجه نکرده و باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به کشور می‌شویم. مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشد و بایستی در حمل ‌و نقل نیازمند ارتباطات قوی حمل‌ و ‌نقلی هستند.

سعید محمدزاده افزود: هر چه بتوانیم بار و مسافر را به بخش ریلی بیاوریم در پایداری اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهیم بود.

محمدزاده گفت:‌ به راحتی می‌توان از بارهایی که در کشور جابجا می‌شود حداقل می‌توان ۳۰میلیون تن را به ریل منتقل کرد حدود ۶۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود:  به عنوان راه‌آهن، هم و غم ما این است در انتقال بار از جاده به ریل هر چه قدر بتوانیم کمک کنیم. در کشورهایی که قیمت سوخت آزاد است مثلا ۱٫۲یورو است گفته‌اند اگر کامیون در ماه ۳۰بار به پارک لجستیک مراجعه کرد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند تا به این ترتیب بارهای طولانی به ریل منتقل شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که برای اتصال ریلی منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر راه‌آهن ۱۵۰میلیارد تومان آورده تامین کرده  است، گفت: اتصال ریل به چشمه ثریا به لحاظ استراتژیک برای ایران حائز اهمیت است. گرچه راه‌آهن ایران به راه‌آهن ترکیه متصل است، اما دریاچه وان یک گلوگاه است و با اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه‌ثریا اثرات اقتصادی خوبی برای کشور به همراه دارد.

محمدزاده در ادامه خواستار کوتاه شدن مطالعات ساخت این پروژه شد و با اشاره به این‌که ظرف ۴٫۵ماه انجام خواهد شد، گفت: صندوق توسعه ملی برای همکاری اعلام امادگی کرده و راه‌آهن آماده است از منابع این صندوق برای پروژه مذکور استفاده کند. یا این‌که گفته‌اند تعرفه ریل را از ۳۰ به ۱۵درصد کاهش دهیدو دولت ۱۵درصد را پرداخت می‌کند.

زیرساخت‌های حمل و نقل برای مناطق آزاد حیاتی هستند

همچنین در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل برای مناطق آزاد حیاتی هستند، گفت: یکی از ماموریت‌های ویژه ما توسعه شبکه ریلی در مناطق آزاد است و باید مناطق آزاد ارس از طریق ریل به ترکیه وصل شود و از این طریق به شرق منطقه اتصال ریلی داشته باشیم.

محسن نریمان افزود: اتصال ریلی از طریق اصلان دوز به آستارا در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از این طریق می‌توانیم به کشورهای‌CIS متصل شویم.

نریمان گفت: طبیعی است که برای انجام پروژه‌های مطالعاتی، ساخت راه‌آهن از وزارت راه و شهرسازی کمک بخواهیم چرا که آنها تجربه‌های بسیار خوبی در توسعه شبکه ریلی دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: به زودی اقدامات برای تملک اراضی جهت احداث این پروژه انجام خواهد شد و به طور قطع دارا بودن به یک شبکه قوی ریلی درون مرزی و برون‌مرزی می‌تواند به اقتصاد کشور رونق بخشد.

سرمایه‌گذاری برای آزادراه ماکو و تبریز نهایی شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با بیان اینکه براساس قانون یکی از وظایف مناطق آزاد، عمران و آبادانی است گفت: یکی از ماموریت‌های تعریف شده برای مناطق آزاد توسعه صادرات و گسرتش تولید و در نهایت ارتباط تجاری با کشورهای همسایه است که با دارا بودن به زیرساخت‌های حمل و نقلی این اتفاق سریع‌تر رخ خواهد داد.

غلامرضا سلیمانی افزود: سرمایه‌گذاری برای آزادراه ماکو و تبریز نهایی شده است و احداث راه‌آهن ماکو-ارس-ترکیه می‌تواند به اقتصاد محلی و ملی کشورمان کمک کند و باعث افزایش صادرات از این مناطق خواهد شد.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد ارس و ماکو و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با محوریت مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا-‌پلدشت-چشمه ثریا (ایران-ترکیه) امروز (شنبه ۷مهرماه) در تهران به امضاء رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو و اتصال آن به کشور ترکیه به امضای مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو رسید.

نوشته تکمیل کریدور شمال-‌جنوب با راه‌آهن ارس-‌ماکو-‌ترکیه اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link