چه شد تلگرام به یک پیام‌رسان با۴۰ میلیون مخاطب تبدیل شد
چه شد تلگرام به یک پیام‌رسان با۴۰ میلیون مخاطب تبدیل شد

[ad_1] خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئولان مرتبط حوزه زیرساخت در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته بعلاوه مدیران عامل و مسئولان اپراتور‌های تلفن‌های همراه به خاطر منافع مالی‌شان، تلگرام را در داخل کشور تبلیغ و برای آن انحصار عملی به وجود آوردند. سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای […]

[ad_1]

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئولان مرتبط حوزه زیرساخت در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته بعلاوه مدیران عامل و مسئولان اپراتور‌های تلفن‌های همراه به خاطر منافع مالی‌شان، تلگرام را در داخل کشور تبلیغ و برای آن انحصار عملی به وجود آوردند.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مسائل و مشکلات پیش‌آمده در ارتباط با بحث تلگرام در کشور گفت: آنچه در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که چه شد تلگرام به یک پیام‌رسان و اپلیکیشن با بیش از ۴۰ میلیون مخاطب تبدیل شد و علت آن این است که انحصار عملی برای تلگرام در کشور ما به وجود آمد.

وی افزود: پیام‌رسان‌های قبلی مثل وی‌چت و وایبر عملاً بدون اینکه بعضاً فیلتر قانونی شوند، پهنای باند کمتری در اختیارشان قرار داده شده بود و یک پهنای باند و خدمات وسیعی برای تلگرام به وجود آمد و عملاً تلگرام در کشور تبلیغ شد و با اینکه دیگر پیام‌رسان‌ها حتی به روزرسانی هم شدند، اما درنهایت این تلگرام بود که موقعیتش را در کشور ما تثبیت کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اپراتور‌های تلفن همراه در کشور به علت نگاه اقتصادی و پولی و درآمد هنگفت و سرشاری که از بابت خرید ترافیک تلگرام نصیبشان می‌شد، بیش از دو سال تلاش کردند تا سرور‌های تلگرام را از هلند به ایران منتقل کنند که قریب به بیش از یک سال است که موفق به انجام این کار شده‌اند.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: الان ۶۰ درصد هزینه اینترنت مردم ایران بابت استفاده از تلگرام به جیب اپراتور‌ها می‌رود و این درحالی است که تا دو سال پیش بابت خرید ترافیک اینترنت، این پول به دلیل عدم وجود سرور‌های تلگرام در داخل کشور به خارج منتقل می‌شد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه ترافیک به خارج از کشور می‌رفت و این در حالی است که در آن زمان تلگرام تا به این حد در کشور ما فضا پیدا نکرده بود.

وی ادامه داد: اپراتور‌های تلفن همراه برای اینکه این میزان پول به جیب خودشان برود، با پیگیری بسیار زیاد سرور‌های تلگرام را به داخل کشور منتقل کردند و وقتی سرور‌ها به داخل کشور منتقل شد، نه‌تن‌ها تلگرام گسترش بیشتری پیدا کرد، بلکه پهنای باند و امکانات بیشتر نیز در اختیارش قرار گرفت و به نفع تلگرام همه چیز همانند فیس‌بوک و توئیتر فیلتر شد و وایبر و وی‌چت از بین رفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: تا حدود دو سال پیش تلگرام در رتبه‌بندی پیام‌رسان‌های جهان حتی رتبه ۲۰ و ۳۰ را هم نداشت و امروز هم که به پیام‌رسان اول کشور ما تبدیل شده، جزو ۱۰ پیام‌رسان اول جهان نیست.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سرور‌های پیام‌رسان‌های دیگر در آمریکاست و اپراتور‌های تلفن همراه ما برای انتقال این سرور‌ها به داخل کشور دسترسی نداشتند، ولی سرور تلگرام در هلند بود و اپراتور‌های تلفن همراه کشورمان با انجام مذاکرات، آن را به داخل کشور وارد کردند.

وی افزود: مسئولان مرتبط حوزه زیرساخت در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته بعلاوه مدیران عامل و مسئولان اپراتور‌های تلفن‌های همراه به خاطر منافع مالی‌شان، تلگرام را در داخل کشور تبلیغ و برای آن انحصار عملی به وجود آوردند، امروز هم اگر قرار باشد جابجایی در بحث پیام‌رسان‌ها ایجاد شود، صرفاً با فیلتر قانونی انجام نمی‌شود، بلکه در ارتباط با پهنای باند، سرعت و نوع تسهیلات و خدمات نیز باید تغییرات انجام شود و آنچه که در مورد وایبر، وی‌چت، فیس‌بوک و توئیتر انجام شد، در مورد تلگرام نیز باید اجرایی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: امیدوارم در ارتباط با بحث پیام‌رسان‌ها، اپراتور‌ها منافع مالی خود را به دیگر موضوعات ترجیح ندهند و شرایط برای پیام‌رسان‌ها رقابتی شود و مسئولان ذی‌ربط در حوزه ارتباطات و همچنین اپراتور‌های ما باید دست به دست هم دهند که کوچ و جابجایی از پیام‌رسانی همچون تلگرام به دیگر پیام‌رسان‌ها، یک کوچ واقعی باشد و انحصار عملی به وجود نیاید و این انحصار عملی در اختیار هیچ پیام‌رسان دیگری هم نباید قرار گیرد.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در کشور عادت داریم که یک چیز را خیلی بزرگ می‌کنیم و بعد می‌گوییم این چیزی که بزرگ شده تنظیم و متعادل شود.

وی با بیان اینکه مردم باید انتخاب کنند که از چه پیام‌رسانی استفاده کنند، افزود: باید یک رقابت بین تمام پیام‌رسان‌ها شکل بگیرد و از یک سطح برابر زیرساخت و امکانات برخوردار شوند تا هریک از پیام‌رسان‌ها که توانست تسهیلات بیشتر و کیفیت بهتر برنامه را ارائه دهند، سهم بیشتری از بازار را به خودشان اختصاص دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مسائل مربوط به امنیت تلگرام، اظهار داشت: وقتی برنامه‌نویسان و هدایتگران اصلی به تمام اصلی مردم دسترسی دارند و از سوی دیگر هیچ تعلق‌خاطری به هیچ‌یک از مردم ما ندارند، امنیت و زیرساخت آن شبکه را به‌طور کامل زیر سؤال می‌برد.

قاضی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بر روی پیام‌رسان‌های داخلی با قدرت رقابت خدمات و تسهیلات جذاب برای مردم کار و ایجاد کنیم و هر یک از آن‌ها که توانستند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند، برند و برجسته شوند.

[ad_2]

Source link