پیشنهاد تعبیه سازوکار جدید تعاملات مالی اروپا با ایران با هدف ارایه تضامین عملی برجام :: خبرگزاری خانه ملت
پیشنهاد تعبیه سازوکار جدید تعاملات مالی اروپا با ایران با هدف ارایه تضامین عملی برجام :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل ساز و کار ویژه برای تسهیل معاملات مالی با ایران با هدف دور زدن تحریم‎‌ها، گفت: اتحادیه اروپا نشست‌های کارشناسی متعددی داشتند تا نظر جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند. در این نشست‌ها بر تسهیل […]

[ad_1]

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل ساز و کار ویژه برای تسهیل معاملات مالی با ایران با هدف دور زدن تحریمها، گفت: اتحادیه اروپا نشست‌های کارشناسی متعددی داشتند تا نظر جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند. در این نشست‌ها بر تسهیل و ادامه صادرات نفت، تداوم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز و منابع مشترک و تضمین چرخش مالی و تعاملات بانکی ایران تاکید شده است.

ایجاد ساز و کار جدید خارج از سوئیفت برای رفع تعاملات مالی اروپا با ایران/ پذیرش پیشنهاد در پارلمان اروپا با حدود 500 رأی موافق

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از این رو اروپایی‌ها پیشنهاد دادند تا ساز و کار جدید و خارج از سوئیفت در قالب نظامات پولی یورو تعریف شود تا ضمن راه‌اندازی سازمان یا صندوقی مشکل تعاملات مالی و بانکی اروپا با ایران حل شود.

وی افزود: اروپا این پیشنهاد را با هدف حفظ برجام و ارایه تضامین عملی به ایران ارایه کرده است، این پیشنهاد در پارلمان‌ اروپایی تقریبا پنج ششم رأی آورده است در واقع 500 رأی موافق داشته و 90 رأی هم مخالفان افراطی به دلایل غیر برجامی رأی ندادند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: این ساز و کار قرار شده تا قبل از 13 آبان ماه ایجاد و برنامه‌های آن به ایران ارایه شود، مسئولان وزارت امور خارجه نیز به نتیجه بخشی این ساز و کار امیدوارند. بنابراین پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا، قرار شده تا ساز و کار عملی اروپایی‌ها اجرا شود. از این رو امیدواریم فضای روانی شکل گیرد.

ایران کشور هدف اروپا نیست/ اروپا به دنبال همکاری با ایران

وی معتقد است: اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران کشور هدف نیست، نوع ساز و کارهایی که برای عراق یا افغانستان می‌چیدند متفاوت با جمهوری اسلامی است، ایران یک کشور همکار برای اروپا است به نوعی که بدون همکاری با ایران نمی‌تواند حوزه‌های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پناهندگان را جامه عمل بپوشاند. در واقع ایران اگر کشور هدف برای اروپا بود به زودی کنار گذاشته می‌شد.

رفع 80درصد مشکلات اقتصادی ایران با ادامه اجرای برجامِ بدون آمریکا

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آمریکا تمام توانش اثرگذاری بر 20 تا 23 درصد اقتصاد دنیا را دارد اما ترامپ در شورای امنیت ادعای 100 درصدی را مطرح می‌کند، اما در حقیقت ایران با برجامِ بدون آمریکا می‌تواند 80 درصد مشکلات اقتصاد را رفع کند البته به این شرط که طرف مقابل حُسن نیت داشته باشد.

تبیین پیشنهاد اروپا در نشست کمیسیون امنیت با 28 سفیر کشورهای اروپایی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: فردا جلسه مشترک با 28 سفیر ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر می‌شوند و در این جلسه مسائل را کامل تبیین خواهیم کرد، نماینده اتاق ایران نیز دعوت شده تا مسائل حوزه اقتصاد مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا یک تشکیلات حقوقی جدیدی را با هدف ادامه بازرگانی و تجارت با ایران از جمله خرید نفت و دور زدن تحریم های آمریکا علیه تهران ایجاد می کند. از این رو کانالی با اسم “سازمان اهداف متعدد” (اس پی وی) ایجاد می‌شود که به موجب آن شرکت‌ها می‌توانند معاملات مالی با ایران را انجام دهند./

پایان پیام

[ad_2]

Source link