مزایای CFT را به دست نیاورده‌ایم ولی معایب را پذیرفته‌ایم :: خبرگزاری خانه ملت
مزایای CFT را به دست نیاورده‌ایم ولی معایب را پذیرفته‌ایم :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، اظهار داشت: نمی‌توانیم با وعده‌های واهی قانع شویم که عضویت در این کنوانسیون‍‌ها برای کشور منافعی را به دنبال دارد، موافقان می گویند تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شهرستان‌ها به عضویت ایران در این […]

[ad_1]

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، اظهار داشت: نمی‌توانیم با وعده‌های واهی قانع شویم که عضویت در این کنوانسیون‍‌ها برای کشور منافعی را به دنبال دارد، موافقان می گویند تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شهرستان‌ها به عضویت ایران در این کنوانسیون بستگی دارد، در حالیکه این سخن غلط بوده و برای فریب مردم مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین استدلال‌ها و وعده‌های واهی را نیز در زمان برجام مطرح کردند ولی محقق نشد، بیان کرد: بازهم با همان وعده‌ها عضویت در کنوانسیون CFT تصویب شد.

وی افزود: پیشنهاد من این بود که آقای رئیس جمهور بعنوان رئیس دولت در یک سطر تضمین بدهد که عضویت در این کنوانسیون همه مشکلات پولی و بانکی کشور و همکاری نظام بانکی جهان با ایران را حل می کند، که در این صورت قطعا همه ما رای می‌دادیم، ولی آقای ظریف گفتند ما هیچ تضمیمی نمی‌دهیم.”بیشتر بخوانید”

نقوی حسینی ادامه داد: چرا باید برای منافع احتمالی، تعهد قطعی بدهیم؟ من که نمی‌توانم خانه ام را بصورت قطعی بفروشم بر این مبنا که احتمالا در آینده پول آن را پرداخت کنند، آدم عاقل این کار را نمی‌کند.

مزایای CFT را به دست نیاورده‌ایم ولی معایب را پذیرفته‌ایم

نماینده مردم ورامین در مجلس در پاسخ به این استدلال که گفته می‌شود، اگر پیوستن به CFT منافع قطعی نداشته باشد، حداقل ضرر قطعی را دفع می کند، گفت: قطعا یک کنوانسیون هم مزایا دارد، هم معایب، اما در اینجا مزایایی را به دست نیاورده‌ایم ولی معایب را می‌پذیریم.

نقوی حسینی اظهار داشت: اگر ما اکنون یک کیلو آب سنگین در کشور نگه داریم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه صادر می‌کند و بر سر ما فریاد می کشد، زیرا به حکم برجام، باید آب سنگین ایران به خارج از کشور ارسال شود. در اینجا وقتی می‌گوییم که طرف مقابل ایران نیز تعهدات خود را اجرا نکرده‌اند چرا شما بیانیه صادر نمی‌کنید؟ آژانس می گوید سایر تعهدات 1+5 به من ارتباطی ندارد و برای من تعهدات فنی ایران مهم است.

CFT یقه ایران را می‌گیرد و رها نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون نیز تعهداتی می‌دهیم که در مقابل از مزایای آن بهره‌مند نمی‌شویم، بیان کرد: موافقان  CFTمی‌گویند، اگر هم مزایای آن را به دست نیاوریم ولی ضرری هم نکرده‌ایم و پس از عضویت در CFT، شرایط کشور همانند اکنون باقی می‌ماند، اما به نظر ما پس از الحاق ایران، شرایط اینگونه باقی نمی‌ماند زیرا در آن زمان اگر تعهداتمان را اجرا نکنیم، یقه کشور را می‌گیرند و رها نمی‌کنند.

ممکن است نام سپاه قدس ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند

وی افزود: اگر برفرض، شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام سپاه قدس ایران را در لیست تروریست ها قرار داد، برمبنای تعهدی که ایران در CFT می‌دهد، دولت ایران باید کلیه افراد سپاه قدس را بازداشت کرده و تحویل دهد زیرا اکنون تعهد داده‌ایم. برمبنای CFT کشوری که تروریست‌ها در آن هستند باید آن‌ها را دستگیر کرده و تحویل کشور شاکی دهد. چرا ما که مزایای احتمالی داریم، باید تعهدات قطعی بدهیم؟.”بیشتر بخوانید”

احتمال قرار گرفتن نام حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی

نقوی حسینی ادامه داد: حزب‌الله در نوبت شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد تا قرار گرفتن نامش در لیست گروه‌های تروریستی بررسی شود، اگر حزب الله تروریست شناخته شود، همه کسانی که به حزب الله کمک کرده‌اند، باید دستگیر شوند. با این شرایط چرا باید تعهدات قطعی را به ازای مزایای احتمالی بدهیم؟.

چرا روسیه و چین از ایران نفت نمی خرند؟

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه موافقان CFT می گویند در صورت عدم الحاق ایران به این کنوانسیون ، مشکلات موجود در روابط بانکی ایران با چین و روسیه حل نمی شود؟ گفت: اکنون روسیه و چین از ایران نفت نمی خرند، در حالیکه ایران در ازای فروش نفت پول نمی‌خواهد.

نقوی حسینی اظهار داشت: چین و روسیه می‌گویند، آمریکا به ما فشار آورده و طبق تحریم‌های ثانویه ما نمی توانیم ریسک کنیم و به همین دلیل نفت ایران را نمی‌خریم، شرکت‌های اروپایی نیز در ایران کار نمی‌کنند زیرا از جریمه آمریکا می‌ترسند، اکنون با عضویت در CFT نیز بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند زیرا آمریکا به آن ها فشار وارد می‍‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها به ایران گفتند برجام، FATF، توان موشکی و حقوق بشر 4 مشکل ما با شما هستند و باید این مشکلات را حل کنید تا روابط ایران با آن‌ها بهبود یابد، گفت: غربی‌ها در مرحله بعد می‌گویند توان موشکی خود را کاهش دهید و مسائل حقوق بشری نیز باید حل شود، آن زمان است که آقایان باز هم می‌گویند، اگر موضوع موشکی و حقوق بشر را حل کنیم، مشکل اشتغال، سرمایه گذاری و ارز نیز حل می‌شود./

پایان پیام

[ad_2]

Source link