ورود به عرصه بانکداری دیجیتال در آستانه پنجمین دهه فعالیت بانک تجارت
ورود به عرصه بانکداری دیجیتال در آستانه پنجمین دهه فعالیت بانک تجارت

به گزارش اخباربانک، رضا دولت‌آبادی در گفت‌وگو با روابط عمومی بانک تجارت ضمن تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالروز تاسیس این بانک به تشریح روند اجرایی پروژه بانکداری دیجیتال بانک تجارت پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر متناسب با نیاز اقتصاد کشور از سوی مراجع بالادستی از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی الزاماتی مبنی […]

به گزارش اخباربانک، رضا دولت‌آبادی در گفت‌وگو با روابط عمومی بانک تجارت ضمن تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالروز تاسیس این بانک به تشریح روند اجرایی پروژه بانکداری دیجیتال بانک تجارت پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر متناسب با نیاز اقتصاد کشور از سوی مراجع بالادستی از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی الزاماتی مبنی بر برنامه‌ریزی اجرای پروژه بانکداری دیجیتال به بانک‌ها و دستگاه‌های خدماتی و اقتصادی ابلاغ شد. در همین راستا بانک تجارت با راه‌اندازی کمیته ویژه بانکداری دیجیتال به ریاست عضو هیات مدیره این بانک و با حضور مدیران و کارشناسان خبره این حوزه، پروژه بانکداری دیجیتال را در فاز مطالعاتی و برنامه‌ریزی کلید زد.

مدیرعامل بانک تجارت به مطالعات صورت پذیرفته توسط مؤسسات تحقیقاتی معتبر بین‌المللی در حوزه بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته بانکداری دیجیتال دیگر تنها یک گزینه پیش‌روی بانک‌ها نیست که به راحتی آن را نادیده بگیرند؛ بلکه یک ضرورت گریز ناپذیر پیش‌روی بانک‌ها است و بانک‌ها در سراسر جهان به‌صورت فعالانه‌ای در حال اجرای مباحث دیجیتالی شدن در فرایندهای داخلی و خدمات خود، به منظور برآورده‌سازی انتظارات روزافزون مشتریان خود هستند.
دولت آبادی اشاره کرد که فعالیت‌های بانک تجارت در این خصوص منحصر به مطالعات و برنامه‌ریزی صرف نبوده و نخستین گام بلند اجرایی طرح بانکداری دیجیتال نیز برداشته شده است.

وی افزود: اکنون بانک تجارت در راستای هوشمندسازی اقتصاد و آماده‌سازی زیرساخت استقرار بانکداری دیجیتال، از طریق طرح “زمرد” به عنوان زیست بوم متمرکز راهکارهای دیجیتال، اولین گام را برای توسعه و ترویج ارائه خدمات غیرحضوری، استوارتر از همیشه برداشته تا از این طریق حضوری موفق­­تر از پیش را در دنیای جدید بانکداری تجربه کند. زیست بوم زمرد بر اساس شرح مختصر مدیرعامل بانک تجارت؛ مجموعه​ای از زیرساخت‌ها، خدمات و فرایندهایی است که طی آن «سفر دیجیتالی» مشتری در انواع محصولاتی که بانک ارایه می‌دهد، محقق می‌شود. بدین معنی که از احراز هویت دیجیتالی به عنوان اولین گام ارتباط مشتری با بانک این سفر آغاز شده و تا دریافت خدمات متناسب ادامه می‌یابد. خدمات ارایه شده بر این بستر به صورت ارگانیک رشد و توسعه یافته و گسترده می شود تاجایی که بانک بتواند به عنوان یک هویت تمام دیجیتال در صحنه ارایه خدمات پولی و مالی در کشور حضور داشته باشد.

مدیرعامل بانک تجارت به مقوله افزایش تاثیرگذاری فناوری در زندگی روزمره مردم و تغییر در نگرش و رفتار مشتریان اشاره کرد و یادآور شد: این روند موجب شده بانک‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر و تحول مستمر باشند. بدین منظور و به منظور پاسخ مناسب و به‌هنگام به این فشار بازار و فناوری، ضروری است بانک‌ها مدل کسب‌و‌کار خود را در مسیر دیجیتالی شدن متحول کنند تا علاوه بر افزایش رضایتمندی و بهبود تجربه مشتریان، هزینه‌ها و فرایندهای خود را نیز بهینه و توجیح پذیر نمایند.

دولت‌آبادی روند اجرایی پروژه بانکداری دیجیتال بانک تجارت در یکسال اخیر را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: برای موفقیت در این طرح مهم، فرهنگ‌سازی در بدنه کارکنان بانک به‌عنوان اصلی‌ترین اقدام در دستور کار قرار گرفت تا همسو با محیط کسب‌وکار و دنیای سرشار از تغییر، این حرکت مثبت به صورت همه جانبه پیش رود. بر همین اساس برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه محتوای آموزشی برای تمامی پرسنل بانک در برنامه کاری کارگروه‌های تخصصی قرار گرفت تا با افزایش دانش پرسنل، تغییر در فرایندها، فرهنگ‌ سازمانی و نگرش همکاران بانک را با حداکثر توان خود در دست‌یابی به اهداف یاری کنند. همچنین فعالیت‌های توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز و ایجاد پلتفرم‌های بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت داده‌های بانکی و تعاملات باز با سایر بازیگران نظام بانکی، برنامه‌ریزی و مستقر شد تا تمامی فعالیت‌های بانک با هدف غایی بانک در تحول دیجیتال همراستا گردد.

دولت‌آبادی با بیان اینکه ایجاد تحول دیجیتال در هرسازمان تغییری همه‌جانبه در ارکان مختلف مجموعه و همچنین ارگان‌های بالادستی و ذینفعان بانک را می‌طلبد افزود: لازم است تغییرات در ارکان مختلف یک سازمان به وجود آید تا بتوان گفت آن سازمان به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است. از جمله ارکان و محورهای این تحول می‌توان به تصمیم‌گیری و شناخت مشتریان به شیوه داده محور اشاره کرد که در این نقطه عطف، نگاه بانک‌ها از محصول محوری به مشتری محوری تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات بر اساس نیازمندی مشتری انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک تجارت در خاتمه ضمن تبریک مجدد سالروز تاسیس بانک بزرگ تجارت و قدردانی از کارکنان سخت کوش و خدوم آن اشاره کرد: در این مجال بر خود وظیفه می‌دانم تا بار دیگر دستان پر مهر مشتریان ارجمند و سایر ذینفعان این بانک شامل سهامداران و عموم مردم که در این شرایط سخت مواجهه با ویروس منحوس کرونا و دشواری های ناشی از تحریم های ظالمانه، به خدمتگزاران خود در بانک تجارت اعتماد کرده و با ایشان همراهی و همکاری کرده اند را گرم‌تر از گذشته بفشارم و از خداوند سبحان برای آنها تندرستی و بهروزی آرزو کنم.
اداره روابط عمومی
محمد احمدی آذر