سپاه‌ستیزی ناشیانه ترامپ به بهانه پیام نوروزی
سپاه‌ستیزی ناشیانه ترامپ به بهانه پیام نوروزی

[ad_1] روزنامه جوان؛ عباس حاجی نجاری: سپاه ستیزی وجه بارز متنی است که صدای امریکا به عنوان پیام نوروزی ترامپ خطاب به مردم ایران منتشر کرده است. ترامپ که برخلاف رؤسای جمهور قبلی امریکا نتوانسته است ظاهر منافقانه پیام نوروزی آن‌ها را حفظ کند، از همان آغاز محور پیام خود را حمله به سپاه قرار […]

[ad_1]

روزنامه جوان؛ عباس حاجی نجاری: سپاه ستیزی وجه بارز متنی است که صدای امریکا به عنوان پیام نوروزی ترامپ خطاب به مردم ایران منتشر کرده است. ترامپ که برخلاف رؤسای جمهور قبلی امریکا نتوانسته است ظاهر منافقانه پیام نوروزی آن‌ها را حفظ کند، از همان آغاز محور پیام خود را حمله به سپاه قرار داده و می‌نویسد: سپاه پاسداران نه در نام و نه در عملکرد، ایرانی نیست. سپاهی متخاصم است که مردم ایران را سرکوب کرده و از آن‌ها سرقت می‌کند تا فرای مرز‌ها از تروریسم حمایت کند.

نویسندگان پیام ترامپ با ادعای اینکه، متوسط خانواده‌های ایرانی ۱۵ درصد از ۱۰ سال پیش فقیرتر هستند و نزدیک به ۳۰ درصد از جوانان ایرانی بیکارند. سعی کرده است سپاه را عامل فقر مردم ایران معرفی و در بخش دیگری از پیام، سپاه را به عنوان عامل خشکسالی و بحران محیط زیست کشور دانسته ودر اتهامی دیگر مدعی می‌شود که سپاه پاسداران از تبلیغات و سانسور استفاده می‌کند تا این حقیقت را که رژیم ایران ثروت ایران را غارت کرده و با مردم آن بدرفتاری می‌کند، مخفی کند.

ترامپ آنگاه با ادعای اینکه حاکمان ایران برای کتمان حقیقت، حقوق شهروندان خود را در آزادی تجمعات، دسترسی به اطلاعات و فرصت‌های برابر سرکوب می‌کنند، مدعی می‌شود: مردم ایران، به‌رغم سرکوبی که با آن روبه‌رو هستند، برای باز پس گرفتن حقوقشان مبارزه می‌کنند، آن‌ها منتظر بهار امید هستند. او سپس بدون اشاره به تحریم‌های فلج کننده‌ای که امریکا در سال‌های اخیر بر مردم ایران تحمیل کرده، می‌افزاید؛ ایالات متحده در کنار مردم ایران و آرمان‌هایشان برای ارتباط با دنیای بزرگ‌تر و داشتن حکومتی مسئول و پاسخگو که حقیقتاً درخدمت منافع کشور باشد، می‌ایستد.

هجمه کاخ سفید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پدیده جدیدی نیست و طی سال‌های اخیر و به ویژه در سال ۹۶ به دلیل شکست‌هایی که امریکا ومتحدان منطقه‌ای‌اش از نیرو‌های جبهه مقاومت متحمل شده‌اند، سناریو‌های متعددی را نظیر دامن زدن به امواج ایران هراسی و وضع قوانین علیه سپاه و تشدید تحریم‌ها علیه مسئولین وشرکت‌های وابسته به سپاه و نیرو‌های جبهه مقاومت به اجرا درآورده اند، اما این فضاسازی اگرچه به معنی ورود به فاز جدید در مقابله با سپاه است، اما به نوبه خود بیانگر شکست روش‌های گذشته است.

وجه بارز این تعارض جدید، رونویسی از ادبیات منافقین در برخورد با نیرو‌های جبهه انقلاب است و به نظر می‌آید که جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی ترامپ، قبل از ورود به کاخ سفید مزدوری منافقین را تکمیل و با این ادبیات تلاش دارد به زعم خود طرفدارانی را در داخل برای صف بندی در مقابل سپاه پیدا کند. مرور اجمالی برروند حرکت انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته، چرایی این کینه ورزی جبهه مشترک منافقین وکاخ سفید، سعودی‌ها وصهیونیست‌ها را روشن می‌کند.

نقش بارز سپاه در خنثی سازی توطئه تجزیه قومی امریکا وسلطنت طلبان در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب، مقابله و خنثی سازی تروریسم کور منافقین که به شهادت بیش از ۱۶ هزار نفر از مردم و مسئولین کشور انجامید، نقش بارز سپاه در هشت سال دفاع مقدس که شکست پروژه مشترک دوابرقدرت حاکم برجهان علیه ایران اسلامی را به دنبال داشت، تنها گوشه‌ای از ایفای وظیفه دفاعی وامنیتی سپاه در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب بود.

نقش سپاه در سازندگی کشور در سال‌های پس از جنگ تحمیلی و به ویژه در اوج دوران تحریم اقتصادی دشمنان که باعث خنثی شدن سناریوی کشور‌های غربی در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ گردید که نماد روشن آن را می‌توان در طراحی واجرای فاز‌های متعدد پارس جنوبی دید. تجربه طولانی سپاه در فعالیت‌های عمرانی باعث شده تا مهم‌ترین طرح‌های سازندگی کشور را بر عهده داشته باشد. طرح و ساخت سد کرخه (به عنوان بزرگ‌ترین سد خاورمیانه) و سد گتوند، اجرای ۵۵ کیلومتر تونل، احداث ۱۴۰۰ کیلومتر اتوبان و راه‌های فرعی، احداث ۹۰۰ هزار مترمربع ابنیه، ساخت ده‌ها پل بزرگ، انجام ۷۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، اجرای طرح بزرگ‌ترین بندر پتروشیمی جهان از جمله فعالیت‌های عمرانی مهم سپاه است که حاکی از پیشرفت فنی و تکنولوژیکی در این زمینه می‌باشد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از درآمد‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا صرف رسیدگی به مناطق محروم و خدمات عمرانی در این مناطق می‌شود.

محور دیگر عصبانیت کاخ سفید، نقش سپاه در ارتقای توان علمی ودفاعی کشور است که زمینه‌ساز خودکفایی کشور در عرصه دفاعی و موشکی است. این تلاش‌ها که از روز‌های اولیه جنگ تحمیلی با ساختن خمپاره انداز‌های اولیه وابتدایی آغاز شد، اکنون به توان ساخت پیچیده‌ترین موشک‌ها تبدیل و سبب شده است که کشور اکنون به توان بازدارندگی در برابر هرگونه تهدید نظامی برسد.

اما فراتر از این قابلیت‌ها، دو ویژگی وکارکرد سپاه، منشأ اصلی عصبانیت ائتلاف شوم امریکایی منافقین، صهیونیست‌ها وسعودی‌ها شده است، اول نقش سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در پاسداری و حفظ انقلاب است، که آن وظیفه ذاتی سپاه و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی به سپاه واگذار شده است وهمین ماندگاری وثبات انقلاب بر اصول و آرمان‌ها نشان از توفیق سپاه در کنار دیگر نهاد‌ها در این عرصه دارد ودیگری ایفای وظیفه در حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین است. براساس اصل ۱۵۴ قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم می‌شناسد، بنابر این در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّت‌های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.».

کارنامه موفق سپاه در این عرصه نیز سبب شکست زنجیره وار راهبرد‌های مختلف امریکا در منطقه شده است. اما به رغم ناکامی‌های گذشته کاخ سفید در مقابله با سپاه و نظام اسلامی، نوع ادبیات و سناریوی پیش رو نشان از برنامه ریزی متفاوت از گذشته دارد، این تلاش جدید، متأثر از اغتشاشات اخیر ومتناسب با مواضع برخی رسانه‌ها و مسئولین در کشور و با هدف تحریک افکار عمومی طراحی و بنا دارد که ظرفیت‌های داخلی را در مقابله با سپاه قرار دهد. گزاره‌های پیام نوروزی ترامپ نیز با همین هدف ومبتنی بر دور جدیدی از عملیات روانی وجنگ نرم انتخاب شده است. مقابله با این سناریو در عین تأکید بر مؤلفه‌های اقتدار دفاعی، مستلزم انسجام وهماهنگی ملی، تلاش مردم ومسئولین برای تحقق شعارسال و رفع مشکلات معیشتی مردم و پرهیز از حاشیه سازی هاست.

هوشیاری نسبت به خط دشمن در ایجاد شکاف میان نیرو‌های مسلح برای خدشه بر وحدت و یکپارچگی آن‌ها وپرهیز از بیان هر موضعی که به تضعیف ویا شبهه سازی علیه نیرو‌های مسلح بینجامد، می‌تواند در خنثی سازی تلاش‌های دشمن نقش اصلی را ایفاکند.

[ad_2]

Source link