تحریم ایران در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا/ معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید این موضوع را پیگیری کند :: خبرگزاری خانه ملت
تحریم ایران در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا/ معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید این موضوع را پیگیری کند :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص تحریم بیست شرکت، بانک و شرکت‌های سرمایه‌گذری ایرانی توسط خزانه داری آمریکا بعد از صدور دستور موقت دیوان لاهه مبنی بر ممنوعیت اعمال تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت:  اقدام غافل‌گیر کننده‌ای در مقایسه با رفتارهای گذشته آمریکا نسبت به  جمهوری اسلامی […]

[ad_1]

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص تحریم بیست شرکت، بانک و شرکت‌های سرمایه‌گذری ایرانی توسط خزانه داری آمریکا بعد از صدور دستور موقت دیوان لاهه مبنی بر ممنوعیت اعمال تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت:  اقدام غافل‌گیر کننده‌ای در مقایسه با رفتارهای گذشته آمریکا نسبت به  جمهوری اسلامی ایران رخ نداده است، آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها ایران را تحریم کرده اما با روی کار آمدن ترامپ این تحریم‌ها تشدید شده است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در واقع آمریکا با اتخاذ سیاست‌های یک جانبه گرایی و تامین منافع خود این نوع تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کند، علاوه بر این به دنبال دخالت در کشورهای دیگر به موجب دور زدن قوانین بین‌المللی است لذا وجه غالب آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ شفاف و روشن شده است.

وی افزود: پیش از این هم ترامپ از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی خارج شده و اقداماتی را علیه متحدان آمریکا رقم زده است تا جای که کشورهای دوست و همراه آمریکا هم در مورد روابط خود با این کشور تجدید نطر کردند. این تحریم‌ها اثر مضاعفی بر اعتبار آمریکا در عرصه جهان خواهد داشت زیرا در ادامه سیاست‌های جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی است.

                  بیشتر بخوانید:

 

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: در زمانی تحریم‌هایی بر اساس اجماع نظر اعضای شورای امنیت و از سوی سازمان ملل علیه کشوری اعمال می‌شود که تاثیرات منفی بر وضعیت کشور ما داشت اما تحریم بیست بانک و شرکت ایرانی توسط آمریکا هزینه سنگینی برای ایالات متحده دارد زیرا با مقابله سایر کشورها هم مواجه خواهد شد.

لزوم پیگیری تحریم‌های آمریکا از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت خارجه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تحریم‌های اخیر آمریکا بعد از صدور دستور موقت دیوان لاهه قابل پیگیرد دارد بنابراین این موضوع را می‌توان از طریق دستگاه‌های حقوقی ذی‌ربط چون معاونت حقوقی ریاست جمهوری یا وزارت امور خارجه پیگیری کرد تا ضرر و زیان و خسارات به موجب این تحریم‌ها مورد مطالبه قرار گیرد.

وی معتقد است: این تحریم‌ها همانند تحریم‌های گذشته و خروج آمریکا از برجام خلاف مفاد پیمان مودت بین ایران و آمریکا است، البته آمریکا از این پیمان خارج شده اما به موجب صدور دستور موقت دیوان لاهه آمریکا نمی‌بایست تحریم جدیدی علیه ایران اعمال کند. بنابراین ایران می‌توان اصل تحریم را زیر سوال ببرد و آمریکا را ملزم به جبران خسارت کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: آمریکا که در عرصه بین‌الملل بیشترین نقص قوانین را داشته در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است بنابراین نمی‌توان از شورای امنیت تحقق شعارهای برقراری صلح و وفای به عهد را انتظار داشت اما با این حال چنین اقداماتی (تحریم علیه ایران) چهره واقعی آمریکا در سطح جهانی را بر ملا می‌کند.

نکوهش اقدامات ترامپ به موجب تحریم بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تحریم ایران توسط آمریکا در عرصه بین‌الملل و در حوزه داخلی آمریکا مورد نکوهش قرار خواهد گرفت زیرا این اقدامات به بدنه و چارچوب دولت آمریکا ضربه خواهد زد. با این حال جمهوری اسلامی باید از فرصت تحریم استفاده و مشکلات داخلی خود را مرتفع کنیم. دستگاه دیپلماسی نیز باید در عرصه بین‌المللی فعال باشد تا اقدامات ترامپ را خنثی کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، از اعمال تحریم‌های جدید «ضدتروریستی» خبر آمده و نام 20 شرکت، بانک و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی از جمله شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران، گروه بهمن، شرکت تولید زینک بندرعباس، بانک ملت، بنیاد تعاون بسیج، شرکت کالسیمین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت تراکتورسازی ایران، شرکت توسعه معادن زینک ایران، بانک مهر اقتصاد، گروه مالی مهر اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال، بانک پارسیان، شرکت کاتالیست شیمیایی پارسیان، شرکت ذوب زینک قشم، بانک سینا، شرکت سرمایه‌گذاری طبیعت‌گردان آتیه ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری تکتار، شرکت مهندسی تکنوتار، شرکت اسیدسازی زنجان در این لیست تحریمی آورده است./

پایان پیام

[ad_2]

Source link